Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Global Poverty, Underdevelopment and Development

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 223321-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Global Poverty, Underdevelopment and Development
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-GBI
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student will acquire knowledge about theoretical approaches to poverty, underdevelopment and development.

Student will have knowledge about the development diversity in the contemporary global economy as well as the main determinants of poverty in Less-Developed Countries and Big Emerging Economies.

Student will have deeper knowledge about global chances and opportunities of reducing poverty in LDCs and BEEs.

Umiejętności:

Student will be able to apply theoretical and empirical knowledge to analyzing main economic problems of Less-Developed Countries and Big Emerging Economies.

Student will be able to identify the main reasons for differences in the development of Less-Developed Countries (in Africa, Asia, Latin America).

Student will be able to determine main directions and methods of providing international aid to LDCs as well as the factors deciding on its effectiveness.

Kompetencje społeczne:

Student will acquire the ability to participate in discussions on the problems related to poverty and backwardness in Less-Developed Countries as well as economic development in general.

Student will develop openness towards and interest in the process of development diversity in the contemporary global economy and existence of areas of poverty and underdevelopment.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Krzysztof Falkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Krzysztof Falkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

During the course theoretical and practical aspects of poverty and underdevelopment in the contemporary global economy will be discussed, with a focus on Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs). In the context of sources of poverty, the role and significance of different factors and barriers of underdevelopment in the Southern countries, i.e. human capital, investment, technology, institutions, and foreign trade will be elaborated on.

Pełny opis:

Presentation of the theoretical and practical aspects related to economic development, poverty and underdevelopment in the contemporary world economy. Exploring socio-economic situation and development challenges of developing countries and emerging economies. Demonstration of the role of different factors and barriers of development in the context of Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs), with focus on human resources, investment, innovation, technology, foreign trade, Foreign Direct Investment (FDI) and institutions.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Cosgrove, B. Curtis, Understanding Global Poverty. Causes, Solutions, and Capabilities, Routledge, London 2022; B. Greve (ed.), Routledge International Handbook of Poverty, Routledge, London 2020; M. Todaro, S. Smith, Economic Development. Pearson Series in Economics, Pearson, Boston 2021; D. Acemoglu, J.A. Robinson, Why Nations Fail? The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. Crown Business Publishing Group, New York 2012; A. Banerjee, E. Duflo, Poor economics: a radical rethinking of the way to fight global poverty. PublicAffairs, New York 2011.

Literatura uzupełniająca:

B.G. Jones, Explaining Global Poverty A Critical Realist Approach, Routledge, London 2006; Y. Hayami, Y. Godo, Development economics - from poverty to the wealth of nations, Oxford 2005; P.N. Jefferson (ed), The Oxford Handbook of the Economics of Poverty. Oxford University Press. Oxford 2012; A. Sen, Development as freedom. Oxford University Press, Oxford 1999.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

During the course theoretical and practical aspects of poverty and underdevelopment in the contemporary global economy will be discussed, with a focus on Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs). In the context of sources of poverty, the role and significance of different factors and barriers of underdevelopment in the Southern countries, i.e. human capital, investment, technology, institutions, and foreign trade will be elaborated on.

Pełny opis:

Presentation of the theoretical and practical aspects related to economic development, poverty and underdevelopment in the contemporary world economy. Exploring socio-economic situation and development challenges of developing countries and emerging economies. Demonstration of the role of different factors and barriers of development in the context of Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs), with focus on human resources, investment, innovation, technology, foreign trade, Foreign Direct Investment (FDI) and institutions.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Cosgrove, B. Curtis, Understanding Global Poverty. Causes, Solutions, and Capabilities, Routledge, London 2022; B. Greve (ed.), Routledge International Handbook of Poverty, Routledge, London 2020; M. Todaro, S. Smith, Economic Development. Pearson Series in Economics, Pearson, Boston 2021; D. Acemoglu, J.A. Robinson, Why Nations Fail? The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. Crown Business Publishing Group, New York 2012; A. Banerjee, E. Duflo, Poor economics: a radical rethinking of the way to fight global poverty. PublicAffairs, New York 2011.

Literatura uzupełniająca:

B.G. Jones, Explaining Global Poverty A Critical Realist Approach, Routledge, London 2006; Y. Hayami, Y. Godo, Development economics - from poverty to the wealth of nations, Oxford 2005; P.N. Jefferson (ed), The Oxford Handbook of the Economics of Poverty. Oxford University Press. Oxford 2012; A. Sen, Development as freedom. Oxford University Press, Oxford 1999.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Magdalena Suska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

During the course theoretical and practical aspects of poverty and underdevelopment in the contemporary global economy will be discussed, with a focus on Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs). In the context of sources of poverty, the role and significance of different factors and barriers of underdevelopment in the Southern countries, i.e. human capital, investment, technology, institutions, and foreign trade will be elaborated on.

Pełny opis:

Presentation of the theoretical and practical aspects related to economic development, poverty and underdevelopment in the contemporary world economy. Exploring socio-economic situation and development challenges of developing countries and emerging economies. Demonstration of the role of different factors and barriers of development in the context of Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs), with focus on human resources, investment, innovation, technology, foreign trade, Foreign Direct Investment (FDI) and institutions.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Todaro Michael and Smith Stephen (2015). Economic Development. Pearson Series in Economics.

Acemoglu D and Robinson JA (2012). Why Nations Fail? The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. New York, Crown Business Publishing Group.

Banerjee Abhijit and Esther Duflo (2011). Poor economics : a radical rethinking of the way to fight global poverty. PublicAffairs, New York.

Literatura uzupełniająca:

Hayami Y., Godo Y., Development economics - from poverty to the wealth of nations, Oxford 2005;

The Economics of Poverty (2012). Jefferson PN (ed). The Oxford handbook of the Economics of Poverty. Oxford University Press.

Sen Amartya (1999). Development as freedom. Oxford University Press.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Krzysztof Falkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

During the course theoretical and practical aspects of poverty and underdevelopment in the contemporary global economy will be discussed, with a focus on Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs). In the context of sources of poverty, the role and significance of different factors and barriers of underdevelopment in the Southern countries, i.e. human capital, investment, technology, institutions, and foreign trade will be elaborated on.

Pełny opis:

Presentation of the theoretical and practical aspects related to economic development, poverty and underdevelopment in the contemporary world economy. Exploring socio-economic situation and development challenges of developing countries and emerging economies. Demonstration of the role of different factors and barriers of development in the context of Less-Developed Countries (LDCs) and Big Emerging Economies (BEEs), with focus on human resources, investment, innovation, technology, foreign trade, Foreign Direct Investment (FDI) and institutions.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Todaro Michael and Smith Stephen (2015). Economic Development. Pearson Series in Economics.

Acemoglu D and Robinson JA (2012). Why Nations Fail? The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. New York, Crown Business Publishing Group.

Banerjee Abhijit and Esther Duflo (2011). Poor economics : a radical rethinking of the way to fight global poverty. PublicAffairs, New York.

Literatura uzupełniająca:

Hayami Y., Godo Y., Development economics - from poverty to the wealth of nations, Oxford 2005;

The Economics of Poverty (2012). Jefferson PN (ed). The Oxford handbook of the Economics of Poverty. Oxford University Press.

Sen Amartya (1999). Development as freedom. Oxford University Press.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0