Ekonomia niedoskonałej konkurencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 223260-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia niedoskonałej konkurencji |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EBI |
Punkty ECTS i inne: |
4.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po zrealizowaniu programu przedmiotu student ma znajomość modeli funkcjonowania rynków niedoskonale konkurencyjnych poświęconych strategicznym decyzjom firm. Student ma znajomość podstawowych zasad polityki regulacyjnej i ochrony konkurencji. Student zna pojęcie efektów sieciowych oraz modele rynków dwustronnych oraz rozumie ich specyfikę Umiejętności: Po zrealizowaniu programu przedmiotu student umie sformułować problemy w warunkach współzależności decyzji firm i skutecznie poszukiwać ich rozwiązania. Student umie zastosować poznane modele teoretyczne do rozwiązywania zadań teoretycznych oraz do analizy studiów przypadków. Student potrafi skutecznie szukać informacji i argumentów aby dokonać oceny strategii firm Kompetencje społeczne: Po zrealizowaniu programu przedmiotu student wykazuje zdolność do pracy w grupie w celu wyszukania i zaprezentowania przykładów z praktyki gospodarczej odpowiadających omawianym modelom teoretycznym Student wykazuje zrozumienie współzależności decyzji podmiotów rynkowych i jej konsekwencji dla konsumentów i dobrobytu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015. Literatura uzupełniająca: Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004; |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00% egzamin testowy: 10.00% referaty/eseje: 30.00% inne: 30.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015. Literatura uzupełniająca: Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004; |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00% egzamin testowy: 10.00% referaty/eseje: 30.00% inne: 30.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015. Literatura uzupełniająca: Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004; |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00% egzamin testowy: 10.00% referaty/eseje: 30.00% inne: 30.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Modele oligopolu, konkurencja cenowa i ilościowa, współzależność decyzji firm, jednoczesne i sekwencyjne podejmowanie decyzji rynkowych, strategiczne podejmowanie decyzji cenowych, organizacyjnych i inwestycyjnych, nadwyżka konsumenta i dobrobyt, ochrona konkurencji. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie roli rynków niedoskonale konkurencyjnych w podejmowaniu decyzji prywatnych i publicznych. Wykład stanowi rozwinięcie wiedzy z teorii mikroekonomii. Uczy myślenia strategicznego kategoriami firmy, której decyzje wpływają i podlegają wpływowi decyzji pozostałych firm na rynku oraz wpływają na dobrobyt wszystkich podmiotów. Uwzględniono także punkt widzenia regulatora dążącego do zoptymalizowania dobrobytu społecznego. Zaprezentowane zostaną modele, wykorzystujące narzędzia teorii gier, opisujące strategiczne decyzje przedsiębiorstw: strategii cenowych (konkurencja cenowa, różnicowanie produktu, polityka cen wejścia), strategii organizacyjnych firm walczących na rynku (fuzje, przejęcia, alianse poziome i pionowe) i inwestycyjnych (odstraszanie przeinwestowaniem, strategie badawczo-rozwojowe). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Shy O., Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996; wyd. 2, Belleflamme P. i M. Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press 2015. Literatura uzupełniająca: Cases in European competition policy: the economic analysis, Bruce Lyons [red.], Cambridge University Press, 2009; The antitrust revolution, John E. Kwoka i Lawrence J. White [red.]. Wydanie 5 i 6, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009 i 2013; Massimo Motta, Competition Policy: Theory and Practice. Cambridge University Press, 2004; |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 30.00% egzamin testowy: 10.00% referaty/eseje: 30.00% inne: 30.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.