Ekonometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 121060-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.9
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonometria |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-FIR Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-MSG |
Punkty ECTS i inne: |
6.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Patrz semestralny plan zajęć. |
Pełny opis: |
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o nowoczesnej ekonometrii, badaniach operacyjnych, makromodelowaniu i analizie przepływach międzygałęziowych oraz umiejętności jej praktycznego wykorzystania, z większym naciskiem przede wszystkim na zastosowania a nie na teorię. Wyrobienie w studentach przyjaznego podejścia do analizy problemów społeczno-ekonomicznych metodami ilościowymi. Przekonanie studentów, że żadna dziedzina współczesnych nauk ekonomiczno-społecznych i zarządzania nie może rezygnować z metod analizy ilościowej. Zajęcia obejmują wykład oraz ćwiczenia w laboratorium komputerowym. Studiowanie Ekonometrii wymaga znajomości matematyki z pierwszego roku studiów oraz podstaw statystyki opisowej i matematycznej. Program Ekonometrii obejmuje podstawowy zakres współczesnej ekonometrii, badań operacyjnych, makromodelowania i analizy przepływów międzygałęziowych. Koncepcja nauczania tego przedmiotu zakłada znacznie większy nacisk na zastosowania niż teorię. Ekonometria jest odpowiednim wprowadzeniem do korzystania z metod ilościowych w ekonomii, finansach, zarządzaniu i marketingu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bernardelli M., Decewicz A., Tomczyk E., Ekonometria i badania operacyjne. Zbiór zadań. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021. Ekonometria i badania operacyjne. Podręcznik dla studiów licencjackich, red. nauk. M. Gruszczyński, T. Kuszewski, M. Podgórska, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Literatura uzupełniająca: W.Florczak, G.Juszczak-Szumacher, R.Kelm, M.Majsterek, A.Welfe (red.), Ekonometria. Zbiór zadań, PWE, 2003 i kolejne wydania; J.B.Gajda, Ekonometria. Wykład i łatwe obliczenia w programie komputerowym, Wydawnictwo C.H. Beck, 2004 (z CD-ROM); T.Kufel, Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004 i kolejne wydania; K.Kukuła (red.), A.Goryl, Z.Jędrzejczyk, J.Osiewalski, A.Walkosz, Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999 i kolejne wydania; K.Kukuła (red.), Z.Jędrzejczyk, J.Skrzypek, A.Walkosz, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997 i kolejne wydania; M.Kośko, M.Osińska (red.), J.Stempińska, Ekonometria współczesna, Dom Organizatora, Toruń 2007; D.Strahl (red.), E.Sobczak, M.Markowska, B.Bal-Domańska, Modelowanie ekonometryczne z Excelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2002 i kolejne wydania; D.Witkowska, Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Oficyna Ekonomiczna, 2005; E-ekonometria SGH. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student powinien: 1. Znać teoretyczne podstawy budowy modeli ekonometrycznych, ich weryfikacji i prognozowania na podstawie tych modeli. 2. Wiedzieć, czy określone tezy mikro lub makroekonomiczne można sprawdzić za pomocą modelu ekonometrycznego. 3. Wiedzieć, jakiego typu model należy zastosować do opisu lub prognozowania określonego procesu lub problemu społeczno-ekonomicznego. 4. Wiedzieć, jakie dane są potrzebne do estymacji określonego modelu ekonometrycznego. 5. Mieć podstawową wiedzę o wielorównaniowych modelach ekonometrycznych i modelach równowagi ogólnej. Student powinien: 1. Rozumieć strukturę tablicy przepływów międzygałęziowych i wiedzieć, jakie wnioski można wyciągnąć na jej podstawie. 2. Znać model Leontiefa, wiedzieć, jakich założeń wymaga oraz jakich informacji dostarcza. Student powinien: 1. Wiedzieć, jakie problemy decyzyjne można rozwiązać na gruncie badań operacyjnych. 2. Wiedzieć, jakie problemy decyzyjne można rozwiązać za pomocą analitycznych metod optymalizacji. Umiejętności: Student powinien umieć: 1. Zaprojektować badanie ekonometryczne służące sprawdzeniu określonych hipotez, dotyczących struktury problemów i przebiegu procesów społeczno-ekonomicznych. 2. Ocenić jakość danych do estymacji modelu ekonometrycznego. 3. Interpretować wyniki modelowania i prognozowania ekonometrycznego. 4. Rozróżnić wiarygodne i niewiarygodne wyniki modelowania i prognozowania. 5. Oszacować nieskomplikowany model ekonometryczny. Student powinien umieć: 1. Wyciągać wnioski o wzajemnej zależności procesów produkcji w poszczególnych gałęziach gospodarki na podstawie tablicy przepływów międzygałęziowych. 2. Ocenić i porównać efektywność oraz dynamikę procesów produkcji w różnych gałęziach. 3. Ocenić na podstawie modelu Leontiefa udział produktu poszczególnych gałęzi w PKB. Student powinien umieć: 1. Sformułować problem wymagający optymalizacji decyzji, sprecyzować jego ograniczenia i kryterium decyzyjne. 2. Rozpoznać problem decyzyjny możliwy do rozwiązania metodą programowania liniowego. Kompetencje społeczne: Student powinien bez obaw sięgać do narzędzi ilościowych. Student powinien rozumieć potrzebę prowadzenia analiz ilościowych w każdym obszarze nauk ekonomicznych i zarządzania. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena z ćwiczeń: 80.00% inne: 20.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Gutkowska, Jacek Kotłowski, Emilia Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Cieślik, Rumiana Górska, Anna Gutkowska, Jacek Kotłowski, Marcin Topolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rumiana Górska, Emilia Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Ciżkowicz, Rumiana Górska, Anna Gutkowska, Jacek Kotłowski, Marcin Topolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rumiana Górska, Emilia Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Cieślik, Piotr Ciżkowicz, Rumiana Górska, Dobromił Serwa, Marcin Topolewski, Zuzanna Wośko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.