Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Data science w biznesie I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13A0C0-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Data science w biznesie I
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę na temat technicznych i biznesowych aspektach transformacji cyfrowej przedsiębiorstwach.

Student ma wiedzę o podstawowych narzędziach analizy danych i o sposobach ich weryfikacji.

Student ma wiedzę na temat projektowania, budowy i utrzymania narzędzi data science.

Umiejętności:

Student potrafi identyfikować obszary działalności przedsiębiorstw, w których można budować wartość biznesową dzięki wykorzystaniu narzędzi data science.

Student potrafi właściwie dopasować rodzaje narzędzi data science do problemów biznesowych i ocenić ich

użyteczność.

Student potrafi wskazać i ocenić zastosowanie różnych rozwiązań informatycznych do potrzeb przedsiębiorstwa.

Kompetencje społeczne:

Student potrafi komunikować się i zarządzać zespołami składającymi się z osób o różnym poziomie wiedzy technicznej, które realizują transformację data science w przedsiębiorstwach.

Student rozumie znaczenie ochrony danych osobowych i danych wrażliwych z perspektywy przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Ciżkowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Program zajęć przewiduje przedstawienie i omówienie głównych elementów transformacji data science z perspektywy praktyki gospodarczej. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń. W ramach części ćwiczeniowej studenci analizują rzeczywiste przykłady wprowadzania rozwiązań data science w biznesie. Cykl zajęć przewiduje konwersatoria z zaproszonymi praktykami biznesu.

Pełny opis:

Głównym celem proponowanego przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznymi aspektami produkcyjnych wdrożeń rozwiązań Data Science w przedsiębiorstwach. W obszarze tym autorzy oferty mają doświadczenie biznesowe bazujące na wdrożeniach w kilkunastu firmach będących liderami w swoich branżach w Polsce. Rzeczywiste wdrożenia rzadko kiedy wychodzą z fazy tzw. proof of concept ze względu na problemy związane z

a. poprawnym zdefiniowaniem wymagań biznesowych

b. produkcyjną integracją opracowanych modeli z rzeczywistymi zbiorami danych, na których operują firmy

c. wkomponowaniem rozwiązań Data Science w rzeczywiste procesy decyzyjne firm

W efekcie, jak wskazują liczne badania, zaledwie 15-20% wdrożeń rozwiązań Data Science osiąga zakładane efekty biznesowe. Powodem tak słabego wyniku nie jest w większości przypadków złożoność samych narzędzi Data Science, lecz nieumiejętność poprawnego zdefiniowana celów, jakie te narzędzia mają realizować, a także dobór narzędzi adekwatnych do zdefiniowanego celu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w te kompetencje. W trakcie zajęć studenci poznają główne elementy procesu transformacji data science, w tym m.in. właściwe zdefiniowanie problemu biznesowego, podstawowe metody eksploracji danych oraz główne klasy modeli data science i sposoby weryfikacji ich wartości biznesowej. Przedmiot jest skierowany do wszystkich osób, które chcą poznać istotę transformacji data science z perspektywy osób zarządzających przedsiębiorstwami, a nie informatyków. Zajęcia obejmują cykl spotkań z praktykami Data Science.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Fawcett T., Provost F. (2019): Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji, Helion.

Sharda R., Delen D., Turban E. (2017) : Business Intelligence, Analytics, and Data Science: Managerial Perspective, Pearson.

Bekes G. Kezdi G. (2021): Data Analysis for Business, Economics, and Policy, Cambridge University Press.

Literatura uzupełniająca:

1. Ulrika Jägare, 2019, Data Science Strategy For Dummies

2. Douglas B. Laney, 2022, Data Juice: 101 Stories of How Organizations Are Squeezing Value from Available Data Assets

3. Caroline Carruthers , Peter Jackson, 2020, The Chief Data Officer's Playbook, Facet Publishing

Publikacje własne:

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Are major central banks blinded by the analytical elegance of their models? Possible costs of unconventional monetary policy measures, W: SINGAPORE ECONOMIC REVIEW,2017;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Wiktor Wojciechowski, Bartosz Radzikowski, Fiscal devaluation and economic activity in the EU, W: ECONOMIC MODELLING,2020;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Magda Ciżkowicz-Pękała, Piotr Pękała, The effects of special economic zones on employment and investment: a spatial panel modeling perspective, W: JOURNAL OF ECONOMIC GEOGRAPHY,2017

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 50.00%

studia przypadków: 25.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Program zajęć przewiduje przedstawienie i omówienie głównych elementów transformacji data science z perspektywy praktyki gospodarczej. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń. W ramach części ćwiczeniowej studenci analizują rzeczywiste przykłady wprowadzania rozwiązań data science w biznesie. Cykl zajęć przewiduje konwersatoria z zaproszonymi praktykami biznesu.

Pełny opis:

Głównym celem proponowanego przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznymi aspektami produkcyjnych wdrożeń rozwiązań Data Science w przedsiębiorstwach. W obszarze tym autorzy oferty mają doświadczenie biznesowe bazujące na wdrożeniach w kilkunastu firmach będących liderami w swoich branżach w Polsce. Rzeczywiste wdrożenia rzadko kiedy wychodzą z fazy tzw. proof of concept ze względu na problemy związane z

a. poprawnym zdefiniowaniem wymagań biznesowych

b. produkcyjną integracją opracowanych modeli z rzeczywistymi zbiorami danych, na których operują firmy

c. wkomponowaniem rozwiązań Data Science w rzeczywiste procesy decyzyjne firm

W efekcie, jak wskazują liczne badania, zaledwie 15-20% wdrożeń rozwiązań Data Science osiąga zakładane efekty biznesowe. Powodem tak słabego wyniku nie jest w większości przypadków złożoność samych narzędzi Data Science, lecz nieumiejętność poprawnego zdefiniowana celów, jakie te narzędzia mają realizować, a także dobór narzędzi adekwatnych do zdefiniowanego celu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w te kompetencje. W trakcie zajęć studenci poznają główne elementy procesu transformacji data science, w tym m.in. właściwe zdefiniowanie problemu biznesowego, podstawowe metody eksploracji danych oraz główne klasy modeli data science i sposoby weryfikacji ich wartości biznesowej. Przedmiot jest skierowany do wszystkich osób, które chcą poznać istotę transformacji data science z perspektywy osób zarządzających przedsiębiorstwami, a nie informatyków. Zajęcia obejmują cykl spotkań z praktykami Data Science.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Fawcett T., Provost F. (2019): Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji, Helion.

Sharda R., Delen D., Turban E. (2017) : Business Intelligence, Analytics, and Data Science: Managerial Perspective, Pearson.

Bekes G. Kezdi G. (2021): Data Analysis for Business, Economics, and Policy, Cambridge University Press.

Literatura uzupełniająca:

1. Ulrika Jägare, 2019, Data Science Strategy For Dummies

2. Douglas B. Laney, 2022, Data Juice: 101 Stories of How Organizations Are Squeezing Value from Available Data Assets

3. Caroline Carruthers , Peter Jackson, 2020, The Chief Data Officer's Playbook, Facet Publishing

Publikacje własne:

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Are major central banks blinded by the analytical elegance of their models? Possible costs of unconventional monetary policy measures, W: SINGAPORE ECONOMIC REVIEW,2017;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Wiktor Wojciechowski, Bartosz Radzikowski, Fiscal devaluation and economic activity in the EU, W: ECONOMIC MODELLING,2020;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Magda Ciżkowicz-Pękała, Piotr Pękała, The effects of special economic zones on employment and investment: a spatial panel modeling perspective, W: JOURNAL OF ECONOMIC GEOGRAPHY,2017

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 50.00%

studia przypadków: 25.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Program zajęć przewiduje przedstawienie i omówienie głównych elementów transformacji data science z perspektywy praktyki gospodarczej. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń. W ramach części ćwiczeniowej studenci analizują rzeczywiste przykłady wprowadzania rozwiązań data science w biznesie. Cykl zajęć przewiduje konwersatoria z zaproszonymi praktykami biznesu.

Pełny opis:

Głównym celem proponowanego przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznymi aspektami produkcyjnych wdrożeń rozwiązań Data Science w przedsiębiorstwach. W obszarze tym autorzy oferty mają doświadczenie biznesowe bazujące na wdrożeniach w kilkunastu firmach będących liderami w swoich branżach w Polsce. Rzeczywiste wdrożenia rzadko kiedy wychodzą z fazy tzw. proof of concept ze względu na problemy związane z

a. poprawnym zdefiniowaniem wymagań biznesowych

b. produkcyjną integracją opracowanych modeli z rzeczywistymi zbiorami danych, na których operują firmy

c. wkomponowaniem rozwiązań Data Science w rzeczywiste procesy decyzyjne firm

W efekcie, jak wskazują liczne badania, zaledwie 15-20% wdrożeń rozwiązań Data Science osiąga zakładane efekty biznesowe. Powodem tak słabego wyniku nie jest w większości przypadków złożoność samych narzędzi Data Science, lecz nieumiejętność poprawnego zdefiniowana celów, jakie te narzędzia mają realizować, a także dobór narzędzi adekwatnych do zdefiniowanego celu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w te kompetencje. W trakcie zajęć studenci poznają główne elementy procesu transformacji data science, w tym m.in. właściwe zdefiniowanie problemu biznesowego, podstawowe metody eksploracji danych oraz główne klasy modeli data science i sposoby weryfikacji ich wartości biznesowej. Przedmiot jest skierowany do wszystkich osób, które chcą poznać istotę transformacji data science z perspektywy osób zarządzających przedsiębiorstwami, a nie informatyków. Zajęcia obejmują cykl spotkań z praktykami Data Science.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Fawcett T., Provost F. (2019): Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji, Helion.

Sharda R., Delen D., Turban E. (2017) : Business Intelligence, Analytics, and Data Science: Managerial Perspective, Pearson.

Bekes G. Kezdi G. (2021): Data Analysis for Business, Economics, and Policy, Cambridge University Press.

Literatura uzupełniająca:

1. Ulrika Jägare, 2019, Data Science Strategy For Dummies

2. Douglas B. Laney, 2022, Data Juice: 101 Stories of How Organizations Are Squeezing Value from Available Data Assets

3. Caroline Carruthers , Peter Jackson, 2020, The Chief Data Officer's Playbook, Facet Publishing

Publikacje własne:

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Are major central banks blinded by the analytical elegance of their models? Possible costs of unconventional monetary policy measures, W: SINGAPORE ECONOMIC REVIEW,2017;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Magda Ciżkowicz-Pękała, Piotr Pękała, The effects of special economic zones on employment and investment: a spatial panel modeling perspective, W: JOURNAL OF ECONOMIC GEOGRAPHY,2017;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Wiktor Wojciechowski, Bartosz Radzikowski, Fiscal devaluation and economic activity in the EU, W: ECONOMIC MODELLING,2020 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Członkowie zespołu są czynnymi akademikami i praktykami gospodarczymi specjalizującymi się w projektowaniu, realizacji i zarządzaniem procesami transformacji data science w przedsiębiorstwach działających w różnych sektorach gospodarki. Posiadają wiedzę i umiejętności w tworzeniu i implementacji narzędzi uczenia maszynowego i optymalizacji matematycznej do wspierania decyzji biznesowych. Członkowie zespołu cyklicznie prezentują efekty wdrożeń rozwiązań data science na czołowych konferencjach z tego obszaru:

Ciżkowicz P., Szufel P. (2021): Planning bicycle manufacturing and distribution with massive optimization models, Data Science Summit 2021

Ciżkowicz P., Polutichy N., Szufel P. (2022) Mathematical optimization for multi-stage multi-source industrial production planning and managing stockpile costs, Data Science Summit 2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 50.00%

studia przypadków: 25.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Program zajęć przewiduje przedstawienie i omówienie głównych elementów transformacji data science z perspektywy praktyki gospodarczej. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń. W ramach części ćwiczeniowej studenci analizują rzeczywiste przykłady wprowadzania rozwiązań data science w biznesie. Cykl zajęć przewiduje konwersatoria z zaproszonymi praktykami biznesu.

Pełny opis:

Głównym celem proponowanego przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznymi aspektami produkcyjnych wdrożeń rozwiązań Data Science w przedsiębiorstwach. W obszarze tym autorzy oferty mają doświadczenie biznesowe bazujące na wdrożeniach w kilkunastu firmach będących liderami w swoich branżach w Polsce. Rzeczywiste wdrożenia rzadko kiedy wychodzą z fazy tzw. proof of concept ze względu na problemy związane z

a. poprawnym zdefiniowaniem wymagań biznesowych

b. produkcyjną integracją opracowanych modeli z rzeczywistymi zbiorami danych, na których operują firmy

c. wkomponowaniem rozwiązań Data Science w rzeczywiste procesy decyzyjne firm

W efekcie, jak wskazują liczne badania, zaledwie 15-20% wdrożeń rozwiązań Data Science osiąga zakładane efekty biznesowe. Powodem tak słabego wyniku nie jest w większości przypadków złożoność samych narzędzi Data Science, lecz nieumiejętność poprawnego zdefiniowana celów, jakie te narzędzia mają realizować, a także dobór narzędzi adekwatnych do zdefiniowanego celu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w te kompetencje. W trakcie zajęć studenci poznają główne elementy procesu transformacji data science, w tym m.in. właściwe zdefiniowanie problemu biznesowego, podstawowe metody eksploracji danych oraz główne klasy modeli data science i sposoby weryfikacji ich wartości biznesowej. Przedmiot jest skierowany do wszystkich osób, które chcą poznać istotę transformacji data science z perspektywy osób zarządzających przedsiębiorstwami, a nie informatyków. Zajęcia obejmują cykl spotkań z praktykami Data Science.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Fawcett T., Provost F. (2019): Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji, Helion.

Sharda R., Delen D., Turban E. (2017) : Business Intelligence, Analytics, and Data Science: Managerial Perspective, Pearson.

Bekes G. Kezdi G. (2021): Data Analysis for Business, Economics, and Policy, Cambridge University Press.

Literatura uzupełniająca:

1. Ulrika Jägare, 2019, Data Science Strategy For Dummies

2. Douglas B. Laney, 2022, Data Juice: 101 Stories of How Organizations Are Squeezing Value from Available Data Assets

3. Caroline Carruthers , Peter Jackson, 2020, The Chief Data Officer's Playbook, Facet Publishing

Publikacje własne:

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Are major central banks blinded by the analytical elegance of their models? Possible costs of unconventional monetary policy measures, W: SINGAPORE ECONOMIC REVIEW,2017;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Magda Ciżkowicz-Pękała, Piotr Pękała, The effects of special economic zones on employment and investment: a spatial panel modeling perspective, W: JOURNAL OF ECONOMIC GEOGRAPHY,2017;

Piotr Ciżkowicz, Andrzej Rzońca, Wiktor Wojciechowski, Bartosz Radzikowski, Fiscal devaluation and economic activity in the EU, W: ECONOMIC MODELLING,2020 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Członkowie zespołu są czynnymi akademikami i praktykami gospodarczymi specjalizującymi się w projektowaniu, realizacji i zarządzaniem procesami transformacji data science w przedsiębiorstwach działających w różnych sektorach gospodarki. Posiadają wiedzę i umiejętności w tworzeniu i implementacji narzędzi uczenia maszynowego i optymalizacji matematycznej do wspierania decyzji biznesowych. Członkowie zespołu cyklicznie prezentują efekty wdrożeń rozwiązań data science na czołowych konferencjach z tego obszaru:

Ciżkowicz P., Szufel P. (2021): Planning bicycle manufacturing and distribution with massive optimization models, Data Science Summit 2021

Ciżkowicz P., Polutichy N., Szufel P. (2022) Mathematical optimization for multi-stage multi-source industrial production planning and managing stockpile costs, Data Science Summit 2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 50.00%

studia przypadków: 25.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0