Logika matematyczna (i elementy matematyki dyskretnej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 234970-S | Kod Erasmus / ISCED: |
11.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Logika matematyczna (i elementy matematyki dyskretnej) | ||
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie | ||
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-ADA |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Logika Matematyczna (i Elementy Matematyki Dyskretnej) jako przedmiot wykładu dla ekonomistów stanowi narzędzie do formułowania i rozwiązywania problemów algorytmicznych oraz do analizy poprawności formuł i wnioskowań. Przedmiot ten jest podstawą do dalszych analiz zjawisk, np. w problemach optymalizacyjnych, czy przy podejmowaniu decyzji w systemach eksperckich z niepełną informacją. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z elementami logiki matematycznej (rachunek zdań i rachunek predykatów) oraz matematyki dyskretnej (porządki, relacje równoważności, grafy, skojarzenia etc.) stosowanymi we współczesnych narzędziach informatycznych. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: C. Wright, K. Ross, "Matematyka dyskretna"; J. Tiuryn, "Wstęp do teorii mnogości i logiki"; H.Rasiowa, "Wstęp do matematyki współczesnej". Literatura uzupełniająca: J. Leskovec, A. Rajaraman, J.D. Ullman, "Mining of Massive Datasets", Stanford University, infolab.stanford.edu/~ullman/mmds/book.pdf |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student powinien znać relacje porządku, w tym pojęcie elementu maksymalnego, minimalnego, łańcucha i antyłańcucha, relacji równoważności i klasy abstrakcji. Student powinien znać podstawowe pojęcia teorii grafów, takie jak spójność, graf acykliczny, ścieżka Eulera, ścieżka Hamiltona i skojarzenia, a także podstawowe twierdzenia dotyczące tych pojęć, Student powinien znać rachunek zdań, w tym pojęcie spójnika logicznego, tautologii, spełnialności, reguł wnioskowania i dowodu oraz twierdzenie o pełności. Student powinien znać rachunek kwantyfikatorów, w tym pojęcie termu, formuły, zdania i modelu. Umiejętności: Student powinien umieć porządkować zbiory i analizować własności porządków, stosować pojęcie równoważności. Student powinien umieć stosować poznane reguły rachunku zdań i rachunku kwantyfikatorów do badania budowy zdań i wnioskowań. Student powinien umieć formułować problemy informatyczne w języku teorii grafów. Student powinien umieć konstruować systemy eksperckie. Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć w jaki sposób przyjęte założenia i reguły wnioskowań wpływają na poprawność rozumowania. Student powinien rozumieć użycie współczesnego języka logiki matematycznej i matematyki dyskretnej przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów algorytmicznych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 6 godzin ![]() Wykład, 8 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 6 godzin ![]() Wykład, 8 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.