Otoczenie przedsiębiorstwa i jego wpływ na wybory strategiczne menedżerów.
Ryzyko w zarządzaniu strategicznym i sposoby jego ograniczania.
Metody segmentacji strategicznej przedsiębiorstwa. Wyodrębnianie strategicznych jednostek biznesowych (SJB) w działalności przedsiębiorstwa. Zasady definiowania sektora działalności.
Metody analizy atrakcyjności sektora. Koncepcja cyklu życia sektora, produktu i technologii.
Analiza konkurencji w sektorze. Mapy grup strategicznych w sektorze.
Analiza struktury konkurencji. Sektory rozproszone i sektory skoncentrowane. Przeciwdziałanie nadmiernemu rozproszeniu sektora i nadmiernej koncentracji.
Analiza zagrożenia nowymi wejściami do sektora. Bariery wejścia i bariery wyjścia z sektora. Analiza opłacalności wejścia.
Analiza substytutów. Zasady obrony sektora przed substytutami.
Segmentacja i analiza dostawców i nabywców sektora. Zasady osłabiania wpływu dostawców i nabywców na sektor. Strategie zarządzania dostawcami.
Przegląd i ocena różnych metod analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza kluczowych czynników sukcesu. Analiza łańcucha wartości. Bilans strategiczny przedsiębiorstwa.
Ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
Przegląd modeli konkurencji. Istota konkurencyjności przedsiębiorstwa. Rodzaje przewag konkurencyjnych i sposób ich budowy.
Zasoby i kompetencje jako źródło przewag konkurencyjnych.
Modele biznesowe (modele działalności) a strategie konkurencji.
Problemy realizacji strategii konkurencji. Strategiczne systemy informowania kierownictwa. Controlling strategiczny.
|