Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

International Management

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 421051-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: International Management
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

...International management is a course that synthetically familiarises doctoral students with selected areas in the field of international management research and selected theoretical concepts that attempt to explain research problems within international management.

Pełny opis:

Theoretical concepts of the firm internationalisation and research fields on active and passive firm internationalisation. Determinants of the firm internationalisation and international management. Internal determinants at individual level, at company level and external determinants of firm internationalisation - conclusions and directions of research. International management as a cross-cultural management. Business models and firm internationalisation. Strategy of firm internationalisation - the essence and key research fields. The concept of international entrepreneurship - research directions. Internationalisation/early/rapid firm internationalisation and firm performance - research findings and research directions. Innovativeness, internationalisation and firm performance. Inter-organizational relations in international business. International collaboration and cooperation, international strategic alliances, including joint ventures. - determinants and influence on firm performance throught the prosm of selected theoretical concepts. Intra-organisational relations in a multinational company. Collaboration and cooperation of firms within the structure of an international company. The internal and external rootedness of a subsibsdiary and its position in the network of a multinational company and its economic performance. Digitisation and the internationalisation of companies. Research directions and conclusions from studies on the Internet-based and Internet-enabled internationalisation of companies. Institutional determinants of cross-border Internet trade. Ethnic and social entrepreneurship - the essence of the phenomenon and research directions. Internationalisation of companies from emerging markets - determinants, strategies and challenges - research directions. Brand and international competitiveness of a company. International brand strategies. Brand development models on the international market. Social responsibility, sustainability and socially responsible investment in international business - theoretical concepts, directions and conclusions from research. Critical analysis of publications and empirical research on the firm internationalisation and international management.

Literatura:

Literatura podstawowa:

A.M. Rugman (red..) Oxford Handbook of International Business (2nd ed.), 2009, DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199234257.001.0001.

J.D. Bamford, B. Gomes-Casseres, M.S. Robinson, Mastering alliance strategy, Wiley & Sons, San Francisco 2003

Y. Luo, Coopetition in international business, Copenhagen Business School Press, Copehhagen 2004

Porter, M. (2001), Strategy and the Internet, Harvard Business Review, March, 63-78.

Vahlne, J.-E., Ivarsson, I. 2014. The globalization of Swedish MNEs: Empirical evidence and theoretical explanations. Journal of International Business Studies, 45(3), ss. 227-247.

Vahlne, J.-E., Ivarsson, I., Johanson, J. 2011. The tortuous road to globalization for Volvo?s heavy truck business: extending the scope of the Uppsala Model. International Business Review, 20(1), ss. 1-14.

Vahlne, J.E., Johanson, J. 2013. The Uppsala model on evolution of the multinational business enterprise ? from internalization to coordination of networks, International Marketing Review, 30 (3), ss. 189-210.

Literatura uzupełniająca:

J. Cygler, M. Aluchna, E. Marciszewska, M. K. Witek-Hajduk, G. Materna, Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer 2013.

G. Hofstede, M.Minkov, J. Kultury i organizacje, 3rd Edition, PWE Warszawa, 2011.

K., Healy, M., Wickramasekera, R. (2016). Internet marketing capabilities and international growth. International Business Review, 25(4), 820-830.

U.M. Bititci,V. Martinez, P. Albores, J. Parung, Creating and managing value in collaborative networks, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 2004, Vol. 34 Nos 3/4, s. 251-68.

M.K. Witek-Hajduk, B. Targański, Institutional barriers of the Internet-based foreign expansion of enterprises, Problemy Zarządzania ? Management Issues, 2018, Vol. 16, Iss. 73, ss. 91-108.

A. van Agtmael, 2007. The Emerging Markets Century: How a New Breed of World-Class Companies Is Overtaking the World, Free Press, London & New York.

R.R. Sinkovics,; M. Yamin,, M. Hossinger, 2007. Cultural adaptation in cross-border e-commerce: a study of German companies, Journal of Electronic Commerce Research; Long Beach, 8(4), ss. 221-235.

M. Minkov, Hofstede G. (2012) Hofstede?s Fifth Dimension: New Evidence from the World Values Survey. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43, 2-14. http://dx.doi.org/10.1177/0022022110388567

Y. Luo, A coopetition perspective of global competition. Journal of World Business, 2007, no 42, 129?144.

Albani, A., J.L.G. Dietz, Current trends in modeling inter-organizational cooperation, Journal of Enterprise Information Management, 2009, Vol. 22 No. 3

M. Witek-Hajduk, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, SGH, Warszawa 2010,

B. Stępień (red.), Międzynarodowa kooperacja gospodarcza z polskiej perspektywy, PWE Warszawa, ss. 208?253.

M.K. Witek-Hajduk, Międzynarodowe strategie marek. Perspektywa przedsiębiorstw z rynków wschodzących, OW SGH, Warszawa 2020.

M.K. Witek-Hajduk (red.), Internet a internacjonalizacja przedsiębiorstw, OW SGH, Warszawa 2019.

K. Wach, 2012. Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student knows the key fields of studies on the international management.; Student is familiar with theoretical concepts and models of firm internationalisation and concepts on the key problems of international management.; Student knows the methodology of conducting research in the field of international management.; Student knows and understands terms used in the literature on firm internationalisationa and international management.

Umiejętności: Student is able to determine the key fields of research on the international management and firm internationalisation.; Student is able to prepare a critical literature review on international management and firm internationalisation.; Student is able to draw critical conclusions from research on international management and firm internationalisation.

Kompetencje społeczne: The student is able to critically evaluate his own and other authors' contributions to the research on international management and firm internationalisation.; Student is prepared to critically analyse studies on international management and firm internationalisation.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0; egzamin ustny: 0; referaty/eseje: 0,60; kolokwium: 0; ćwiczenia: 0; egzamin testowy: 0; inne: 0,40

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Witek-Hajduk
Prowadzący grup: Joanna Cygler, Magda Górska-Grginović, Anna Napiórkowska, Marzanna Witek-Hajduk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Witek-Hajduk
Prowadzący grup: Joanna Cygler, Magda Górska-Grginović, Anna Napiórkowska, Marzanna Witek-Hajduk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0