Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza i zastosowania sieci społecznych w Internecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 231200-S
Kod Erasmus / ISCED: 04.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza i zastosowania sieci społecznych w Internecie
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-EBI
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-HR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Posiada wiedzę na temat teorii sieci społecznych

Zna podstawowe metryki sieciowe (social network analysis)

Posiada wiedzę na temat biznesowych zastosowań sieci spolecznych on-line

Umiejętności:

Student potrafi opisać sposób powstawania oraz konstruowania sieci on-line

Student protrafi wykonywać podstawowe analizy typu social network analysis

Zna podstawowe zagadnienia zwiazane z realizacją projektów wdrożen systemów opartych o sieci społeczne on-line

Kompetencje społeczne:

Zrozumienie problemow społecznych zwiazanych z analiza sieci społecznych w zastosowaniach biznesowych.

Rozumie zakres i konsekwencje problemu naruszenia prywatności danych osobowych

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-20

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Polańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237.

Literatura uzupełniająca:

Literatura źródłowa do wykładu:

Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512.

Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399.

Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689;

Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493;

Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829.

Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011.

Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74.

Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774.

Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380.

Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444.

A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216.

Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397

Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67.

Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24.

Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10

Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89.

H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008.

H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24.

Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14

Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Polańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237.

Literatura uzupełniająca:

Literatura źródłowa do wykładu:

Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512.

Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399.

Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689;

Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493;

Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829.

Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011.

Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74.

Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774.

Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380.

Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444.

A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216.

Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397

Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67.

Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24.

Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10

Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89.

H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008.

H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24.

Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14

Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Polańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237.

Literatura uzupełniająca:

Literatura źródłowa do wykładu:

Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512.

Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399.

Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689;

Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493;

Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829.

Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011.

Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74.

Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774.

Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380.

Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444.

A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216.

Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397

Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67.

Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24.

Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10

Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89.

H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008.

H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24.

Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14

Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Polańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237.

Literatura uzupełniająca:

Literatura źródłowa do wykładu:

Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512.

Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399.

Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689;

Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493;

Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829.

Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011.

Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74.

Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774.

Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380.

Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444.

A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216.

Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397

Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67.

Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24.

Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10

Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89.

H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008.

H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24.

Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14

Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Polańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237.

Literatura uzupełniająca:

Literatura źródłowa do wykładu:

Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512.

Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399.

Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689;

Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493;

Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829.

Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011.

Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74.

Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774.

Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380.

Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444.

A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216.

Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397

Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67.

Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24.

Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10

Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89.

H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008.

H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24.

Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14

Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0