Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia behawioralna w e-biznesie (e-learning)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 223259-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia behawioralna w e-biznesie (e-learning)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EBI
Punkty ECTS i inne: 4.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. student zna główne heurystyki decyzyjne

2. student rozumie zniekształcenia, jakie wynikają z uproszczonych strategii decyzyjnych i rozumie, jak unikać błędów decyzyjnych

3. student rozumie metodologię ekonomii behawioralnej do tego stopnia, żeby samemu stawiać pytania badawcze z pogranicza psychologii i ekonomii

Umiejętności:

1. student umie analizować i rozwiązywać skomplikowane problemy decyzyjne

2. student umie komunikować wyniki badań w jasny i efektywny sposób

3. student umie projektować proste eksperymenty z pogranicza psychologii, ekonomii i nauk o zarządzaniu

Kompetencje społeczne:

1. student kompetentnie pracuje w zespole

2. student kompetentnie nawiązuje współpracę z innymi

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Bentkowska, Małgorzata Skrzek-Lubasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczonej wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Poznamy wybrane heurystyki i błędy poznawcze. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomicznych i biznesowych. Poznamy możliwości praktycznego wykorzystania teorii ekonomii behawioralnej w biznesie i e-biznesie.

Pełny opis:

Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy z teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym i biznesowym. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. Przygotowanie studentów do przeprowadzania badań w ekonomii i naukach o zarządzaniu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kahneman D. (2012) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym Media Rodzina

Thaler R. (2018) Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej. Media Rodzina

Angner E. (2012) A Course in Behavioral Economics, Palgrave Macmillan

Literatura uzupełniająca:

Rutkowska D. Szuster A. (red.) (2008) O różnych obliczach altruizmu Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Tversky A., Kahneman D.,(1986), Rational Choice and the Framing of Decisions, The Journal of Business, Vol. 59, No. 4, Part 2: The Behavioral Foundations of Economic Theory; Kahneman D., Tversky A., (1979), Prospect theory: An analysis of decision under risk, Econometrica, Vol. 47, pp. 263-91; Kahneman D., Nobel Prize Lecture (2002); Smith V., Nobel Prize Lecture (2002) J. Kagel, A. Roth, Handbook of Experimental Economics, Princeton University Press, Princeton; P. Diamond, H. Vartiainen, Behavioral Economics and Its Applications, Princeton University Press, Princeton and Oxford.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

referaty/eseje: 20.00%

inne: 20.00%

projekty: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Bentkowska, Małgorzata Skrzek-Lubasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczonej wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Poznamy wybrane heurystyki i błędy poznawcze. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomicznych i biznesowych. Poznamy możliwości praktycznego wykorzystania teorii ekonomii behawioralnej w biznesie i e-biznesie.

Pełny opis:

Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy z teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym i biznesowym. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. Przygotowanie studentów do przeprowadzania badań w ekonomii i naukach o zarządzaniu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kahneman D. (2012) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym Media Rodzina

Thaler R. (2018) Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej. Media Rodzina

Angner E. (2012) A Course in Behavioral Economics, Palgrave Macmillan

Literatura uzupełniająca:

Rutkowska D. Szuster A. (red.) (2008) O różnych obliczach altruizmu Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Tversky A., Kahneman D.,(1986), Rational Choice and the Framing of Decisions, The Journal of Business, Vol. 59, No. 4, Part 2: The Behavioral Foundations of Economic Theory; Kahneman D., Tversky A., (1979), Prospect theory: An analysis of decision under risk, Econometrica, Vol. 47, pp. 263-91; Kahneman D., Nobel Prize Lecture (2002); Smith V., Nobel Prize Lecture (2002) J. Kagel, A. Roth, Handbook of Experimental Economics, Princeton University Press, Princeton; P. Diamond, H. Vartiainen, Behavioral Economics and Its Applications, Princeton University Press, Princeton and Oxford.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

referaty/eseje: 20.00%

inne: 20.00%

projekty: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Skrzek-Lubasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczonej wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomicznych i biznesowych.

Pełny opis:

Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy z teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym i biznesowym. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. Przygotowanie studentów do przeprowadzania badań w ekonomii i naukach o zarządzaniu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kahneman D. (2012) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym Media Rodzina

Thaler R. (2018) Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej. Media Rodzina

Angner E. (2012) A Course in Behavioral Economics, Palgrave Macmillan

Literatura uzupełniająca:

Rutkowska D. Szuster A. (red.) (2008) O różnych obliczach altruizmu Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Tversky A., Kahneman D.,(1986), Rational Choice and the Framing of Decisions, The Journal of Business, Vol. 59, No. 4, Part 2: The Behavioral Foundations of Economic Theory; Kahneman D., Tversky A., (1979), Prospect theory: An analysis of decision under risk, Econometrica, Vol. 47, pp. 263-91; Kahneman D., Nobel Prize Lecture (2002); Smith V., Nobel Prize Lecture (2002) J. Kagel, A. Roth, Handbook of Experimental Economics, Princeton University Press, Princeton; P. Diamond, H. Vartiainen, Behavioral Economics and Its Applications, Princeton University Press, Princeton and Oxford.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

referaty/eseje: 20.00%

inne: 20.00%

projekty: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Skrzek-Lubasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczonej wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomicznych i biznesowych.

Pełny opis:

Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy z teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym i biznesowym. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. Przygotowanie studentów do przeprowadzania badań w ekonomii i naukach o zarządzaniu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kahneman D. (2012) Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym Media Rodzina

Thaler R. (2018) Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej. Media Rodzina

Angner E. (2012) A Course in Behavioral Economics, Palgrave Macmillan

Literatura uzupełniająca:

Rutkowska D. Szuster A. (red.) (2008) O różnych obliczach altruizmu Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Tversky A., Kahneman D.,(1986), Rational Choice and the Framing of Decisions, The Journal of Business, Vol. 59, No. 4, Part 2: The Behavioral Foundations of Economic Theory; Kahneman D., Tversky A., (1979), Prospect theory: An analysis of decision under risk, Econometrica, Vol. 47, pp. 263-91; Kahneman D., Nobel Prize Lecture (2002); Smith V., Nobel Prize Lecture (2002) J. Kagel, A. Roth, Handbook of Experimental Economics, Princeton University Press, Princeton; P. Diamond, H. Vartiainen, Behavioral Economics and Its Applications, Princeton University Press, Princeton and Oxford.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

referaty/eseje: 20.00%

inne: 20.00%

projekty: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0