Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emerging Markets - an Overview

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 231961-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Emerging Markets - an Overview
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Elective courses for IB - masters
Punkty ECTS i inne: 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student posseses knowledge about the development diversity in the global economy.

Student acquires knowledge of distinctive characteristics of emerging economies and their place in the world economy.

Student acquires knowledge on factors driving competitiveness of emerging economies.

Student acquires knowledge of the role of innovation and institutions in emerging economies.

Student acquires knowledge of the role of innovation and institutions in emerging economies.

Student knows external aspects of competitiveness of emerging economies, like Foreign Direct Investments or processes of globalization and regionalization in global economy.

Umiejętności:

Student is able to apply theoretical and empirical knowledge to analysing international competitiveness of emerging economies.

Student is able to identify main factors of competitiveness of emerging economies.

Student is able to identify the sources of innovation in emerging economies.

Student is able to analyze statistical data related to emerging economies.

Student acquires skills in team work and he can prepare and present team reports and presentations related to emerging economies.

Kompetencje społeczne:

Student understands ethical problems connected with the development of emerging economies.

Student is ready to work in teams on solving the problems of emerging economies.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Distinctive features of emerging economies, understood as countries progressing toward becoming more advanced markets, but which have not yet reached developed status (located mostly in Asia, Latin America, Central and Eastern Europe or Africa). Factors driving competitiveness of emerging economies. Investments attractiveness of emerging economies. Innovation systems in emerging economies, and the role of technology in their development. Institutions, public governance and policies in emerging economies.

Pełny opis:

1. Providing students with overview on emerging economies and their place in global economy.

2. Making students familiar with economic and institutional forces that stimulate or hinder business activity and growth in emerging economies.

3. Developing students? skills to analyze competitive ability and position of emerging economies.

Literatura:

Literatura podstawowa:

International Monetary Fund (2023), World Economic Outlook: Navigating Global Divergences. Washington, DC. October, https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2023/10/10/world-economic-outlook-october-2023

Kowalski Arkadiusz Michał (2020), Global South ? Global North Differences, in: Leal Filho W., Azul A.M., Brandli L., Özuyar P., Wall T. (eds), No Poverty. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals, Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-319-69625-6_68-1

Shiraishi T., Tetsushi S., (eds) (2018), Emerging States and Economies: Their Origins, Drivers, and Challenges Ahead, Springer.

Literatura uzupełniająca:

1. Biswas, R. (2018), Emerging markets megatrends, Springer.

2. Grosse R., Meyer K E. (eds.) (2019), The Oxford Handbook of Management in Emerging Markets, Oxford University Press.

3. Kowalski A.M. (2018), Benefits of Broadening the Analysis of International Competitiveness: The Case of CEE Countries, ?AIB Insights?, Vol. 18, No. 1, pp. 7-11.

4. Looney, Robert E. , "Handbook of Emerging Economies" (Abingdon: Routledge, 10 mar 2014 ), Routledge Handbooks Online.

5. OECD (2022), ?Business Insights on Emerging Markets 2022?, OECD Emerging Markets Network, OECD Development Centre, Paris

6. Shiraishi T., Tetsushi S., (eds), Emerging States and Economies: Their Origins, Drivers, and Challenges Ahead, Springer 2018.

7. Van Marrewijk, C., Brakman, S., & Swart, J. (2022). The Economics of Developing and Emerging Markets. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781107338036

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 20.00%

inne: 0.00%

projekty: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Arkadiusz Kowalski, Adrian Zwoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Distinctive features of emerging economies, understood as countries progressing toward becoming more advanced markets, but which have not yet reached developed status (located mostly in Asia, Latin America, Central and Eastern Europe or Africa). Factors driving competitiveness of emerging economies. Investments attractiveness of emerging economies. Innovation systems in emerging economies, and the role of technology in their development. Institutions, public governance and policies in emerging economies.

Pełny opis:

1. Providing students with overview on emerging economies and their place in global economy.

2. Making students familiar with economic and institutional forces that stimulate or hinder business activity and growth in emerging economies.

3. Developing students? skills to analyze competitive ability and position of emerging economies.

Literatura:

Literatura podstawowa:

International Monetary Fund (2023), World Economic Outlook: Navigating Global Divergences. Washington, DC. October, https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2023/10/10/world-economic-outlook-october-2023

Kowalski Arkadiusz Michał (2020), Global South ? Global North Differences, in: Leal Filho W., Azul A.M., Brandli L., Özuyar P., Wall T. (eds), No Poverty. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals, Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-319-69625-6_68-1

Shiraishi T., Tetsushi S., (eds) (2018), Emerging States and Economies: Their Origins, Drivers, and Challenges Ahead, Springer.

Literatura uzupełniająca:

1. Biswas, R. (2018), Emerging markets megatrends, Springer.

2. Grosse R., Meyer K E. (eds.) (2019), The Oxford Handbook of Management in Emerging Markets, Oxford University Press.

3. Kowalski A.M. (2018), Benefits of Broadening the Analysis of International Competitiveness: The Case of CEE Countries, ?AIB Insights?, Vol. 18, No. 1, pp. 7-11.

4. Looney, Robert E. , "Handbook of Emerging Economies" (Abingdon: Routledge, 10 mar 2014 ), Routledge Handbooks Online.

5. OECD (2022), ?Business Insights on Emerging Markets 2022?, OECD Emerging Markets Network, OECD Development Centre, Paris

6. Shiraishi T., Tetsushi S., (eds), Emerging States and Economies: Their Origins, Drivers, and Challenges Ahead, Springer 2018.

7. Van Marrewijk, C., Brakman, S., & Swart, J. (2022). The Economics of Developing and Emerging Markets. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781107338036

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 20.00%

inne: 0.00%

projekty: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Distinctive features of emerging economies, understood as countries progressing toward becoming more advanced markets, but which have not yet reached developed status (located mostly in Asia, Latin America, Central and Eastern Europe or Africa). Factors driving competitiveness of emerging economies. Investments attractiveness of emerging economies. Innovation systems in emerging economies, and the role of technology in their development. Institutions, public governance and policies in emerging economies.

Pełny opis:

1. Providing students with overview on emerging economies and their place in global economy.

2. Making students familiar with economic and institutional forces that stimulate or hinder business activity and growth in emerging economies.

3. Developing students? skills to analyze competitive ability and position of emerging economies.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Looney, Robert E. , "Handbook of Emerging Economies" (Abingdon: Routledge, 10 mar 2014 ), Routledge Handbooks Online.

Literatura uzupełniająca:

1. Grosse R., Meyer K E. (eds.) (2019), The Oxford Handbook of Management in Emerging Markets, Oxford University Press.

2. Kowalski A.M. (2018), Benefits of Broadening the Analysis of International Competitiveness: The Case of CEE Countries, ?AIB Insights?, Vol. 18, No. 1, pp. 7-11.

3. Pran Tiku, The Emerging Markets Handbook: An analysis of the investment potential in 18 key emerging market economies, Harriman House 2014.

4. Shiraishi T., Tetsushi S., (eds), Emerging States and Economies: Their Origins, Drivers, and Challenges Ahead, Springer 2018.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 20.00%

inne: 0.00%

projekty: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Arkadiusz Kowalski, Adrian Zwoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Distinctive features of emerging economies, understood as countries progressing toward becoming more advanced markets, but which have not yet reached developed status (located mostly in Asia, Latin America, Central and Eastern Europe or Africa). Factors driving competitiveness of emerging economies. Investments attractiveness of emerging economies. Innovation systems in emerging economies, and the role of technology in their development. Institutions, public governance and policies in emerging economies.

Pełny opis:

1. Providing students with overview on emerging economies and their place in global economy.

2. Making students familiar with economic and institutional forces that stimulate or hinder business activity and growth in emerging economies.

3. Developing students? skills to analyze competitive ability and position of emerging economies.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Looney, Robert E. , "Handbook of Emerging Economies" (Abingdon: Routledge, 10 mar 2014 ), Routledge Handbooks Online.

Literatura uzupełniająca:

1. Grosse R., Meyer K E. (eds.) (2019), The Oxford Handbook of Management in Emerging Markets, Oxford University Press.

2. Kowalski A.M. (2018), Benefits of Broadening the Analysis of International Competitiveness: The Case of CEE Countries, ?AIB Insights?, Vol. 18, No. 1, pp. 7-11.

3. Pran Tiku, The Emerging Markets Handbook: An analysis of the investment potential in 18 key emerging market economies, Harriman House 2014.

4. Shiraishi T., Tetsushi S., (eds), Emerging States and Economies: Their Origins, Drivers, and Challenges Ahead, Springer 2018.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 20.00%

inne: 0.00%

projekty: 30.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0