Analiza i zastosowania sieci społecznych w Internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 231200-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.2
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza i zastosowania sieci społecznych w Internecie |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-EBI Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-HR |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiada wiedzę na temat teorii sieci społecznych Zna podstawowe metryki sieciowe (social network analysis) Posiada wiedzę na temat biznesowych zastosowań sieci spolecznych on-line Umiejętności: Student potrafi opisać sposób powstawania oraz konstruowania sieci on-line Student protrafi wykonywać podstawowe analizy typu social network analysis Zna podstawowe zagadnienia zwiazane z realizacją projektów wdrożen systemów opartych o sieci społeczne on-line Kompetencje społeczne: Zrozumienie problemow społecznych zwiazanych z analiza sieci społecznych w zastosowaniach biznesowych. Rozumie zakres i konsekwencje problemu naruszenia prywatności danych osobowych |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Polańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa do wykładu: Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512. Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399. Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689; Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493; Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829. Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011. Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74. Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774. Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380. Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444. A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216. Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397 Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67. Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24. Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10 Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89. H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008. H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24. Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14 Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Polańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa do wykładu: Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512. Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399. Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689; Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493; Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829. Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011. Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74. Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774. Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380. Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444. A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216. Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397 Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67. Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24. Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10 Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89. H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008. H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24. Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14 Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Polańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa do wykładu: Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512. Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399. Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689; Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493; Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829. Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011. Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74. Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774. Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380. Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444. A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216. Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397 Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67. Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24. Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10 Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89. H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008. H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24. Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14 Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Polańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa do wykładu: Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512. Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399. Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689; Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493; Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829. Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011. Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74. Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774. Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380. Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444. A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216. Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397 Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67. Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24. Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10 Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89. H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008. H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24. Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14 Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Polańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ostatnich latach wzrasta znaczenie sieci społecznych ulokowanych w globalnej sieci Internet. Na wykładzie omówione zostaną najnowsze wyniki badań w zakresie analizy sieci społecznych, zarówno w warstwie teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowania biznesowe w zakresie mediów społecznościowych oraz podstawy teoretyczne informatyki społecznej m.in. w zakresie miar centralnych, rozkładów bezskalowych, dyfuzji informacji i formowania się trendów społeczno-gospodarczych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności analizy sieci społecznych on-line w taki sposób, aby je potencjalnie z pożytkiem wykorzystywać w budowaniu nowatorskich modeli biznesowych przedsiębiorstw. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; K. Polańska, J. Papińska-Kacperek, Modele biznesu w internecie w kontekście Sharing Economy i Open Government Data, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 1/2017 (126), tom 1, s. 299-307; K. Polańska, Upowszechnianie się trendów w gospodarce cyfrowej, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych" nr 40/ 2016, s. 155-165; J.Papińska-Kacperek, K. Polańska, The Presence of Public Institutions in Social Networks, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" nr 53/2018, s. 227-237. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa do wykładu: Albert-László Barabási, Réka Albert (1999) Emergence of scaling in random network. "Science", 286, p. 509-512. Ron Burt (2004), Structural Holes and Good Ideas, "American Journal of Sociology" 110, p. 349?399. Robin I. M. Dunbar (1993) Coevolution of Neocortex Size, Group Size, and Language in Humans, "Behavioral and Brain Sciences", Vol. 16, Issue 4: 681-735. s. 688-689; Robin I. M. Dunbar, (1992) Neocortex size as a constraint on group size in primates, "Journal of Human Evolution", Vol. 22, Issue 6: 469?493; Peter S. Dodds, Roby Muhamad, Duncan J. Watts (2003) An experimental Study of Search in Global Social Networks, "Science", vol. 301, p. 827-829. Anja Ebersbach, Markus Glaser, Richard Heigl, Social Web, UVK Verlagsgesellschaft, 2. Auflage, Konstanz 2011. Susan Fournier, Lara Lee, Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, "Harvard Business Review Polska" Nr 4, kwiecień 2011, s. 74. Mark Granovetter (2003) Ignorance, Knowledge, and Outcomes in a Small World, "Science", vol. 301, p. 773-774. Mark Granovetter (1973), The strength of weak ties, "American Journal of Sociology" vol. 78, Issue 6, p.1360-1380. Miller McPherson, Lynn Smith-Lovin, and James M. Cook, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, "Annual Review of Sociology" August 2001, Vol. 27: 415-444. A. S. Klovdahl (1985) Social networks and the spread of infectious diseases: The AIDS example, "Social Science Medicine", 21(11), p. 1203-1216. Peter D. Killworth, H. Russell Bernard and Christopher McCarty (1984) Measuring Patterns of Acquaintance, "Current Anthropology" 25, p. 381-397 Lawrence Lessig (2009) Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Stanley Milgram (1967) The Small World ,"Psychology Today" 1, p. 60?67. Alejandro Portes (1998), Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, vol. 24, p. 1?24. Duncan Watts and Steven Strogatz (1998) Collective dynamics of 'small-world' networks, "Nature" 393 (6684), p. 409-10 Thomas W. Valente (1996) Social network thresholds in the diffusion of innovations, "Social Networks" 18, p. 69-89. H. Vejlgaard, Anatomia trendu, OW Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008. H. James Wilson, PJ Guinan, Salvatore Parise, Bruce D. Weinberg (2011) Jaka jest twoja strategia wykorzystywania mediów społecznościowych?, "Harvard Business Review Polska" nr 11, s. 21-24. Michael Woolcock (2001), The place of social capital in Understanding Social and Economic Outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" vol. 2, issue 1, p. 13-14 Weixing Zhou, Didier Sornette, Russell Hill, Robin I. M. Dunbar (2005) Discrete Hierarchical Organization of Social Group Sizes quick view, "Proceedings: Biological Sciences", Vol. 272, No. 1561, s. 439. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.