Historia myśli ekonomicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 210100-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli ekonomicznej |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Metodologia ekonomii. Merkantylizm. Fizjokratyzm. Ekonomia klasyczna. Szkoła historyczna. Ekonomia marksowska. Ekonomia neoklasyczna. Instytucjonalizm. Ekonomia schumpeterowska. Ekonomia keynesowska. Monetaryzm. |
Pełny opis: |
Celem wykładu z historii myśli ekonomicznej jest: 1. prezentacja, porównanie ze sobą i ocena głównych teorii ekonomicznych, 2. pokazanie, że rozwój myśli ekonomicznej zależy od zmian w gospodarce, a jednocześnie teoretyczne rekomendacje dotyczące polityki gospodarczej mają wpływ na gospodarkę, 3. pokazanie, że w danym czasie (także obecnie) nie ma jednej powszechnie akceptowanej teorii ekonomicznej. Jest jedynie teoria dominująca (standard, paradygmat ekonomii). Historia myśli ekonomicznej należy zarówno do teorii ekonomii, jak i historii nauki. Podczas wykładu są przedstawiane zarówno te poglądy ekonomiczne, które zostały uznane za standard (paradygmat) ekonomii w swoim czasie, jak i te, które były opozycyjne w stosunku do nich. Zmienność poglądów ekonomicznych wynika ze zmian mających miejsce w gospodarce, co tłumaczy zmianę standardu. Pod koniec XVIII wieku - w oparciu o dorobek wczesnej myśli ekonomicznej, przede wszystkim merkantylizmu i fizjokratyzmu - zaczęła kształtować się ekonomia klasyczna, która wraz z ekonomią neoklasyczną oraz nową ekonomią klasyczną (głównie monetaryzmem) tworzy tzw. główny nurt ekonomii, stworzony do opisu gospodarki rynkowej. Problemy społeczne i gospodarcze, które występują w gospodarce rynkowej, przyczyniły się do rozwoju alternatywnych ujęć. Początkowo były nimi szkoła historyczna, której przedstawiciele negowali istnienie ogólnie obowiązujących praw ekonomii, socjalizm utopijny i ekonomia marksowska. Współcześnie znaczenie tych teorii uległo silnemu ograniczeniu, natomiast rozwinęły się i utrzymują swoje pozycje ekonomia instytucjonalna (w tym schumpeterowska - ewolucyjna) oraz keynesowska, której ukształtowanie jest dziełem poprzedników i następców Keynesa. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008 i 2019; Landreth, Colander, Historia myśli ekonomicznej, PWN, Warszawa 1998; Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: Blaug, Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, PWN, Warszawa 1994; A.Glapiński, Kapitalizm, demokracja i kryzys państwa podatków. Wokół teorii Josepha Aloisa Schumpetera, SGH, Warszawa 2003; A.Glapiński, Meandry historii ekonomii. Między matematyką a poezją, SGH, Warszawa 2006; W.Nasiłowski, Zarys historii myśli ekonomicznej, Key Text, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma: 1. pogłębioną wiedzę z teorii ekonomii w stosunku do wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć z podstaw ekonomii, mikroekonomii i makroekonomii, 2. usystematyzowaną wiedzę z teorii ekonomii, którą może przypisać do odpowiednich szkół myślenia, a także do czołowych twórców ekonomii, 3. wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie podstawowych zagadnień ekonomicznych w ramach realnych systemów gospodarczych w różnych epokach. Umiejętności: Student jest w stanie: 1. dokonywać oceny aktualnych zdarzeń gospodarczych z punktu widzenia różnych teorii ekonomicznych, 2. przypisać poglądy ekonomiczne, w tym odnoszące się do bieżących wydarzeń gospodarczych, konkretnym teoriom ekonomicznym i dokonywać ich oceny w ramach tych teorii, 3. dokonywać oceny wypowiedzi na tematy gospodarcze przedstawicieli nauki oraz praktyki gospodarczej, 4. śledzić i/lub brać udział w debatach ekonomicznych. Kompetencje społeczne: W przypadku zainteresowania absolwenta pracą naukową historia myśli ekonomicznej służy: 1. dokonaniu przez niego wyboru własnego pola badawczego, 2. poprawnemu umiejscowieniu własnego pola badawczego w całokształcie myśli ekonomicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy: 67.00% referaty/eseje: 33.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ryszard Bartkowiak, Adam Czerniak, Ireneusz Dąbrowski, Danuta Drabińska, Bożena Horbaczewska, Małgorzata Korczyk, Maria Lissowska, Piotr Maszczyk, Ryszard Rapacki, Aleksander Sulejewicz, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ryszard Bartkowiak, Ireneusz Dąbrowski, Danuta Drabińska, Mateusz Guzikowski, Bożena Horbaczewska, Marta Kightley, Grzegorz Konat, Małgorzata Korczyk, Maria Lissowska, Sebastian Stępień, Aleksander Sulejewicz, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ryszard Bartkowiak, Marcin Będzieszak, Danuta Drabińska, Adam Glapiński, Mateusz Guzikowski, Krzysztof Jarosiński, Grzegorz Konat, Małgorzata Korczyk, Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.