Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Growth Theory (QEM)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 231571-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Growth Theory (QEM)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Elective courses for QEM - masters
Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-EKO
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Familiarity with the main theories of economic growth.

Familiarity with implications of the main growth models on the difference between decentralized equilibrium and social optimum.

Familiarity with findings of the main contributions to empirics of economic growth.

Umiejętności:

Ability to recognize and criticise implications of main theories of economic growth, including their empirical validity.

Ability to formulate hypotheses on determinants of differences in GDP per capita growth in the world.

Ability to evaluate impact of economic policies on economic growth.

Ability to read with comprehension journal articles on theory and empirics of economic growth.

Kompetencje społeczne:

Recognizing relationships between abstract variables postulated by models and empirical indices of economic performance.

Contributing to discussions on determinants of economic growth.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
20

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Growiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Growth empirics. Exogenous growth models. First generation endogenous growth models. R&D-based models. Scale effects. Technology diffusion. Appropriate technology. Poverty traps. Topics in development economics.

Pełny opis:

The aim of his course is to familiarize students with the most important models of economic growth, their implications and

limitations, as well as the most recent findings of the empirical literature.

The course starts with a description of the basic patterns related to economic growth. The presentation of the main theories of

economic growth starts off with neoclassical models, treating technological change as exogenous. We next move to various

generations of endogenous growth models, including R&D-based growth models and technology diffusion models. The

overview of theoretical models ends with a presentation of selected topics in development economics. The course is

supplemented with a discussion on the fundamental causes of economic performance. The implications of the presented

theories are confronted with the main findings of the empirical literature.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Acemoglu, (2009), Introduction to modern economic growth, Princeton University Press;

P.Aghion, P.Howitt, (2009), The Economics of Growth, MIT Press;

R.Barro, X.Sala-I-Martin, (2003) Economic growth. MIT Press

Literatura uzupełniająca:

P.Aghion, S.N.Durlauf, (2005), Handbook of economic growth. Elsevier; A selection of journal articles.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 60.00%

referaty/eseje: 40.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Growth empirics. Exogenous growth models. First generation endogenous growth models. R&D-based models. Scale effects. Technology diffusion. Appropriate technology. Poverty traps. Topics in development economics.

Pełny opis:

The aim of his course is to familiarize students with the most important models of economic growth, their implications and

limitations, as well as the most recent findings of the empirical literature.

The course starts with a description of the basic patterns related to economic growth. The presentation of the main theories of

economic growth starts off with neoclassical models, treating technological change as exogenous. We next move to various

generations of endogenous growth models, including R&D-based growth models and technology diffusion models. The

overview of theoretical models ends with a presentation of selected topics in development economics. The course is

supplemented with a discussion on the fundamental causes of economic performance. The implications of the presented

theories are confronted with the main findings of the empirical literature.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Acemoglu, (2009), Introduction to modern economic growth, Princeton University Press;

P.Aghion, P.Howitt, (2009), The Economics of Growth, MIT Press;

R.Barro, X.Sala-I-Martin, (2003) Economic growth. MIT Press

Literatura uzupełniająca:

P.Aghion, S.N.Durlauf, (2005), Handbook of economic growth. Elsevier; A selection of journal articles.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 60.00%

referaty/eseje: 40.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Growiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Growth empirics. Exogenous growth models. First generation endogenous growth models. R&D-based models. Scale effects. Technology diffusion. Appropriate technology. Poverty traps. Topics in development economics.

Pełny opis:

The aim of his course is to familiarize students with the most important models of economic growth, their implications and

limitations, as well as the most recent findings of the empirical literature.

The course starts with a description of the basic patterns related to economic growth. The presentation of the main theories of

economic growth starts off with neoclassical models, treating technological change as exogenous. We next move to various

generations of endogenous growth models, including R&D-based growth models and technology diffusion models. The

overview of theoretical models ends with a presentation of selected topics in development economics. The course is

supplemented with a discussion on the fundamental causes of economic performance. The implications of the presented

theories are confronted with the main findings of the empirical literature.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Acemoglu, (2009), Introduction to modern economic growth, Princeton University Press;

P.Aghion, P.Howitt, (2009), The Economics of Growth, MIT Press;

R.Barro, X.Sala-I-Martin, (2003) Economic growth. MIT Press

Literatura uzupełniająca:

P.Aghion, S.N.Durlauf, (2005), Handbook of economic growth. Elsevier; A selection of journal articles.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

referaty/eseje: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Growth empirics. Exogenous growth models. First generation endogenous growth models. R&D-based models. Scale effects. Technology diffusion. Appropriate technology. Poverty traps. Topics in development economics.

Pełny opis:

The aim of his course is to familiarize students with the most important models of economic growth, their implications and

limitations, as well as the most recent findings of the empirical literature.

The course starts with a description of the basic patterns related to economic growth. The presentation of the main theories of

economic growth starts off with neoclassical models, treating technological change as exogenous. We next move to various

generations of endogenous growth models, including R&D-based growth models and technology diffusion models. The

overview of theoretical models ends with a presentation of selected topics in development economics. The course is

supplemented with a discussion on the fundamental causes of economic performance. The implications of the presented

theories are confronted with the main findings of the empirical literature.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Acemoglu, (2009), Introduction to modern economic growth, Princeton University Press;

P.Aghion, P.Howitt, (2009), The Economics of Growth, MIT Press;

R.Barro, X.Sala-I-Martin, (2003) Economic growth. MIT Press

Literatura uzupełniająca:

P.Aghion, S.N.Durlauf, (2005), Handbook of economic growth. Elsevier; A selection of journal articles.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

referaty/eseje: 25.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0