Kultura logiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13A0D0-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura logiczna |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student poznaje podstawowe pojęcia, problemy i wybrane narzędzia z zakresu logiki formalnej (m.in. kwadrat logiczny, sylogistykę, klasyczny rachunek zdań). 2. Student zaznajamia się z elementami wiedzy z zakresu ogólnej metodologii nauk (m.in. z pojęciami dedukcji i redukcji, teorii definicji). 3. Student zyskuje ogólny wgląd w problematykę semiotyki (z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu semantyki, syntaktyki i pragmatyki). Umiejętności: 1. Student umie wychwytywać ewentualne słabości w przedstawionych w ramach dyskusji rozumowaniach. 2. Student potrafi ocenić stosowane w dyskusji definicje, klasyfikacje etc. pod kątem ich poprawności. 3. Student jest zdolny do wykrywania wybranych nieuczciwych zabiegów w dyskusjach. Kompetencje społeczne: 1. Student jest wyposażony w intelektualne narzędzia pozwalające zadbać o precyzyjne sformułowanie własnego stanowiska, jest również świadom wagi, jaką do precyzji wypowiedzi przykłada się w ramach dyskursu naukowego. 2. Student pogłębia swoje umiejętności w zakresie krytycznej oceny stanowisk pod kątem ich formalnej poprawności, dzięki czemu jest lepiej przygotowany do uczestnictwa w dyskusji merytorycznej. 3. Student doskonali swoją zdolność obrony przed niektórymi manipulacyjnymi zabiegami w dyskusji. |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Rosiak-Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005; 2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne. 3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984. 4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005; 2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997; 3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005. 4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998. Publikacje własne: Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019; Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015; Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 50.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 50.00% projekty: 0.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005; 2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne. 3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984. 4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005; 2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997; 3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005. 4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998. Publikacje własne: Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019; Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015; Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 50.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 50.00% projekty: 0.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005; 2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne. 3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984. 4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005; 2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997; 3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005. 4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998. Publikacje własne: Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013; Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019; Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 50.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 50.00% projekty: 0.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005; 2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne. 3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984. 4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005; 2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997; 3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005. 4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998. Publikacje własne: Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013; Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019; Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 50.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 50.00% projekty: 0.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.