Analizy struktury wymiany międzynarodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 231440-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy struktury wymiany międzynarodowej |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-MSG |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna w pogłębionym stopniu wzajemne relacje handlowe zachodzące między państwami i ugrupowaniami regionalnymi Student zna metody i teorie wyjaśniające złożone zależności handlowe między państwami i ugrupowaniami regionalnymi Student zna w pogłębionym stopniu metody pomiaru handlu towarami Student zna w pogłębionym stopniu metody pomiaru handlu usługami Umiejętności: Student potrafi dobrać źródła informacji do analizy handlu międzynarodowego i dokonać krytycznej ich oceny Student potrafi postawić hipotezę dotyczącą czynników określających udział kraju w handlu światowym i ją zweryfikować Student potrafi wykorzystywać materiały źródłowe w języku obcym Student potrafi współpracować w grupie i kierować pracą zespołu Student potrafi korzystać z oprogramowania komputerowego i międzynarodowych baz danych Student potrafi wykorzystać dane na temat handlu zagranicznego w procesie podejmowania decyzji o ekspansji zagranicznej przedsiębiorstwa Kompetencje społeczne: Student jest gotów do krytycznej analizy źródeł informacji na temat handlu międzynarodowego Student jest gotów do zasięgania pomocy ekspertów, także zagranicznych, w rozwiązywaniu problemów w zakresie dostępu do i analizy danych handlowych Student jest gotów do zgłaszania pomysłów w zakresie udoskonalania metod pomiaru handlu międzynarodowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Folfas, Andżelika Kuźnar, Krzysztof Marczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć obejmuje metody analizy empirycznej struktury handlu międzynarodowego. Na zajęciach studenci nauczą się znajdować i weryfikować (z punktu widzenia wiarygodności) dane, analizować je, wizualizować i wykorzystywać do określania pozycji kraju lub regionu, lub regionalnej organizacji integracji gospodarczej w wymianie międzynarodowej. Zakres tematyczny zajęć obejmuje: zestawienia struktur geograficznych, towarowych (wg różnych klasyfikacji), usługowych oraz analizy wskaźnikowe, w tym wskaźniki udziału handlu wewnątrzgałęziowego, handlu międzynarodowego według wartości dodanej. W trakcie zajęć studenci wykonają i przygotują pracę projektową (badanie empiryczne) w grupach. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami analizy empirycznej struktury handlu międzynarodowego. Na zajęciach studenci nauczą się znajdować i weryfikować (z punktu widzenia wiarygodności) dane, analizować je, wizualizować i wykorzystywać do określania pozycji kraju lub regionu, lub regionalnej organizacji integracji gospodarczej w wymianie międzynarodowej. Zakresem tematycznym zajęcia obejmą: zestawienia struktur geograficznych, towarowych (wg różnych klasyfikacji), usługowych oraz analizy wskaźnikowe. W trakcie zajęć studenci wykonają i przygotują pracę projektową (badanie empiryczne). Zajęcia w laboratorium komputerowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: T. Rynarzewski, A. Zielińska - Głębocka, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, rozdz. 5; K. Gawlikowska-Hueckel, S. Umiński (red.), Analiza handlu zagranicznego Polski w świetle najnowszych koncepcji teoretycznych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2016, rozdz. 3-4; Ł. Ambroziak, Wartość dodana w handlu zagranicznym nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, SGH, Warszawa 2018; J. Misala, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej, Warszawa, PWE 2011 Literatura uzupełniająca: E. Sanidas, Y. Shin, Comparison of Revealed Comparative Advantage Indices with Application to Trade Tendencies of East Asian Countries, 2010, https://www.semanticscholar.org/paper/Comparison-of-Revealed-Comparative-Advantage-with-Sanidas-Shin/d9e9e1642c272dee96f6fb88162db515b3d4b3f9; P. Fortunato, C. Razo, K. Vrolijk, Operationalizing the Product Space: A Road Map to Export Diversification, 2015; Ł. Ambroziak, Zmiany w eksporcie rolno-spożywczym nowych państw członkowskich UE: analiza metodą stałych udziałów w rynku, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 266, 2016. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: ocena z ćwiczeń: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć obejmuje metody analizy empirycznej struktury handlu międzynarodowego. Na zajęciach studenci nauczą się znajdować i weryfikować (z punktu widzenia wiarygodności) dane, analizować je, wizualizować i wykorzystywać do określania pozycji kraju lub regionu, lub regionalnej organizacji integracji gospodarczej w wymianie międzynarodowej. Zakres tematyczny zajęć obejmuje: zestawienia struktur geograficznych, towarowych (wg różnych klasyfikacji), usługowych oraz analizy wskaźnikowe, w tym wskaźniki udziału handlu wewnątrzgałęziowego, handlu międzynarodowego według wartości dodanej. W trakcie zajęć studenci wykonają i przygotują pracę projektową (badanie empiryczne) w grupach. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami analizy empirycznej struktury handlu międzynarodowego. Na zajęciach studenci nauczą się znajdować i weryfikować (z punktu widzenia wiarygodności) dane, analizować je, wizualizować i wykorzystywać do określania pozycji kraju lub regionu, lub regionalnej organizacji integracji gospodarczej w wymianie międzynarodowej. Zakresem tematycznym zajęcia obejmą: zestawienia struktur geograficznych, towarowych (wg różnych klasyfikacji), usługowych oraz analizy wskaźnikowe, w tym wskaźniki udziału handlu wewnątrzgałęziowego, handlu międzynarodowego według wartości dodanej. W trakcie zajęć studenci wykonają i przygotują pracę projektową (badanie empiryczne) w grupach. Zajęcia w laboratorium komputerowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: T. Rynarzewski, A. Zielińska - Głębocka, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, rozdz. 5; K. Gawlikowska-Hueckel, S. Umiński (red.), Analiza handlu zagranicznego Polski w świetle najnowszych koncepcji teoretycznych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2016, rozdz. 3-4; Ł. Ambroziak, Wartość dodana w handlu zagranicznym nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, SGH, Warszawa 2018; J. Misala, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej, Warszawa, PWE 2011 Literatura uzupełniająca: E. Sanidas, Y. Shin, Comparison of Revealed Comparative Advantage Indices with Application to Trade Tendencies of East Asian Countries, 2010, https://www.semanticscholar.org/paper/Comparison-of-Revealed-Comparative-Advantage-with-Sanidas-Shin/d9e9e1642c272dee96f6fb88162db515b3d4b3f9; P. Fortunato, C. Razo, K. Vrolijk, Operationalizing the Product Space: A Road Map to Export Diversification, 2015; Ł. Ambroziak, Zmiany w eksporcie rolno-spożywczym nowych państw członkowskich UE: analiza metodą stałych udziałów w rynku, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 266, 2016. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: ocena z ćwiczeń: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Folfas, Andżelika Kuźnar, Krzysztof Marczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć obejmuje metody analizy empirycznej struktury handlu międzynarodowego. Na zajęciach studenci nauczą się znajdować i weryfikować (z punktu widzenia wiarygodności) dane, analizować je, wizualizować i wykorzystywać do określania pozycji kraju lub regionu, lub regionalnej organizacji integracji gospodarczej w wymianie międzynarodowej. Zakres tematyczny zajęć obejmuje: zestawienia struktur geograficznych, towarowych (wg różnych klasyfikacji), usługowych oraz analizy wskaźnikowe, w tym wskaźniki udziału handlu wewnątrzgałęziowego, handlu międzynarodowego według wartości dodanej. W trakcie zajęć studenci wykonają i przygotują pracę projektową (badanie empiryczne) w grupach. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami analizy empirycznej struktury handlu międzynarodowego. Na zajęciach studenci nauczą się znajdować i weryfikować (z punktu widzenia wiarygodności) dane, analizować je, wizualizować i wykorzystywać do określania pozycji kraju lub regionu, lub regionalnej organizacji integracji gospodarczej w wymianie międzynarodowej. Zakresem tematycznym zajęcia obejmą: zestawienia struktur geograficznych, towarowych (wg różnych klasyfikacji), usługowych oraz analizy wskaźnikowe, w tym wskaźniki udziału handlu wewnątrzgałęziowego, handlu międzynarodowego według wartości dodanej. W trakcie zajęć studenci wykonają i przygotują pracę projektową (badanie empiryczne) w grupach. Zajęcia w laboratorium komputerowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: T. Rynarzewski, A. Zielińska - Głębocka, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, rozdz. 5; K. Gawlikowska-Hueckel, S. Umiński (red.), Analiza handlu zagranicznego Polski w świetle najnowszych koncepcji teoretycznych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2016, rozdz. 3-4; Ł. Ambroziak, Wartość dodana w handlu zagranicznym nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, SGH, Warszawa 2018; J. Misala, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej, Warszawa, PWE 2011 Literatura uzupełniająca: E. Sanidas, Y. Shin, Comparison of Revealed Comparative Advantage Indices with Application to Trade Tendencies of East Asian Countries, 2010, https://www.semanticscholar.org/paper/Comparison-of-Revealed-Comparative-Advantage-with-Sanidas-Shin/d9e9e1642c272dee96f6fb88162db515b3d4b3f9; P. Fortunato, C. Razo, K. Vrolijk, Operationalizing the Product Space: A Road Map to Export Diversification, 2015; Ł. Ambroziak, Zmiany w eksporcie rolno-spożywczym nowych państw członkowskich UE: analiza metodą stałych udziałów w rynku, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 266, 2016. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: ocena z ćwiczeń: 100.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.