Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Major Trends in Contemporary Macroeconomics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 442051-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Major Trends in Contemporary Macroeconomics
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty uzupełniające dla SZDE A+W dwa do wyboru (6 ects)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

The main goal of the course is to enhance Ph.D. students' understanding of the nature of the prevailing controversies among economists and to explain why and where they disagree. The focus of the course is both on the competing schools within the mainstream macroeconomics (such as monetarism, new classical economics, new Keynesian school and post-keynesianism) and on the core propositions and underlying ideas of selected heterodox economic schools, and in particular new institutional economics, economic sociology, behavioral economics and comparative capitalism. The module of the course is aimed at addressing the most recent challenges facing the economic science and asking questions that economics has failed to answer so far.

Pełny opis:

The course has been designed with a view to upgrade the knowledge and skills of Ph.D. students regarding the major schools in contemporary macroeconomics as well as the new frontiers of economic debate.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Snowdon, B. and H. R. Vane (2005), Modern Macroeconomics. Its Origins, Development and Current State, Cheltenham: Edward Elgar.

2. Hendrik Van den Berg (2017), International Economics. A Heterodox Approach, Third Edition, Routledge.

Literatura uzupełniająca:

1. Akerlof, G. (2002), Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior. American Economic Review, 92(3), 411-433.

2. Amable, B. (2003), The Diversity of Modern Capitalism. Oxford: Oxford University Press.

3. Blanchard, O. (2009), Macroeconomics, Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.

4. Boettke, P.J.(1998) The Elgar companion to Austrian economics, Cheltenham Northampton, Edward Elgar (selected chapters).

5. Cochrane, J. (2009), How did Paul Krugman get it so wrong?, September 11th.

http://modeledbehavior.com/2009/09/11/john-cochrane-responds-to-paul-krugman-full-text/

6. De Soto, H. (2000), The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else, Basic Books, Chicago: Fijor Publishing 2002.

7. Groenewegen, J., Spithoven, A., van den Berg, A. (2010) Institutional economics: an introduction, Basingstoke, Palgrave Macmillan (selected chapters).

8. Klein, P. (1998), New Institutional Economics, Social Science Research Network (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=115811).

9. Krugman, P. (2009), How Did Economists Get It So Wrong?, The New York Times, 2 September;

http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html?pagewanted=8&_r=1

10. Nafziger, E.W. (2012), Economic development, 5th ed., Cambridge, Cambridge University Press, (part I).

11. Reinert E.S., Jayati Ghosh, J. Kattel, R. eds. (2016), Alternative Theories of Economic Development, Edward Elgar, Cheltenham (selected chapters).

12. Romer, D. (1996), Advanced Macroeconomics, New York: McGraw-Hill.

13. Stiglitz, J. E. (2010), Freefall: America, Free Markets, and the Sinking of the World Economy, New York: W. W. Norton & Company.

14. Serra, N. and J.E. Stiglitz [eds.] (2008), The Washington Consensus Reconsidered: Towards a New Global Governance (Initiative for Policy Dialogue), Oxford University Press, USA.

15. The Princeton Encyclopedia of the World Economy, editors: K.A. Reinert, R.S. Rajan, Princeton University Press, 2009.

16. Voigt, S. (2019) Institutional Economics, An Introduction, Cambridge, Cambridge University Press (selected chapters).

Efekty uczenia się:

Wiedza: To grasp the new frontiers of economic debate.; To know the distinctive features of the major schools of thought in contemporary economics.; To be able to explain contemporary changes in the global economy.; To understand the nature of the prevailing controversies among economists.; To know the methodological framework underlying possible approaches to economic problems.

Umiejętności: To apply the methodological framework learned to interpret core differences among competing economic schools.; To explain why and where contemporary economists disagree.; To distinguish mainstream from the off mainstream (heterodox) economics.; To discuss the most recent challenges facing the economic science.

Kompetencje społeczne: Individual, independent analysis and critical evaluation of economic phenomena in the international context and contemporary economic international relations.; Formulating firm views, which include important social, scientific, and ethical aspects in contemporary economics.; Perceiving the economic problems in a multidimensional and complex way.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0,50; kolokwium: 0; referaty/eseje: 0,50; ćwiczenia: 0; egzamin testowy: 0; inne: 0; egzamin ustny: 0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0