Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Corporate Governance and Sustainability

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23A1R1-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Corporate Governance and Sustainability
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Elective courses for IB - masters
Elective courses for IMA - masters
Przedmioty wyłączone z badania kolizji
Punkty ECTS i inne: 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. The student knows and understands the role of corporate governance in the context of sustainability transition

2. The student knows the functioning of corporate governance mechanisms, sustainability principles and relations between them

3. The student knows the recent reforms in corporate governance and sustainability

4. The student is aware of the development of corporate governance and sustainability challenges in developing countries

5. The student is able to discuss on corporate governance and sustainability developments, challenges and limitations.

6. The student is familiar with interactive teaching methods, is able to join case studies and group discussion as well as is able to formulate own opinions on corporate governance and sustainability.

Umiejętności:

1. The student is able to characterize corporate governance national systems in major countries around the world

2. The student is able to assess the efficiency of governance structure, its advantages and shortcomings in the implementation of sustainability to companies and in countries

3. The student can evaluate the directions of recent reforms in corporate governance in the context of sustainability

4. The student is able to identify the possible shortcomings and challenges of sustainability in corporate governance systems

Kompetencje społeczne:

1. The student knows how to access corporate governance and sustainability materials of listed companies.

2. The student is aware of data bases, sources of articles and reports on corporate governance and sustainability.

3. The student is familiar how to track the current debate conducted by national and international institutions and organizations.

4. The student is able to join the debate and provide argumention on dynamics of corporate governance and sustainability.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Theoretical framework. Shareholders and stakeholders. Governance mechanisms and sustainability. Investors and sustainability. Board of directors and sustainability. Incentive mechanisms and ESG. Legal environment and ESG disclosure. Corporate governance national systems.

Pełny opis:

The course aims at the presentation of corporate governance mechanisms applied in different national systems with the focus on the sustainability transition. The emphasis is put on the structure of governance systems and their development toward incorporation of sustainability principles. The presentation of the corporate governance and sustaianbility research results and literature will be accompanied by the extensive use of interactive teaching methods - case studies analyses, simulations, group presentations and discussions.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Edmans, A. 2020. Grow the pie: How great companies deliver both purpose and profit, Cambridge University Press.

Larcker D., Tayan B. 2020. Corporate governance matters, Pearson Education.

Mallin C. 2019. Corporate governance, Oxford University Press.

Rezaee, Z. 2020. Business Sustainability, corporate governance, and organizational ethics, Wiley.

Tricker B. 2019. Corporate governance, Oxford University Press.

Literatura uzupełniająca:

Aguilera, R. V., Desender, K., Bednar, M. K., & Lee, J. H. 2015. Connecting the dots: Bringing external corporate governance into the corporate governance puzzle. Academy of Management Annals, 9(1), 1?45.

Aluchna M., Roszkowska-Menkes, M., Kamiński, B., Bosek-Rak, D. (2022). Do institutional investors encourage firm to social disclosure? The stakeholder salience perspective, Journal of Business Research, 142, 674-682.

Aluchna, M., Kuszewski T.(2022). Responses to corporate governance code: evidence from a longitudinal study, Review of Managerial Science, 16, 1945-1978.

Amel-Zadeh, A., & Serafeim, G. (2018). Why and how investors use ESG information: Evidence from a global survey. Financial Analysts Journal, 74(3), 87?103.

Bolton, P., & Kacperczyk, M. T. (2021). Do investors care about carbon risk? Journal of Financial Economics, 147, 517?549.

Boone, A. L., & White, J. T. (2015). The effect of institutional ownership on firm transparency and information production. Journal of Financial Economics, 117(3), 508?533.

Dhaliwal, D. S., Li, O. Z., Tsang, A., & Yang, Y. G. (2011). Voluntary nonfinancial disclosure and the cost of equity capital: The initiation of corporate social responsibility reporting. Accounting Review, 86(1), 59?100.

Hedstrom. G. 2019. Sustainability: What it is and how to measure it (Corporate governance series), de Gruyter.

Husted, B. W., Sousa-Filho, J. M. de. (2019). Board structure and environmental, social, and governance disclosure in Latin America. Journal of Business Research, 102, 220?227.

Waddock, S. (2016). Foundational memes for a new narrative about the role of business in society. Humanistic Management Journal, 1(1), 91?105.

Publikacje własne:

-

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 60.00%

studia przypadków: 20.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maria Aluchna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Theoretical framework. Shareholders and stakeholders. Governance mechanisms and sustainability. Investors and sustainability. Board of directors and sustainability. Incentive mechanisms and ESG. Legal environment and ESG disclosure. Corporate governance national systems.

Pełny opis:

The course aims at the presentation of corporate governance mechanisms applied in different national systems with the focus on the sustainability transition. The emphasis is put on the structure of governance systems and their development toward incorporation of sustainability principles. The presentation of the corporate governance and sustaianbility research results and literature will be accompanied by the extensive use of interactive teaching methods - case studies analyses, simulations, group presentations and discussions.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Edmans, A. 2020. Grow the pie: How great companies deliver both purpose and profit, Cambridge University Press.

Larcker D., Tayan B. 2020. Corporate governance matters, Pearson Education.

Mallin C. 2019. Corporate governance, Oxford University Press.

Rezaee, Z. 2020. Business Sustainability, corporate governance, and organizational ethics, Wiley.

Tricker B. 2019. Corporate governance, Oxford University Press.

Literatura uzupełniająca:

Aguilera, R. V., Desender, K., Bednar, M. K., & Lee, J. H. 2015. Connecting the dots: Bringing external corporate governance into the corporate governance puzzle. Academy of Management Annals, 9(1), 1?45.

Aluchna M., Roszkowska-Menkes, M., Kamiński, B., Bosek-Rak, D. (2022). Do institutional investors encourage firm to social disclosure? The stakeholder salience perspective, Journal of Business Research, 142, 674-682.

Aluchna, M., Kuszewski T.(2022). Responses to corporate governance code: evidence from a longitudinal study, Review of Managerial Science, 16, 1945-1978.

Amel-Zadeh, A., & Serafeim, G. (2018). Why and how investors use ESG information: Evidence from a global survey. Financial Analysts Journal, 74(3), 87?103.

Bolton, P., & Kacperczyk, M. T. (2021). Do investors care about carbon risk? Journal of Financial Economics, 147, 517?549.

Boone, A. L., & White, J. T. (2015). The effect of institutional ownership on firm transparency and information production. Journal of Financial Economics, 117(3), 508?533.

Dhaliwal, D. S., Li, O. Z., Tsang, A., & Yang, Y. G. (2011). Voluntary nonfinancial disclosure and the cost of equity capital: The initiation of corporate social responsibility reporting. Accounting Review, 86(1), 59?100.

Hedstrom. G. 2019. Sustainability: What it is and how to measure it (Corporate governance series), de Gruyter.

Husted, B. W., Sousa-Filho, J. M. de. (2019). Board structure and environmental, social, and governance disclosure in Latin America. Journal of Business Research, 102, 220?227.

Waddock, S. (2016). Foundational memes for a new narrative about the role of business in society. Humanistic Management Journal, 1(1), 91?105.

Publikacje własne:

-

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 60.00%

studia przypadków: 20.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0