Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura logiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13A0D0-P
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura logiczna
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student poznaje podstawowe pojęcia, problemy i wybrane narzędzia z zakresu logiki formalnej (m.in. kwadrat logiczny, sylogistykę, klasyczny rachunek zdań).

2. Student zaznajamia się z elementami wiedzy z zakresu ogólnej metodologii nauk (m.in. z pojęciami dedukcji i redukcji, teorii definicji).

3. Student zyskuje ogólny wgląd w problematykę semiotyki (z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu semantyki, syntaktyki i pragmatyki).

Umiejętności:

1. Student umie wychwytywać ewentualne słabości w przedstawionych w ramach dyskusji rozumowaniach.

2. Student potrafi ocenić stosowane w dyskusji definicje, klasyfikacje etc. pod kątem ich poprawności.

3. Student jest zdolny do wykrywania wybranych nieuczciwych zabiegów w dyskusjach.

Kompetencje społeczne:

1. Student jest wyposażony w intelektualne narzędzia pozwalające zadbać o precyzyjne sformułowanie własnego stanowiska, jest również świadom wagi, jaką do precyzji wypowiedzi przykłada się w ramach dyskursu naukowego.

2. Student pogłębia swoje umiejętności w zakresie krytycznej oceny stanowisk pod kątem ich formalnej poprawności, dzięki czemu jest lepiej przygotowany do uczestnictwa w dyskusji merytorycznej.

3. Student doskonali swoją zdolność obrony przed niektórymi manipulacyjnymi zabiegami w dyskusji.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Rosiak-Zięba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe.

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;

2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne.

3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984.

4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005;

2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997;

3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005.

4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.

Publikacje własne:

Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019;

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015;

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 50.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe.

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;

2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne.

3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984.

4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005;

2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997;

3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005.

4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.

Publikacje własne:

Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019;

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015;

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 50.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe.

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;

2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne.

3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984.

4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005;

2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997;

3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005.

4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.

Publikacje własne:

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013;

Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019;

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 50.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Elementy semiotyki: semantyki (m.in. znaczenie wyrażeń), syntaktyki (m.in. kategorie syntaktyczne), pragmatyki (m.in. implikatury konwersacyjne). Rozumowania dedukcyjne i niededukcyjne, błędy. Nazwy. Zdania kategoryczne, kwadrat logiczny. Sylogistyka. Klasyczny rachunek zdań. Język rachunku predykatów I rzędu. Teoria definicji. Teoria pytań. Podział logiczny, zagadnienie klasyfikacji. W programie przewidziane są elementy warsztatowe.

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie studentów do stosowania wybranych narzędzi, jakimi dysponuje logika i ogólna metodologia nauk. Pogłębianie kompetencji studentów w zakresie zachowywania precyzji w formułowaniu myśli oraz poprawności rozumowania ma służyć doskonaleniu warsztatu naukowego uczestników kursu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Wieczorek K., "Wprowadzenie do logiki", Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;

2) Ziembiński Z., "Logika praktyczna", wyd. dowolne.

3) Tokarz M., "Wprowadzenie do logiki", Katowice 1984.

4) Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., "Sztuka argumentacji", Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

1) Hołówka T., "Kultura logiczna w przykładach", PWN, Warszawa 2005;

2) Lemmermann H., "Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi", Wydawnictwo Astrum Wrocław 1997;

3) Szymanek K, "Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny", PWN, Warszawa 2005.

4) Hołówka T., "Błędy, spory, argumenty", Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.

Publikacje własne:

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, Dyrektywalna koncepcja znaczenia a możliwe użycie terminu "prawdziwy"., W: IDEA. STUDIA NAD STRUKTURĄ I ROZWOJEM POJĘĆ FILOZOFICZNYCH,2013;

Ewa Rosiak-Zięba, O niektórych aspektach związanych z etosem w argumentum ad crumenam, W: Res Rhetorica,2019;

Ewa ROSIAK-ZIĘBA, O tzw. "polskich obozach koncentracyjnych : ujęcie z perspektywy pragmatyki logicznej.,W: red. Artur NOWAK-FAR, Łukasz Zamęcki, Wadliwe kody pamięci : zniekształcenie pamięci o zbrodniach międzynarodowych w dyskursie publicznym.,2015

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 50.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0