Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geografia turystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 136220-D
Kod Erasmus / ISCED: 16.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (1015) Podróże, turystyka i wypoczynek Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geografia turystyki
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę o pojęciach i terminach z zakresu geografii turystyki.

Student ma wiedzę o różnych formach turystyki.

Student ma wiedzę o zróżnicowaniu przestrzennym turystyki w Polsce i w różnych regionach świata, jego przyczynach i konsekwencjach.

Umiejętności:

1. Student umie zidentyfikować walory i atrakcje turystyczne oraz możliwości ich wykorzystania w działalności gospodarczej.

Student umie wskazać elementy zagospodarowania turystycznego niezbędne dla uprawiania turystyki.

Student potrafi wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu geografii turystyki w pracy zawodowej w sektorze usług turystycznych.

Kompetencje społeczne:

Student rozumie na czym polega systemowy charakter turystyki

Student wie na czym polega i od czego zależy rozwój turystyki w poszczególnych regionach turystycznych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Molenda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są ukazaniu geograficznego i ekonomicznego aspektu przestrzennych uwarunkowań i następstw rozwoju turystyki. Cel ten jest realizowany poprzez zaprezentowaniu walorów i atrakcji turystycznych, zagospodarowania turystycznego, ruchu turystycznego oraz wpływu turystyki na gospodarkę w różnych skalach geograficznych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z szerokim zestawem zagadnień teoretycznych ale też i praktycznych związanych z geograficzno - przestrzennym podejściem do problemów związanych ze zjawiskiem turystyki, jak również pokazanie zróżnicowania atrakcyjności turystycznej regionów i krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008 (oraz następne wydania).

Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (oraz następne wydania).

Literatura uzupełniająca:

Turystyka, W. Kurek (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 (lub następne wydania).

Publikacje własne:

Marta Kruhlaya, Marcin Molenda, Obiekty energetyczne jako atrakcja turystyczna,W: Problemy rozwoju rynku energii w Polsce,2021;

Marcin MOLENDA, Regionalny przemysłowy produkt turystyczny.,2015;

Marcin Molenda, Witold Rakowski, Województwo mazowieckie na turystycznej mapie kraju, W: Rocznik Mazowiecki,2018

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Molenda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są ukazaniu geograficznego i ekonomicznego aspektu przestrzennych uwarunkowań i następstw rozwoju turystyki. Cel ten jest realizowany poprzez zaprezentowaniu walorów i atrakcji turystycznych, zagospodarowania turystycznego, ruchu turystycznego oraz wpływu turystyki na gospodarkę w różnych skalach geograficznych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z szerokim zestawem zagadnień teoretycznych ale też i praktycznych związanych z geograficzno - przestrzennym podejściem do problemów związanych ze zjawiskiem turystyki, jak również pokazanie zróżnicowania atrakcyjności turystycznej regionów i krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008 (oraz następne wydania).

Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (oraz następne wydania).

Literatura uzupełniająca:

Turystyka, W. Kurek (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 (lub następne wydania).

Publikacje własne:

Marta Kruhlaya, Marcin Molenda, Obiekty energetyczne jako atrakcja turystyczna,W: Problemy rozwoju rynku energii w Polsce,2021;

Marcin Molenda, Witold Rakowski, Województwo mazowieckie na turystycznej mapie kraju, W: Rocznik Mazowiecki,2018;

Marcin MOLENDA, Regionalny przemysłowy produkt turystyczny.,2015 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Wykłady w SGH prowadzę od roku 1994. Równolegle z pracą w SGH byłem pracownikiem etatowym w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie na Wydziale Turystyka i Rekreacja. Wykład Geografia turystyki prowadzę w SGH od 2008 roku. Byłem też pracownikiem przedsiębiorstwa turystycznego Gromada.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Molenda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są ukazaniu geograficznego i ekonomicznego aspektu przestrzennych uwarunkowań i następstw rozwoju turystyki. Cel ten jest realizowany poprzez zaprezentowaniu walorów i atrakcji turystycznych, zagospodarowania turystycznego, ruchu turystycznego oraz wpływu turystyki na gospodarkę w różnych skalach geograficznych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z szerokim zestawem zagadnień teoretycznych ale też i praktycznych związanych z geograficzno - przestrzennym podejściem do problemów związanych ze zjawiskiem turystyki, jak również pokazanie zróżnicowania atrakcyjności turystycznej regionów i krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008 (oraz następne wydania).

Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (oraz następne wydania).

Literatura uzupełniająca:

Turystyka, W. Kurek (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 (lub następne wydania).

Publikacje własne:

Marta Kruhlaya, Marcin Molenda, Obiekty energetyczne jako atrakcja turystyczna,W: Problemy rozwoju rynku energii w Polsce,2021;

Marcin Molenda, Witold Rakowski, Województwo mazowieckie na turystycznej mapie kraju, W: Rocznik Mazowiecki,2018;

Marcin MOLENDA, Regionalny przemysłowy produkt turystyczny.,2015 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Wykłady w SGH prowadzę od roku 1994. Równolegle z pracą w SGH byłem pracownikiem etatowym w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie na Wydziale Turystyka i Rekreacja. Wykład Geografia turystyki prowadzę w SGH od 2008 roku. Byłem też pracownikiem przedsiębiorstwa turystycznego Gromada.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Molenda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są ukazaniu geograficznego i ekonomicznego aspektu przestrzennych uwarunkowań i następstw rozwoju turystyki. Cel ten jest realizowany poprzez zaprezentowaniu walorów i atrakcji turystycznych, zagospodarowania turystycznego, ruchu turystycznego oraz wpływu turystyki na gospodarkę w różnych skalach geograficznych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z szerokim zestawem zagadnień teoretycznych ale też i praktycznych związanych z geograficzno - przestrzennym podejściem do problemów związanych ze zjawiskiem turystyki, jak również pokazanie zróżnicowania atrakcyjności turystycznej regionów i krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008 (oraz następne wydania).

Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

Turystyka, W. Kurek (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 (lub następne wydania).

Publikacje własne:

M. Molenda, Ruch graniczny i wydatki cudzoziemców w Polsce, ,,Biuletyn IGS", nr 1-4, SGH, Warszawa 1999, s. 77-102.

M. Molenda, Tourist attractions as a local development factor in the commune of Lack, in: Socio?economic aspects of tourism and recreation, edited by A. Dąbrowski, R. Rowiński, The Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw, Poland, Institute of Tourism and Recreation, Warsaw 2007, p. 143-148.

M. Molenda, Walory turystyczne jako czynnik rozwoju lokalnego gminy Łąck, ,,Rocznik Żyrardowski? Tom V, Wyższa Szkoła Rozwoju Lokalnego w Żyrardowie, Żyrardów 2007, s. 325-333.

M.Molenda, Urle ? letniskowa wieś turystyczna, Zeszyty Dydaktyczno ? Naukowe WSHGiT, Zeszyt 1/2007, Wyższa Szkoła Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki, Warszawa 2007, s. 124-139.

M.Molenda, Atrakcyjność turystyczna Miasta Płock, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Zeszyt 3 (47), ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2007, s. 63-75.

M. Molenda, Transport morski i lotniczy w turystyce regionów wyspiarskich, ,,Przegląd Prawno-Ekonomiczny?, lipiec ? sierpień ? wrzesień, Nr 4 (3/2008), Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli, Stalowa Wola 2008, s. 103-111.

M. Molenda, Weronika Ściana, Funkcja turystyczna małych portów morskich, ,,Przegląd Prawno-Ekonomiczny?, kwiecień ? maj ? czerwiec, Nr 7 (2/2009), Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli, Stalowa Wola 2009, s. 79-87.

M. Molenda,Obiekty przemysłowe Zagłębia Staropolskiego jako produkt turystyczny Regionu Świętokrzyskiego, ,,Ekonomiczne Problemy Usług? Nr 52, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2010, s. 341-350.

M. Molenda, Turystyka, [w]: Geografia ekonomiczna Unii Europejskiej, I. Fierla (red.), Wydanie II zmienione, PWE, Warszawa 2011, s. 255-271.

M. Molenda, Atrakcyjność turystyczna kraju, [w]: Polska w Europie. Zarys geograficzno ? ekonomiczny, red. I. Fierla, PWE, Warszawa 2011, s. 285-305.

M. Molenda, Zagospodarowanie turystyczne determinantem konkurencyjności obszarów recepcji turystycznej, ,,Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu?, Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, Nr 157, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2011, s. 291-300.

M. Molenda, Regionalny produkt turystyczny a region turystyczny, ,,Ekonomiczne Problemy Turystyki Nr 4 (20), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2012, s. 31-42.

M. Molenda, Regionalny przemysłowy produkt turystyczny, PWE, Warszawa 2015, stron 200.

M. Molenda, W. Rakowski, Województwo mazowieckie na turystycznej mapie kraju

"Rocznik Mazowiecki", 2018, T. XXVIII, s. 125-169.

M. Molenda, M. Kruhlaya, Obiekty energetyczne jako atrakcja turystyczna, ukaże się na dniach w 2021 roku nakładem Oficyny Wydawniczej SGH.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Molenda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są ukazaniu geograficznego i ekonomicznego aspektu przestrzennych uwarunkowań i następstw rozwoju turystyki. Cel ten jest realizowany poprzez zaprezentowaniu walorów i atrakcji turystycznych, zagospodarowania turystycznego, ruchu turystycznego oraz wpływu turystyki na gospodarkę w różnych skalach geograficznych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z szerokim zestawem zagadnień teoretycznych ale też i praktycznych związanych z geograficzno - przestrzennym podejściem do problemów związanych ze zjawiskiem turystyki, jak również pokazanie zróżnicowania atrakcyjności turystycznej regionów i krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008 (oraz następne wydania).

Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

Turystyka, W. Kurek (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 (lub następne wydania).

Publikacje własne:

M. Molenda, Ruch graniczny i wydatki cudzoziemców w Polsce, ,,Biuletyn IGS", nr 1-4, SGH, Warszawa 1999, s. 77-102.

M. Molenda, Tourist attractions as a local development factor in the commune of Lack, in: Socio?economic aspects of tourism and recreation, edited by A. Dąbrowski, R. Rowiński, The Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw, Poland, Institute of Tourism and Recreation, Warsaw 2007, p. 143-148.

M. Molenda, Walory turystyczne jako czynnik rozwoju lokalnego gminy Łąck, ,,Rocznik Żyrardowski? Tom V, Wyższa Szkoła Rozwoju Lokalnego w Żyrardowie, Żyrardów 2007, s. 325-333.

M.Molenda, Urle ? letniskowa wieś turystyczna, Zeszyty Dydaktyczno ? Naukowe WSHGiT, Zeszyt 1/2007, Wyższa Szkoła Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki, Warszawa 2007, s. 124-139.

M.Molenda, Atrakcyjność turystyczna Miasta Płock, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Zeszyt 3 (47), ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2007, s. 63-75.

M. Molenda, Transport morski i lotniczy w turystyce regionów wyspiarskich, ,,Przegląd Prawno-Ekonomiczny?, lipiec ? sierpień ? wrzesień, Nr 4 (3/2008), Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli, Stalowa Wola 2008, s. 103-111.

M. Molenda, Weronika Ściana, Funkcja turystyczna małych portów morskich, ,,Przegląd Prawno-Ekonomiczny?, kwiecień ? maj ? czerwiec, Nr 7 (2/2009), Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli, Stalowa Wola 2009, s. 79-87.

M. Molenda,Obiekty przemysłowe Zagłębia Staropolskiego jako produkt turystyczny Regionu Świętokrzyskiego, ,,Ekonomiczne Problemy Usług? Nr 52, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2010, s. 341-350.

M. Molenda, Turystyka, [w]: Geografia ekonomiczna Unii Europejskiej, I. Fierla (red.), Wydanie II zmienione, PWE, Warszawa 2011, s. 255-271.

M. Molenda, Atrakcyjność turystyczna kraju, [w]: Polska w Europie. Zarys geograficzno ? ekonomiczny, red. I. Fierla, PWE, Warszawa 2011, s. 285-305.

M. Molenda, Zagospodarowanie turystyczne determinantem konkurencyjności obszarów recepcji turystycznej, ,,Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu?, Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, Nr 157, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2011, s. 291-300.

M. Molenda, Regionalny produkt turystyczny a region turystyczny, ,,Ekonomiczne Problemy Turystyki Nr 4 (20), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2012, s. 31-42.

M. Molenda, Regionalny przemysłowy produkt turystyczny, PWE, Warszawa 2015, stron 200.

M. Molenda, W. Rakowski, Województwo mazowieckie na turystycznej mapie kraju

"Rocznik Mazowiecki", 2018, T. XXVIII, s. 125-169.

M. Molenda, M. Kruhlaya, Obiekty energetyczne jako atrakcja turystyczna, ukaże się na dniach w 2021 roku nakładem Oficyny Wydawniczej SGH.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 80.00%

inne: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0