Ekonomiczna analiza państwa opiekuńczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 233140-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomiczna analiza państwa opiekuńczego |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-EAP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1. ma wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą determinant państwa opiekuńczego, ich efektywności i wpływu na tempo wzrostu gospodarczego, specyfiki aktów prawnych i ich oddziaływania m.in. sektor finansów publicznych, konkurencyjność gospodarki, przedsiębiorczość, rynek pracy, rozwój regionalny, 2. ma wiedzę dotyczącą sposobów skutecznego pomiaru realnych skutków aktów prawnych determinujących kształt państwa opiekuńczego. 3. ma wiedzę umożliwiającą zrozumienie złożonych procesów i zjawisk zachodzących w państwie opiekuńczym oraz ich wpływu na gospodarkę,pozna podstawowe determinanty państwa opiekuńczego. Umiejętności: Student: 1. umie dokonać krytycznej analizy, interpretacji oraz oceny zjawisk i procesów z zakresu ekonomicznej analizy państwa opiekuńczego. 2. umie samodzielnie rozwiązywać problemy zawodowe związane z funkcjonowaniem w środowisku wielokulturowym i w odmiennych systemach prawnych i politycznych. 3. ma umiejętność logicznego myślenia i syntezy. 4. umie docierać do różnorodnych źródeł wiedzy i korzystać z nich. Kompetencje społeczne: Student: 1. potrafi przekształcić nabytą wiedzę teoretyczną z zakresu prawa i ekonomii na wiedzę praktyczną. 2. wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu demokratycznego społeczeństwa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Państwo socjalne a bodźce do podejmowania pracy i inwestowania w teorii ekonomii. Sprawność państwa socjalnego. (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny) - ustalenia z badań empirycznych. Redystrybucja dochodów. Różnice dochodowe a programy ograniczania biedy. Zasiłki pieniężne i w naturze a rynek pracy i finanse publiczne. Ekonomiczna analiza publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia i systemu edukacji. Ekonomia polityczna państwa socjalnego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ekonomiczna analiza państwa opiekuńczego wprowadza studentów w obszar analizy sprawności państwa w zależności od zakresu jego kompetencji. Student poznaje skutki skali redystrybucji dochodów na funkcjonowanie rynku pracy, stan finansów publicznych, tempo wzrostu gospodarczego. W trakcie kursu student uzyskuje też wiedzę z zakresu ekonomicznej analizy publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia oraz systemu edukacji, a także poznaje kierunki i efektywność reform państwa socjalnego w krajach rozwiniętych (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny - ustalenia z badań empirycznych) i rozwijających się. Efektywność różnego rodzaju ingerencji państwa w życie społeczne i gospodarcze jest omawiana na podstawie kejsów, np.: wpływu sposobu finansowania systemu edukacji na efekty kształcenia w perspektywie międzynarodowej. Studenci przygotowują także krótkie eseje (2-5 stron), z których najciekawsze są prezentowane i omawiane na zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012. Literatura uzupełniająca: A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00% referaty/eseje: 25.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Państwo socjalne a bodźce do podejmowania pracy i inwestowania w teorii ekonomii. Sprawność państwa socjalnego. (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny) - ustalenia z badań empirycznych. Redystrybucja dochodów. Różnice dochodowe a programy ograniczania biedy. Zasiłki pieniężne i w naturze a rynek pracy i finanse publiczne. Ekonomiczna analiza publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia i systemu edukacji. Ekonomia polityczna państwa socjalnego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ekonomiczna analiza państwa opiekuńczego wprowadza studentów w obszar analizy sprawności państwa w zależności od zakresu jego kompetencji. Student poznaje skutki skali redystrybucji dochodów na funkcjonowanie rynku pracy, stan finansów publicznych, tempo wzrostu gospodarczego. W trakcie kursu student uzyskuje też wiedzę z zakresu ekonomicznej analizy publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia oraz systemu edukacji, a także poznaje kierunki i efektywność reform państwa socjalnego w krajach rozwiniętych (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny - ustalenia z badań empirycznych) i rozwijających się. Efektywność różnego rodzaju ingerencji państwa w życie społeczne i gospodarcze jest omawiana na podstawie kejsów, np.: wpływu sposobu finansowania systemu edukacji na efekty kształcenia w perspektywie międzynarodowej. Studenci przygotowują także krótkie eseje (2-5 stron), z których najciekawsze są prezentowane i omawiane na zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012. Literatura uzupełniająca: A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00% referaty/eseje: 25.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Państwo socjalne a bodźce do podejmowania pracy i inwestowania w teorii ekonomii. Sprawność państwa socjalnego. (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny) - ustalenia z badań empirycznych. Redystrybucja dochodów. Różnice dochodowe a programy ograniczania biedy. Zasiłki pieniężne i w naturze a rynek pracy i finanse publiczne. Ekonomiczna analiza publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia i systemu edukacji. Ekonomia polityczna państwa socjalnego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ekonomiczna analiza państwa opiekuńczego wprowadza studentów w obszar analizy sprawności państwa w zależności od zakresu jego kompetencji. Student poznaje skutki skali redystrybucji dochodów na funkcjonowanie rynku pracy, stan finansów publicznych, tempo wzrostu gospodarczego. W trakcie kursu student uzyskuje też wiedzę z zakresu ekonomicznej analizy publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia oraz systemu edukacji, a także poznaje kierunki i efektywność reform państwa socjalnego w krajach rozwiniętych (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny - ustalenia z badań empirycznych) i rozwijających się. Efektywność różnego rodzaju ingerencji państwa w życie społeczne i gospodarcze jest omawiana na podstawie kejsów, np.: wpływu sposobu finansowania systemu edukacji na efekty kształcenia w perspektywie międzynarodowej. Studenci przygotowują także krótkie eseje (2-5 stron), z których najciekawsze są prezentowane i omawiane na zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012. Literatura uzupełniająca: A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00% referaty/eseje: 25.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Państwo socjalne a bodźce do podejmowania pracy i inwestowania w teorii ekonomii. Sprawność państwa socjalnego. (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny) - ustalenia z badań empirycznych. Redystrybucja dochodów. Różnice dochodowe a programy ograniczania biedy. Zasiłki pieniężne i w naturze a rynek pracy i finanse publiczne. Ekonomiczna analiza publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia i systemu edukacji. Ekonomia polityczna państwa socjalnego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ekonomiczna analiza państwa opiekuńczego wprowadza studentów w obszar analizy sprawności państwa w zależności od zakresu jego kompetencji. Student poznaje skutki skali redystrybucji dochodów na funkcjonowanie rynku pracy, stan finansów publicznych, tempo wzrostu gospodarczego. W trakcie kursu student uzyskuje też wiedzę z zakresu ekonomicznej analizy publicznego i prywatnego systemu ochrony zdrowia oraz systemu edukacji, a także poznaje kierunki i efektywność reform państwa socjalnego w krajach rozwiniętych (model skandynawski, anglosaski, kontynentalny - ustalenia z badań empirycznych) i rozwijających się. Efektywność różnego rodzaju ingerencji państwa w życie społeczne i gospodarcze jest omawiana na podstawie kejsów, np.: wpływu sposobu finansowania systemu edukacji na efekty kształcenia w perspektywie międzynarodowej. Studenci przygotowują także krótkie eseje (2-5 stron), z których najciekawsze są prezentowane i omawiane na zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. L. Balcerowicz, A. Rzońca (red.) Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy. Analiza porównawcza, Warszawa 2010; 2. P. Ciżkowicz, A. Rzońca, Rola systemu podatkowego przed, w trakcie i po kryzysie finansowym, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1/2012. Literatura uzupełniająca: A. Rzońca, Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej, Warszawa, 2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00% referaty/eseje: 25.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.