Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia niedoskonałej konkurencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 223260-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia niedoskonałej konkurencji
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EBI
Punkty ECTS i inne: 4.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu student ma znajomość modeli funkcjonowania rynków niedoskonale konkurencyjnych poświęconych strategicznym decyzjom firm.

Student ma znajomość podstawowych zasad polityki regulacyjnej i ochrony konkurencji.

Student zna pojęcie efektów sieciowych oraz modele rynków dwustronnych oraz rozumie ich specyfikę

Umiejętności:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu student umie sformułować problemy w warunkach współzależności decyzji firm i skutecznie poszukiwać ich rozwiązania.

Student umie zastosować poznane modele teoretyczne do rozwiązywania zadań teoretycznych oraz do analizy studiów przypadków.

Student potrafi skutecznie szukać informacji i argumentów aby dokonać oceny strategii firm

Kompetencje społeczne:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu student wykazuje zdolność do pracy w grupie w celu wyszukania i zaprezentowania przykładów z praktyki gospodarczej odpowiadających omawianym modelom teoretycznym

Student wykazuje zrozumienie współzależności decyzji podmiotów rynkowych i jej konsekwencji dla konsumentów i dobrobytu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015.

Literatura uzupełniająca:

Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00%

egzamin testowy: 10.00%

referaty/eseje: 30.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015.

Literatura uzupełniająca:

Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00%

egzamin testowy: 10.00%

referaty/eseje: 30.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015.

Literatura uzupełniająca:

Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00%

egzamin testowy: 10.00%

referaty/eseje: 30.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015.

Literatura uzupełniająca:

Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00%

egzamin testowy: 10.00%

referaty/eseje: 30.00%

inne: 30.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0