Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Comparative Politics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 425041-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Comparative Politics
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

...

Pełny opis:

The course is an introduction to comparative politics - the study of domestic political institutions, processes, and outcomes across and within countries. By analysing political systems of the United States, United Kingdom, France, Germany, Japan, Russia, China and Iran - among others - the students will discover and discuss the core characteristics of representative democracy versus authoritarian regimes. The class will focus on questions related to the vibrancy of democracy, the centrality of political and electoral institutions and the possibility of revolution. With the use of case-studies, the course will also undertake several questions which are central to the research in comparative politics. Why some countries successfully transition from authoritarian regimes to democracies and others do not? Are there political systems or structures which yield better outcome in terms of economic prosperity and peace? Why do revolutions erupt? Finally, the students will look at the dilemmas, which modern states face, including those related to globalisation, polarisation and fragmentations of the political scene.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. O?Neil, P., Fields K., Share D., Cases and Concepts in Comparative Politics, New York: W.W. Norton, 2018 (selected chapters)

2. Lijphart, Arend, Patterns of Democracy. Government Forms and Performance in Thirty-six

3. Countries, Yale University Press, 2012 Chapters 1,2,3

4. Adam Przeworski, Michael E. Alvarez, José Antonio Cheibub, and Fernando Limongi. 2000. Democracy and Development: Political Institutions and Well-Being in the World, 1950?1990. Cambridge: Cambridge University Press: introduction, chs. 1 (pp. 18- 28 only), and 2.

Literatura uzupełniająca:

1. Kesselman, M., Krieger J., Joseph A. W., Introduction to Comparative Politics, 6th edition, Boston, MA: Houghton Mifflin, 2017

2. Larry Diamond, ?Three Paradoxes of Democracy,? in Larry Diamond and Marc Plattner, eds, The Global Resurgence of Democracy, Baltimore: Johns Hopkins UP, 1996. 111-123.

3. Snyder J., From Voting to Violence: democratization and Nationalist Conflicts. Norton 2000

4. William Sheridan Allen, The Nazi Seizure of Power, New York: Watts, 1984. 1-167, 183-200, 217-232, 293-303

Efekty uczenia się:

Wiedza: Students are well acquainted with the dilemmas, which modern states face, including those related to globalisation, polarisation and fragmentations of the political scene. ; Students have mastered knowledge about political institutions and mechanisms governing modern democracies and non-democratic states. ; Students have improved understanding of the comparative method for the study of politics and know the theories and models, which explain the creation and functioning of modern states.

Umiejętności: Students know how to use tools introduced during the course to further examine the political system and policies of any country.; Students have improved ability to think critically, engage in complex reasoning and discussion, as well as to express their

thoughts clearly through their written work;

; Students have mastered how to research basic questions in the field of comparative politics

Kompetencje społeczne: Students have improved ability to cooperate with others in the process of proposing solutions to existing challenges faced by states - both of domestic, as well as global nature. ; Students have a better ability to grade their own work, as well as the work of their peers, in a process of team work.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium: 0; referaty/eseje: 0,40; ćwiczenia: 0; egzamin tradycyjny-pisemny: 0; inne: 0,60; egzamin testowy: 0; egzamin ustny: 0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pisarska
Prowadzący grup: Katarzyna Pisarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pisarska
Prowadzący grup: Katarzyna Pisarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0