Regionalne ugrupowania integracyjne (handlowe)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 235170-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Regionalne ugrupowania integracyjne (handlowe) |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-GBI Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-MSG |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Rodzaje regionalnych ugrupowań handlowych (RTAs). Tendencje i przyczyny rozwoju RTAs. Skutki dla członków i dla państw spoza ugrupowania. Analiza porównawcza ugrupowań (UE, Europejski Obszar Gospodarczy, AFTA, ASEAN, integracja euroazjatycka). RTAs: bariera czy czynnik bliższej współpracy. Mechanizmy działania UE jako głównego ugrupowania integracyjnego (przepływ towarów, usług, pracowników, kapitału, relacje z krajami trzecimi) Zajęcia prowadzone z maksymalnym zaangażowaniem studentów i użyciem narzędzi online (m.in. peer&tutor feedback, uczenie się przez słuchanie, sztuka zadawania istotnych pytań, ocenianie wzajemne i przez wykładowcę , team-based learning). Chodzi bowiem o stałą współpracę wykładowcy ze studentami, wskazywanie ewentualnych braków w prowadzonych mini-badaniach ekonomicznych, ukierunkowywaniu ich oraz podpowiadaniu najlepszych rozwiązań w celu przedstawienia ich w trakcie zajęć w formule bogatej w treści prezentacji. Efektem wspólnej pracy ma być zidentyfikowani |
Pełny opis: |
Celem kursu jest wyjaśnienie słuchaczom przyczyn rosnącego znaczenia w świecie regionalnych ugrupowań integracyjnych (handlowych), mechanizmów ich działania oraz skutków dla państw członkowskich i pozostałych. Drugim celem jest wskazanie na diagnozę kryzysów trapiących UE, jako największe i najbardziej zaawansowane ugrupowanie handlowe, oraz przedyskutowanie perspektyw wyjścia z nich . |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Czarny, Regionalne ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej, Warszawa PWE, 2013. 2. B. Hoekman, M. Kostecki, Ekonomia światowego systemu handlowego. WTO. Zasady i mechanizmy negocjacji. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004. Literatura uzupełniająca: World Trade Report 2020. Znaczenie preferencji celnych w imporcie UE, w: Polityka celna. Ekonomia. Prawo. Praktyka, wyd. BW Szczecin, 2014. E. Kawecka-Wyrzykowska, Importance of Preferential Trade Agreements (PTA?s) for the EU and its Partners: The Case of the DCFTA with Georgia, in: The European Union and the Challenges of the New Global Context, ed. I. Tache, Cambridge Scholars Publishing, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma wiedzę dotyczącą podstaw prawnych regionalnych porozumień handlowych określonych przez Światową Organizację Handlu (WTO). 2. Student ma wiedzę na temat przyczyn i kanałów oddziaływania regionalnych porozumień handlowych. 3. Student ma wiedzę na temat skutków regionalnych porozumień handlowych dla państw członkowskich oraz gospodarki światowej, Umiejętności: 1. Student ma umiejętność analizy potencjału rozwoju regionalnych porozumień handlowych w różnych częściach gospodarki światowej, 2. Student potrafi wskazać perspektywy pogłębienia współpracyw ramach regionalnych porozumień handlowych. 3. Student potrafi wskazać perspektywy zwiększenia korzyści w ramach regionalnych porozumień handlowych. Kompetencje społeczne: 1. Student potrafi formułować krytyczną ocenę analizowanych koncepcji i rozwiązań oraz jest w stanie formułować własne oceny. 2. Student wykazuje zrozumienie podstawowych zasad etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
inne: 50.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam A. Ambroziak, Marzenna Błaszczuk-Zawiła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marzenna Błaszczuk-Zawiła, Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska, Michał Kulpiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.