Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Economic Analysis of the Welfare State

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 233141-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Economic Analysis of the Welfare State
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-EAP
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

1. has theoretical and practical knowledge about the determinants of the welfare state, their effectiveness and impact on the rate of economic growth, the specificity of legal acts and also impact on finance sector, competitiveness of the economy, entrepreneurship, labor market, regional development.

2. has knowledge of how to effectively measure the real effects of legal acts determining the shape of the welfare state.

3. has the knowledge to understand the complex processes and phenomena occurring in the welfare state and their impact on the economy, knows the basic determinants of the welfare state.

Umiejętności:

Student:

1. is able to make a critical analysis, interpretation and evaluation of phenomena and processes in the field of economic analysis of the welfare state.

2. can independently solve professional problems related to functioning in a multicultural environment and in different legal and political systems.

3. has the ability of logical thinking and synthesis.

4. knows how to reach and use various sources of knowledge.

Kompetencje społeczne:

Student:

1. can transform acquired theoretical knowledge in the field of law and economics into practical knowledge.

2. demonstrates the ability to actively participate in shaping a democratic society.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

A social state and incentives to undertake work and invest in the theory of economics. The efficiency of the social state. (Scandinavian, Anglo-Saxon, continental model) - findings from empirical research. Redistribution of income. Income differences and poverty reduction programs. Monetary and financial benefits in the labor market and public finances. Economic analysis of public and private health care system and education system. Political economy of a social state.

Pełny opis:

Economic Analysis of the Welfare State introduces students to the field of state efficiency analysis depending on the scope of its competence. The student learns the effects of the scale of income redistribution on the functioning of the labor market, the state of public finances, the rate of economic growth. During the course the student also acquires knowledge in the field of economic analysis of the public and private health care system and education system, as well as learn the directions and effectiveness of social welfare reforms in developed countries (Scandinavian, Anglo-Saxon and continental model - findings from empirical research). The effectiveness of various types of state interference in social and economic life is discussed on the basis of specific cases, for example: the impact of the method of financing the education system on the effects of education in the international perspective. Students also prepare short essays (2-5 pages). The most interesting works are presented and discussed in class.

Literatura:

Literatura podstawowa:

L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012.

Literatura uzupełniająca:

A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

A social state and incentives to undertake work and invest in the theory of economics. The efficiency of the social state. (Scandinavian, Anglo-Saxon, continental model) - findings from empirical research. Redistribution of income. Income differences and poverty reduction programs. Monetary and financial benefits in the labor market and public finances. Economic analysis of public and private health care system and education system. Political economy of a social state.

Pełny opis:

Economic Analysis of the Welfare State introduces students to the field of state efficiency analysis depending on the scope of its competence. The student learns the effects of the scale of income redistribution on the functioning of the labor market, the state of public finances, the rate of economic growth. During the course the student also acquires knowledge in the field of economic analysis of the public and private health care system and education system, as well as learn the directions and effectiveness of social welfare reforms in developed countries (Scandinavian, Anglo-Saxon and continental model - findings from empirical research). The effectiveness of various types of state interference in social and economic life is discussed on the basis of specific cases, for example: the impact of the method of financing the education system on the effects of education in the international perspective. Students also prepare short essays (2-5 pages). The most interesting works are presented and discussed in class.

Literatura:

Literatura podstawowa:

L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012.

Literatura uzupełniająca:

A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

A social state and incentives to undertake work and invest in the theory of economics. The efficiency of the social state. (Scandinavian, Anglo-Saxon, continental model) - findings from empirical research. Redistribution of income. Income differences and poverty reduction programs. Monetary and financial benefits in the labor market and public finances. Economic analysis of public and private health care system and education system. Political economy of a social state.

Pełny opis:

Economic Analysis of the Welfare State introduces students to the field of state efficiency analysis depending on the scope of its competence. The student learns the effects of the scale of income redistribution on the functioning of the labor market, the state of public finances, the rate of economic growth. During the course the student also acquires knowledge in the field of economic analysis of the public and private health care system and education system, as well as learn the directions and effectiveness of social welfare reforms in developed countries (Scandinavian, Anglo-Saxon and continental model - findings from empirical research). The effectiveness of various types of state interference in social and economic life is discussed on the basis of specific cases, for example: the impact of the method of financing the education system on the effects of education in the international perspective. Students also prepare short essays (2-5 pages). The most interesting works are presented and discussed in class.

Literatura:

Literatura podstawowa:

L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012.

Literatura uzupełniająca:

A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

A social state and incentives to undertake work and invest in the theory of economics. The efficiency of the social state. (Scandinavian, Anglo-Saxon, continental model) - findings from empirical research. Redistribution of income. Income differences and poverty reduction programs. Monetary and financial benefits in the labor market and public finances. Economic analysis of public and private health care system and education system. Political economy of a social state.

Pełny opis:

Economic Analysis of the Welfare State introduces students to the field of state efficiency analysis depending on the scope of its competence. The student learns the effects of the scale of income redistribution on the functioning of the labor market, the state of public finances, the rate of economic growth. During the course the student also acquires knowledge in the field of economic analysis of the public and private health care system and education system, as well as learn the directions and effectiveness of social welfare reforms in developed countries (Scandinavian, Anglo-Saxon and continental model - findings from empirical research). The effectiveness of various types of state interference in social and economic life is discussed on the basis of specific cases, for example: the impact of the method of financing the education system on the effects of education in the international perspective. Students also prepare short essays (2-5 pages). The most interesting works are presented and discussed in class.

Literatura:

Literatura podstawowa:

L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012.

Literatura uzupełniająca:

A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0