Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia ludnościowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 221760-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia ludnościowa
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-EKO
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EKO
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna pojęcia służące do prawidłowego opisu zjawisk ludnościowych.

Zna i rozumie naturę i skutki wpływu dynamiki procesów ludnościowych na gospodarkę w horyzoncie dziesięcioleci.

Rozumie związek finansowania instytucji państwa opiekuńczego (jego typów) z dostępnością środków generowanych przez dywidendę demograficzną .

Umiejętności:

Student powinien umieć krytycznie analizować poglądy dotyczące procesów ludnościowych w ich powiązaniu z gospodarką.

Potrafi opisać i prezentować główne zagadnienia związane ze skutkami zmian ludnościowych w odniesieniu do zdrowotności populacji i ochrony zdrowia, alokacji dochodu w okresie trwania życia, publicznych i prytatnych instytucji obsługujących jednostki i całe społeczeństwo w horyzoncie wykraczającym poza bieżące dostosowania.

Umie wykorzystać wiedzę zdobytą na wykładzie do zrozumienia i zinterpretowania danych dotyczących procesów ludnościowych i ich ekonomicznych skutków.

Kompetencje społeczne:

Rozpoznawanie powiązania ekonomicznych, społecznych i ludnościowych procesów zachodzących w horyzoncie kilku dziesięcioleci mających wpływ na społeczeństwo.

Umiejętność prezentowania swoich argumentów w dyskusjach o instytucjach i ich adaptowaniu do zmieniającej się sytuacji ludnościowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Wykład obejmuje ekonomiczną analizę przejścia demograficznego; czasową niespójność doraźnych dostosowań i długookresowych celów; asymetrię informacyjną w horyzoncie dziesięcioleci; tradycyjne instytucje i ich adaptowanie do zmian ludnościowych; obszary najsilniej zależne od zmian ludnościowych (systemy emerytalne, ochrona zdrowia); gospodarka realna i rynki finansowe wobec zmian ludnościowych. Centralne zagadnienie: alokacja dochodu w okresie życia (system emerytalny) zestawiona z doraźnymi celami gospodarczymi i społecznymi.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu ekonomii ludnościowej z elementami ekonomii emerytalnej, ekonomii zdrowia, ekonomii finansowej, ekonomii politycznej w kontekście długookresowych (dziesięciolecia) zmian ludnościowych. Wprowadzenie podstawowych kategorii opisu i analizy, oraz wykształceniu wśród słuchaczy umiejętności posługiwania się tą wiedzą w odniesieniu do gospodarki i społeczeństwa. Poznanie głównych prawidłowości empirycznych i teorii (także modeli). Umiejętność korzystania z odpowiedniej literatury, poprawnego metodycznie korzystania z danych i ich rozumienia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Becker, G. A., 1991. Treatise on the Family, Enlarged Edition, Harvard University Press

2. Lee, R., A.Mason. 2008. Population Aging and the Generational Economy. A Global Perspective, Edward Elgar

3. Piggott, J., Woodland, A. 2016. A Handook of the Economics of Population Ageing. North-Holland

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Góra, M. 2003 Wpływ systemu zabezpieczenia społecznego na rynek pracy, "Ekonomista" nr 1,s. 9-20;

2. Góra, M., 2013. Political economy of pension reforms, "IZA Journal of Labor & Development"

3. Holzmann, R. E. Palmer, R. Palacios, and S. Sacchi. 2019. Progress and Challenges of Nonfinancial Defined Pension Schemes. World Bank. Washington

4. Lee, R., A. Mason, and members of the NTA network. 2014. Is Low Fertility Really a Problem? Population Aging, Dependency, and Consumption. Science (346): 229-34. DOI: 10.1126/science.1250542

Wybrane opublikowane artykuły naukowe

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 70.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 30.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marek Góra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Wykład obejmuje ekonomiczną analizę przejścia demograficznego; czasową niespójność doraźnych dostosowań i długookresowych celów; asymetrię informacyjną w horyzoncie dziesięcioleci; tradycyjne instytucje i ich adaptowanie do zmian ludnościowych; obszary najsilniej zależne od zmian ludnościowych (systemy emerytalne, ochrona zdrowia); gospodarka realna i rynki finansowe wobec zmian ludnościowych. Centralne zagadnienie: alokacja dochodu w okresie życia (system emerytalny) zestawiona z doraźnymi celami gospodarczymi i społecznymi.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu ekonomii ludnościowej z elementami ekonomii emerytalnej, ekonomii zdrowia, ekonomii finansowej, ekonomii politycznej w kontekście długookresowych (dziesięciolecia) zmian ludnościowych. Wprowadzenie podstawowych kategorii opisu i analizy, oraz wykształceniu wśród słuchaczy umiejętności posługiwania się tą wiedzą w odniesieniu do gospodarki i społeczeństwa. Poznanie głównych prawidłowości empirycznych i teorii (także modeli). Umiejętność korzystania z odpowiedniej literatury, poprawnego metodycznie korzystania z danych i ich rozumienia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Becker, G. A., 1991. Treatise on the Family, Enlarged Edition, Harvard University Press

2. Lee, R., A.Mason. 2008. Population Aging and the Generational Economy. A Global Perspective, Edward Elgar

3. Piggott, J., Woodland, A. 2016. A Handook of the Economics of Population Ageing. North-Holland

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Góra, M. 2003 Wpływ systemu zabezpieczenia społecznego na rynek pracy, "Ekonomista" nr 1,s. 9-20;

2. Góra, M., 2013. Political economy of pension reforms, "IZA Journal of Labor & Development"

3. Holzmann, R. E. Palmer, R. Palacios, and S. Sacchi. 2019. Progress and Challenges of Nonfinancial Defined Pension Schemes. World Bank. Washington

4. Lee, R., A. Mason, and members of the NTA network. 2014. Is Low Fertility Really a Problem? Population Aging, Dependency, and Consumption. Science (346): 229-34. DOI: 10.1126/science.1250542

Wybrane opublikowane artykuły naukowe

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 70.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 30.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marek Góra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Wykład obejmuje ekonomiczną analizę przejścia demograficznego; czasową niespójność doraźnych dostosowań i długookresowych celów; asymetrię informacyjną w horyzoncie dziesięcioleci; tradycyjne instytucje i ich adaptowanie do zmian ludnościowych; obszary najsilniej zależne od zmian ludnościowych (systemy emerytalne, ochrona zdrowia); gospodarka realna i rynki finansowe wobec zmian ludnościowych. Centralne zagadnienie: alokacja dochodu w okresie życia (system emerytalny) zestawiona z doraźnymi celami gospodarczymi i społecznymi.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu ekonomii ludnościowej z elementami ekonomii emerytalnej, ekonomii zdrowia, ekonomii finansowej, ekonomii politycznej w kontekście długookresowych (dziesięciolecia) zmian ludnościowych. Wprowadzenie podstawowych kategorii opisu i analizy, oraz wykształceniu wśród słuchaczy umiejętności posługiwania się tą wiedzą w odniesieniu do gospodarki i społeczeństwa. Poznanie głównych prawidłowości empirycznych i teorii (także modeli). Umiejętność korzystania z odpowiedniej literatury, poprawnego metodycznie korzystania z danych i ich rozumienia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Becker, G. A., 1991. Treatise on the Family, Enlarged Edition, Harvard University Press

2. Lee, R., A.Mason. 2008. Population Aging and the Generational Economy. A Global Perspective, Edward Elgar

3. Piggott, J., Woodland, A. 2016. A Handook of the Economics of Population Ageing. North-Holland

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

1. Góra, M. 2003 Wpływ systemu zabezpieczenia społecznego na rynek pracy, "Ekonomista" nr 1,s. 9-20;

2. Góra, M., 2013. Political economy of pension reforms, "IZA Journal of Labor & Development"

3. Holzmann, R. E. Palmer, R. Palacios, and S. Sacchi. 2019. Progress and Challenges of Nonfinancial Defined Pension Schemes. World Bank. Washington

4. Lee, R., A. Mason, and members of the NTA network. 2014. Is Low Fertility Really a Problem? Population Aging, Dependency, and Consumption. Science (346): 229-34. DOI: 10.1126/science.1250542

Wybrane opublikowane artykuły naukowe

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 70.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 30.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0