Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Makroekonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 422080-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Makroekonomia
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

...

Pełny opis:

Poszerzona dyskusja najważniejszych modeli makroekonomicznych na poziomie doktoranckim. Zajęcia obejmują zarówno przedstawienie modeli ekonomicznych, jak i analizę artykułów badawczych wykorzystujących te modele do odpowiadania na najważniejsze pytania współczesnej ekonomii. Główne tematy obejmują: teorię wzrostu, teorię cyklu koniunkturalnego, politykę fiskalną i ekonomię monetarną.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Jones, C. and Vollrath, D. (2013): Introduction to Economic Growth. Wiley;

2. Wickens, M. (2012): Macroeconomic Theory. A Dynamic General Equilibrium Approach. Princeton University Press, 2nd ed.

Literatura uzupełniająca:

1. Aiyagari, S.R. 1994. ""Uninsured idiosyncratic risk and aggregate saving,"" Quarterly Journal of Economics, 109(3), 659-84.

2. Baxter, M., and R. G. King (1993): Fiscal Policy in General Equilibrium,""American Economic Review, 83(3), 315-334.

3. Bielecki, M., Brzoza-Brzezina, M., Kolasa, M. 2020. ""Demographics and the natural interest rate in the euro area,"" European Economic Review, Elsevier, vol. 129(C).

4. Carroll, C., J. Slacalek, K. Tokuoka, and M. N. White (2017): The distribution of wealth and the marginal propensity to consume,"" Quantitative Economics, 8(3), 977-1020.

5. Clarida, R., Gali, J. Gertler, M. 1999 The Science of Monetary Policy: A New Keynesian Perspective,"" Journal of Economic Literature, 37(4), 1661-1707.

6. Coibion, O. Gorodnichenko, Y. 2015. ""Is the Phillips Curve Alive and Well after All? Inflation Expectations and the Missing Disinflation,"" American Economic Journal: Macroeconomics, American Economic Association, vol. 7(1), 197-232

7. Jones, C. I. 1995. ?R&D-based Models of Economic Growth? Journal of Political Economy, 103, 759-784.

8. Jones, C. I. 2016. ?The Facts of Economic Growth,? Handbook of Macroeconomics, Vol. 2A, pp. 3-69.

9. Lucas, R. 1988. ?On the Mechanics of Economic Development,? Journal of Monetary Economics 22, 3-42.

10. Lucas, R. 2003. ?Macroeconomic priorities,? American Economic Review, March, Vol. 93, No. 1, pp. 1?14.

11. Romer, P. M. 1990. ?Endogenous Technological Change,? Journal of Political Economy 98, S71-S102.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Rozumienie narzędzi matematycznych stosowanych w nowoczesnych modelach makroekonomicznych na poziomie zaawansowanym.; Znajomość głównych prawidłowości makroekonomicznych (fakty stylizowane) w krótkiej, średniej i długiej perspektywie.; Rozumienie nowoczesnych metod badawczych.

Umiejętności: Formowanie i uzasadnianie opinii w kwestiach gospodarczych w oparciu o wiedzę o prawidłowościach empirycznych i teoretycznych implikacjach współczesnej makroekonomii; Zastosowanie odpowiednich narzędzi do modelowania i metod analitycznych, aby opisać i przedstawić główne problemy ekonomiczne.; Zastosowanie nabytej wiedzy do interpretacji zaobserwowanych procesów i prawidłowości makroekonomicznych.

Kompetencje społeczne: Uczestnictwo w dyskusji na tematy makroekonomiczne.; Wyjaśnienie głównych zależności makroekonomicznych obserwowanych we współczesnych gospodarkach.

Metody i kryteria oceniania:

inne: 0; egzamin testowy: 0; egzamin ustny: 0; ćwiczenia: 0,50; referaty/eseje: 0,50; egzamin tradycyjny-pisemny: 0; kolokwium: 0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Brzoza-Brzezina
Prowadzący grup: Michał Brzoza-Brzezina, Jacek Suda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Brzoza-Brzezina
Prowadzący grup: Michał Brzoza-Brzezina, Jacek Suda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0