E-commerce logistics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 235971-P | Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | E-commerce logistics | ||
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie | ||
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMP-EBI Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMP-ZAR |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Skrócony opis: |
The course aims to present state of the art of e-commerce logistics, with emphasis on different distribution models for B2B, B2C, and C2C markets, multi- and omni-channel distribution, first and last mile delivery, returns management process, and logistics outsourcing market for e-commerce. Innovative solutions supporting order fulfillment and delivery (including city deliveries) will be investigated. At the end of the course student should be able to design a logistics system for an e-store. |
||
Pełny opis: |
E-commerce is rapidly growing and transforming business environment. This trend has greatly influenced logistics and supply chain management which are critical in organizing flow of goods and information. Within the framework of this course students will be introduced to: e-commerce and e-commerce logistics; different distribution models applied in B2B and B2C e-commerce; multi- and omni-channel distribution; e-fulfillment and warehouse management; delivery and returns management; first and last mile innovative solutions; and value added service offered by logistics service providers (LSPs) for e-commerce. During the course students will be taught how to design logistics system for an e-store. The course will be conducted as a combination of lectures, discussions, case study analysis, and guest speakers' presentations. During the course students will work in groups on an e-commerce project and present the results of this cooperation at the end of the semester. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) D. Chaffey, (2015). Digital business and e-commerce: strategy, implementation and practice. Pearson Education Ltd. 2) M. Cichosz (2018). Digitalization and competitiveness in logistics service industry. "e-mentor" in press. 3) T.J. Goldsby, A.M. Knemeyer, D.F. Taylor (2017). Innovation in logistics outsourcing relationship - in the search of e-customer satisfaction. LogForum 13 (2), 209-219. 4) M. Cichosz (2015). Logistics Management. OW SGH, Warsaw (chapters dedicated to warehousing and transport management). 5) A. Kawa (2017). Fulfillment service in e-commerce logistics. LogForum 13(4), 429-438. 6) M. Cichosz, C.M. Wallenburg, A.M. and Knemeyer (2020), Digital transformation at logistics service providers: barriers, success factors and leading practices," The International Journal of Logistics Management", 31(2), p. 209-238. Literatura uzupełniająca: 1) M. Cichosz (2021). Logistics Startups and LSPs: Competitors or Partners in Exploration? [In:] Suchanek, M. (ed.), Modern Research on Transport Systems and Urban Mobility. TranSopot 2019 Conference, Springer International Publishing. 2) M. Cichosz, K. Nowicka, Ł. Marzantowicz, A. Pluta-Zaremba, przy współpracy: W. Paprocki, P. Banaszyk, A. Letkiewicz, J. Majchrzak-Lepczyk, (2020). Zmiany w kanałach dystrybucji dóbr konsumpcyjnych wynikające z pandemii COVID-19 - perspektywa krótko- i średnioterminowa. OEES, (dokument elektroniczny: https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/04/EKSPERTYZA-8.pdf dostęp: 25.08.2020). 3) A. Pluta-Zaremba (2018). Omnichannel - jak wygrać batalię o serca klientów i osiągnąć zysk? "EuroLogistics" nr 9/2018. 4) M. Cichosz, A. Pluta-Zaremba (2017). Jak dbać o satysfakcję e-klienta i e-sklepu?, "EuroLogistics" nr 4/2017. 5) M. Cichosz, A. Pluta-Zaremba (2016). Logistyka zwrotna w B2C e-commerce - kreowanie wartości dla konsumenta, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" nr 7/2016. 6) M. Cichosz, A. Pluta-Zaremba (2016). Proces logistyki zwrotnej w B2C e-commerce", "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" nr 8/2016. 7) S. Sysko-Romańczuk, T. Doligalski, P. Zaborek (2013). Modele biznesowe polskich firm internetowych - sposoby i efektywność tworzenia wartości , [w:] Przedsiębiorczość nowych mediów - analiza modeli biznesowych firm internetowych, red. I. Hejduk, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa. 8) T. Doligalski (2013). Internet w zarządzaniu wartością klienta. Warszawa: Oficyna Wydawnicza-Szkoła Główna Handlowa. 9) E-mobilność. Wizje i scenariusze (2017). J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (red.), EKF, Sopot. 10) M. Cichosz, A. Pluta-Zaremba (2012). Modele działania operatorów ekspresowych w metropoliach w obliczu kongestii i ograniczeń ruchu, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 11/2012. 11) Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych - wpływ na polską gospodarkę, CDiEG SGH, Warszawa 2011. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student has knowledge about e-commerce and is able to differ e-business, e-commerce, and m-commerce Student knows characteristics and challenges related to e-commerce logistics Student knows multi- and omni-channel distribution and understands the role of logistics in value creation for e-customer Student knows the rules for efficient warehousing operations and first and last mile logistics Student knows critical factors for organizing e-store operations Umiejętności: Student is able to design a logistics system for B2C e-commerce for different sectors Student is able to review and select logistics services for e-commerce Student is able to identify challenges and find solutions in different aspects of e-commerce logistics Student is able to debate and defend her/his opinion Kompetencje społeczne: Student presents the capability of working and communicating in teams Student realizes the need of constant self-education and has capability to do it by himself/herself Student has capability of balanced and competent opinion and fair assessment of the other students' work |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy: 60.00% ocena z ćwiczeń: 20.00% inne: 20.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.