Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Główne nurty współczesnej makroekonomii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 442050-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Główne nurty współczesnej makroekonomii
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty uzupełniające dla SZDE A+W dwa do wyboru (6 ects)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, nowa szkoła keynesowska i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. socjologia ekonomiczna, ekonomia behawioralna czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesna makroekonomia, a także sformułowaniu pytań, na które ekonomiści nie znaleźli jeszcze zadowalających odpowiedzi.

Pełny opis:

Program zajęć został zaprojektowany z myślą o wzbogaceniu wiedzy studentów Szkoły Doktorskiej SGH na temat najważniejszych szkół myślenia we współczesnej makroekonomii oraz nowych rubieży debaty ekonomicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Snowdon, B. and H. R. Vane (2005), Modern Macroeconomics. Its Origins, Development and Current State, Cheltenham: Edward Elgar; polskie wydanie: Współczesne nurty teorii makroekonomii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1998.

2. Hendrik Van den Berg (2017), International Economics. A Heterodox Approach, Third Edition, Routledge.

Literatura uzupełniająca:

1. Akerlof, G. (2002), Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior. American Economic Review, 92(3), 411-433.

2. Amable, B. (2003), The Diversity of Modern Capitalism. Oxford: Oxford University Press.

3. Blanchard, O. (2009), Macroeconomics, Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.

4. Boettke, P.J.(1998) The Elgar companion to Austrian economics, Cheltenham Northampton, Edward Elgar (selected chapters).

5. Cochrane, J. (2009), ?How did Paul Krugman get it so wrong??, September 11th.

http://modeledbehavior.com/2009/09/11/john-cochrane-responds-to-paul-krugman-full-text/

6. De Soto, H. (2000), The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else, Basic Books; polskie wydanie: Tajemnica kapitału. Dlaczego kapitalizm triumfuje na Zachodzie a zawodzi gdzie indziej, Chicago, Warszawa: Fijor Publishing 2002.

7. Groenewegen, J., Spithoven, A., van den Berg, A. (2010) Institutional economics: an introduction, Basingstoke, Palgrave Macmillan (selected chapters).

8. Klein, P. (1998), New Institutional Economics, Social Science Research Network (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=115811).

9. Krugman, P. (2009), ?How Did Economists Get It So Wrong??, The New York Times, 2 September;

http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html?pagewanted=8&_r=1

10. Nafziger, E.W. (2012) Economic development, 5th ed., Cambridge, Cambridge University Press, (part I).

11. Reinert E.S., Jayati Ghosh, J. Kattel, R. eds. (2016), Alternative Theories of Economic development, Edward Elgar, Cheltenham (selected chapters).

12. Romer, D. (1996), Advanced Macroeconomics, New York: McGraw-Hill. Polskie wydanie: Makroekonomia dla zaawansowanych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

13. Stiglitz, J. E. (2010), Freefall: America, Free Markets, and the Sinking of the World Economy, New York: W. W. Norton & Company.

14. Serra, N. i J.E. Stiglitz [eds.] (2008), The Washington Consensus Reconsidered: Towards a New Global Governance (Initiative for Policy Dialogue), Oxford University Press, USA.

15. The Princeton Encyclopedia of the World Economy, editors: K.A. Reinert, R.S. Rajan, Princeton University Press, 2009.

16. Voigt, S. (2019) Institutional Economics, An Introduction, Cambridge, Cambridge University Press (selected chapters).

Efekty uczenia się:

Wiedza: Poznanie najważniejszych cech wyróżniających główne szkoły we współczesnej makroekonomii.

; Umiejętność wyznaczenia nowych rubieży współczesnej debaty ekonomicznej.; Znajomość ram metodologicznych wyznaczających możliwe podejścia do problemów makroekonomicznych.; Zrozumienie istoty kontrowersji występujących pomiędzy ekonomistami.; Umiejętność wyjaśniania współczesnych zmian w gospodarce światowej.

Umiejętności: Umiejętność przedstawienia najbardziej aktualnych wyzwań, w obliczu których stoi dzisiejsza makroekonomia.; Zastosowanie poznanych na zajęciach ram metodologicznych do interpretacji najważniejszych różnic dzielących główne konkurujące ze sobą szkoły ekonomiczne.; Umiejętność wyjaśnienia, dlaczego i gdzie występują największe różnice zdań między współczesnymi ekonomistami.; Odróżnianie ekonomii głównego nurtu (ortodoksyjnej) i ekonomii heterodoksyjnej.

Kompetencje społeczne: Formułowanie samodzielnych sądów i ocen, uwzględniających najważniejsze aspekty społeczne, naukowe i etyczne we współczesnej makroekonomii.; Wielowymiarowe i kompleksowe postrzeganie problemów ekonomicznych.; Samodzielna analiza i krytyczna ocena zjawisk ekonomicznych w kontekście międzynarodowym oraz współczesnych stosunków międzynarodowych.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0,50; kolokwium: 0; egzamin ustny: 0; referaty/eseje: 0,50; egzamin testowy: 0; ćwiczenia: 0; inne: 0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0