Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat z metodyki badawczej: ekonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 412000-AW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat z metodyki badawczej: ekonomia
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

1. Przedstawienie strategicznych typów refleksji nad wybranymi problemami, technikami i narzędziami stosowanymi w ekonomii współczesnej;

2. Dyskusja konceptualnych podstaw i praktyka wyboru strategii badawczych we współczesnych empirycznych badaniach ekonomicznych;

3. Praktyka wybranych procedur w projektach badawczych współczesnej ekonomii stosowanej.

Pełny opis:

Metodyka badawcza w ekonomii to nie filozofia nauki, ani metodologia ekonomii, ani narzędzia i techniki badawcze, aczkolwiek występują tu nieuchronne powiązania i nakładanie się obszarów refleksji. Ujmujemy research methodology in economics jako zestaw wyborów strategicznych obecnych przy konstruowaniu przekonywającej argumentacji ekonomicznej podpartej danymi empirycznymi. Kluczowe są aspekty konceptualne (filozoficzne) oraz proceduralne umożliwiające zaprojektowanie i realizację zadania badawczego. Nie istnieje jedna droga uzyskania trafnej (valid) i rzetelnej (reliable) wiedzy ekonomicznej i treścią warsztatów jest ułatwienie rozumienia różnorodności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1/ A. Sulejewicz, Schumpeterowskie doktoraty: strategie badawcze w ekonomii, SGH Warszawa 2021 (plan)

2/ D. Ethridge, Research Methods for Applied Economics, 2nd Blackwell 2008

3/ M. Boumans, J. Davis, Economic Methodology. Understanding Economics As A Science, 2nd, Palgrave Macmillan, 2015

Literatura uzupełniająca:

1/ A. Gibbard, H. Varian, Economic Models, Journal of Philosophy, vol. 75, No. 11, 1978, 664-677.

2/ A. Sulejewicz, Modelling in the case of a heterodox economist: Success and Failure of Michał Kalecki, ""Ekonomista"", Nr 2 / 2021,193-223.

3/ D. L. Prychitko ed., Why Economists Disagree, New York, SUNY Press, 1998

4/ K. Hoover, Review: why does methodology matter for economics, Economic Journal, vol. 105, May 1995, 715-734.

5/ D.P. Leyden, Critical Thinking in Economics, KONA Publishing, Charlotte 2011

6/ J.R. Borg, M. Borg, Teaching Critical Thinking in Interdisciplinary Economics Courses, College Teaching, vol. 49, No 1 (Winter), 2001, 20-25.

7/ S. Greenlaw, Doing Economics: a guide to understanding and carrying out economic research, Houghton Mifflin 2006

8/ D. McCloskey, Economical Writing, 2nd Waveland Press, 2000

9/ T. Greenfield, S Greener, Research Methods for Postgraduates, Wiley (US) 2016

Efekty uczenia się:

Wiedza: 3. Student rozumie podstawy metodologicznej różnorodności w ekonomii i ekonomii politycznej i jej wpływu na metodykę ekonomii.

; 2. Student stosuje w praktyce wybrane strategie badań empirycznych we współczesnej ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnej.

; 1. Student nabywa wiedzę z zakresu metodyki badań ekonomicznych w kontekście metodologii ekonomii i filozofii nauk społecznych.

Umiejętności: 2. Student zdobywa umiejętność do wykorzystania zgromadzonej na zajęciach wiedzy teoretycznej i empirycznej na potrzeby konkretnego projektu badawczego.

; 1. Student zdobywa umiejętności refleksji nad poznawanymi teoriami i narzędziami analizy ekonomicznej. ; 3. Student potrafi analizować, oceniać i interpretować wybrane filozoficzne aspekty procesu wnioskowań ekonomicznych i modelowania.

Kompetencje społeczne: 2. Student potrafi analizować, oceniać i interpretować wybrane filozoficzne aspekty procesu wnioskowań ekonomicznych i modelowania.

; 1. Student uczestniczy w dyskusjach nad problemami postępu nauk ekonomicznych i roli ekonomistów w społeczeństwie współczesnym.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0; kolokwium: 0; referaty/eseje: 0,80; egzamin ustny: 0; ćwiczenia: 0; egzamin testowy: 0; inne: 0,20

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Czerniak
Prowadzący grup: Adam Czerniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Sulejewicz
Prowadzący grup: Aleksander Sulejewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0