Lobbing gospodarczy w stosunkach międzynarodowych 238250-D
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 5 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zakres tematów: |
Czym jest lobbing i rzecznictwo interesów? Najważniejsze koncepcje, definicje, lobbing i interesariusze, typy i rodzaje lobbingu i grup interesu, strategie, metody i zasady rzecznictwa interesów. Lobbing w praktyce - jak przeprowadzić kampanię lobbingową? Przykładowe narzędzia i instrumenty lobbysty; profesjonalizacja lobbingu; pozytywne i negatywne aspekty lobbingu. Różne modele rzecznictwa interesów: pluralistyczny i neokorporacyjny; zróżnicowane zasady reprezentacji interesów w Europie i USA. Regulacje prawne i etyczne rzecznictwa interesów. Lobbing w Unii Europejskiej: proces europeizacji lobbingu, rozwój europejskich grup interesu, różne poziomy lobbingu, analiza przykładowych kampanii lobbingowych Instytucje i proces decyzyjny UE jako pole rozgrywek: dlaczego rzecznictwo interesów wobec organów unijnych? Analiza case study: kampanii lobbingowych w procesie uchwalania pakietu klimatyczno-energetycznego UE. Charakterystyka najważniejszych aktorów na scenie europejskiej: grupy interesów ekonomicznych, europejskie konfederacje zawodowe i stowarzyszenia sektorowe: BusinessEurope, ERT, Euchambres, dialog społeczny jako zinstytucjonalizowana forma reprezentacji interesów, Europejskie organizacje reprezentujące interesy publiczne: stowarzyszenia ekologiczne, ochrony praw konsumenckich; rzecznicy interesów społecznych i regionalnych. Tworzenie koalicji biznesu i interesów publicznych - analiza case studies. Polski lobbing w Brukseli - analiza działalności przedstawicieli polskich przedsiębiorstw, organizacji biznesowych i stowarzyszeń regionalnych. Ocena skuteczności reprezentacji polskich interesów. Lobbing zawodowy w UE: agencje lobbingowe i konsultacyjne; lobbing przedsiębiorstw, think tanks, fundacje i instytuty badawcze, etc. Struktura rynku usług lobbingowych w Brukseli. Lobbing w politykach sektorowych UE: lobby rolnicze w WPR, lobbing w polityce energetycznej, w polityce konkurencji, reprezentacja przemysłu motoryzacyjnego, interesy sektora finansowego i bankowego, lobbing europejskiego biznesu w polityce handlowej i WPZiB, interesy branży lotniczej, chemicznej i innych. Modele reprezentacji interesów grupowych w wybranych państwach europejskich: - Lobbing i grupy interesów w systemie politycznym RFN - ewolucja nekorporacjonizmu. - Grupy interesów w Austrii, Danii i Szwecji - czy klasyczny neokorporacjonizm? - Grupy interesów we Francji i Włoszech - model neokorporacyjny czy etatystyczny? - Wielka Brytania i Irlandia - specyfika modelu pluralistycznego. - Federacja Rosyjska - system oligarchiczny czy etatystyczny? -Lobbing i grupy interesów w systemie politycznym USA: - Charakterystyka grup interesów w USA: zasoby organizacji, znaczenie stowarzyszania się i aktywności w sferze publicznej, strategie i taktyki lobbingowe, regulacje prawne i etyczne działalności lobbingowej w USA (federalne i stanowe), grupy interesów a proces stanowienia prawa: lobbing w Kongresie oraz w administracji prezydenckiej, system PAC. Lobbing w WTO: analiza kampanii w sprawie przyjęcia Chin do WTO i liberalizacji handlu oraz kampanii europejskich i amerykańskich organizacji w sprawie "wojny handlowej" w stosunkach transatlantyckich. Rzecznictwo interesów w ONZ, Radzie Europy ? analiza kampanii lobbystycznych w zakresie praw człowieka i mniejszości narodowych. Reprezentacja interesów gospodarczych w NAFTA, Banku Światowym i innych organizacjach międzynarodowych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący | Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.