Metody ilościowe i jakościowe w naukach ekonomicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 223190-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe i jakościowe w naukach ekonomicznych |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-GBI Przedmioty obowiązkowe na programie SMMT-TMH |
Punkty ECTS i inne: |
7.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po zakończeniu kursu studenci powinni znać: 1. Podstawowe rodzaje badań stosowane w ekonomii i w zarządzaniu. 2. Cechy i zastosowania typowych metod jakościowych obejmujących grupowe wywiady zogniskowane, indywidualne wywiady pogłębione oraz techniki projekcyjne. 3. Cechy analizy danych i wnioskowania w badaniach jakościowych i ilościowych. 4. Zalety, ograniczenia i zasady konstrukcji skal pomiarowych w badaniach sondażowych. 5. Reprezentatywne i niereprezentatywne metody doboru jednostek do próby. 6. Rodzaje błędów popełnianych przy projektowaniu i realizacji badań ilościowych i sposoby ich unikania. 7. Rozumieć zasady formułowania i testowania hipotez statystycznych. 8. Być w stanie podać założenia omawianych na kursie technik statystycznych oraz zasady interpretacji uzyskanych za ich pomocą wyników. 9. Potrafić podać zalety i ograniczenia popularnych parametrycznych i nieparametrycznych technik statystycznych służących do badania różnic między podgrupami obserwacji oraz związków między zmiennymi. 10. Wiedzieć kiedy i jak używać statystycznych technik do redukcji liczby zmiennych. 11. Znać podstawowe rodzaje prawidłowości jakie można zidentyfikować w danych w formie szeregów czasowych. 12. Rozumieć zasady i czynniki ryzyka związane z dokonywaniem prognoz na podstawie modeli statystycznych. Umiejętności: Po zakończeniu kursu studenci powinni potrafić: 1. Definiować problem badawczy i rozpisać go za pomocą zestawu pytań badawczych oraz hipotez. 2. Wybrać właściwe techniki jakościowe i ilościowe stosownie do problemu badawczego. 3. Być w stanie zaplanować i przeprowadzić eksploracyjny grupowy wywiad zogniskowany oraz indywidualny wywiad pogłębiony i poprawnie przeanalizować zgromadzone w ten sposób dane. 4. Zaprojektować poprawny kwestionariusz w badaniach sondażowych. 5. Przygotować plan doboru jednostek do próby. 6. Dokonywać kodowania i transkrypcji papierowych kwestionariuszy do SPSS oraz przygotowywać dane do właściwej analizy statystycznej. 7. Przeprowadzić wstępną analizę w programie SPSS, w tym: analizę rozkładów empirycznych, tablice krzyżowe, korelacje oraz badanie różnic grupowych. 8. Budować modele regresji wielorakiej oraz dwumianowej regresji logistycznej. Dokonać redukcji danych za pomocą analizy czynnikowej. 9. Formułować proste prognozy szeregów czasowych. Kompetencje społeczne: Umiejętność pracy grupowej Efektywne rozwiązywanie problemów w pracy grupowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
CW
WT LAB
LAB
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Napiórkowski, Małgorzata Podogrodzka, Elżbieta Wąsowicz-Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z popularnymi metodami badawczymi, o charakterze ilościowym jak i jakościowym, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Podejście statystyczne, które jest główną stosowaną tu perspektywą badawczą, nauczane jest w sposób koncepcyjny, co jest właściwe przy wykorzystaniu oprogramowania statystycznego (tutaj SPSS) do rozwiązywania praktycznych, ale często złożonych obliczeniowo, problemów |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z najbardziej popularnymi i użytecznymi metodami badawczymi, zarówno o ilościowym jak i jakościowym charakterze, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Zastosowane podejście dydaktyczne jest czysto praktyczne, zorientowane na rozwijanie umiejętności analitycznych na podstawie koncepcyjnego zrozumienie przedstawionych zagadnień. Ta uwaga jest szczególnie adekwatna do metod statystycznych, gdzie nauczanie jest skoncentrowane raczej na założeniach i interpretacjach niż na matematycznych formułach. Większość zagadnień, po teoretycznym wprowadzeniu, ilustrowana jest na przykładzie praktycznych zastosowań omawianych technik w formie rozwiązywanych na zajęciach ćwiczeń lub zadań do wykonania przez studentów w domu. Po udanym ukończeniu kursu, studenci mają demonstrować wiedzę i umiejętności, które umożliwią im skuteczne rozwiązywanie typowych problemów badawczych na jakie będą mogli się natknąć w dziedzinach marketingu, zarządzania i ekonomii. Ponadto, dobór metod i technik uwzględnionych w programie nauczania został dokonany z zamiarem stworzenia solidnej podstawy, która ma pozwolić studentom na rozwijanie własnego zestawu narzędzi analitycznych, szczególnie przydatnych w ich przyszłej praktyce zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Field Andy, Discovering Statistics with SPSS, Fourth Edition, Sage Publishing Ltd, London, 2013; Mooi Erik, Sarstedt M., A Concise Guide to Market Research: The Process, Data and Methods Using IBM SPSS Statistics, Springer Verlag, Heidelberg, 2011; Malhotra Naresh, Marketing Research: An Applied Orientation, Prentice Hall, 6th Edition, 2010. Literatura uzupełniająca: Hill R. Carter, Griffiths William, Lim Guay: Principles of Econometrics, Fourth Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2011; Yin Robert, Qualitative Research from Start to Finish, The Guilford Press, New York, 2011. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 40.00% ocena z ćwiczeń: 60.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Napiórkowski, Elżbieta Wąsowicz-Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z popularnymi metodami badawczymi, o charakterze ilościowym jak i jakościowym, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Podejście statystyczne, które jest główną stosowaną tu perspektywą badawczą, nauczane jest w sposób koncepcyjny, co jest właściwe przy wykorzystaniu oprogramowania statystycznego (tutaj SPSS) do rozwiązywania praktycznych, ale często złożonych obliczeniowo, problemów |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z najbardziej popularnymi i użytecznymi metodami badawczymi, zarówno o ilościowym jak i jakościowym charakterze, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Zastosowane podejście dydaktyczne jest czysto praktyczne, zorientowane na rozwijanie umiejętności analitycznych na podstawie koncepcyjnego zrozumienie przedstawionych zagadnień. Ta uwaga jest szczególnie adekwatna do metod statystycznych, gdzie nauczanie jest skoncentrowane raczej na założeniach i interpretacjach niż na matematycznych formułach. Większość zagadnień, po teoretycznym wprowadzeniu, ilustrowana jest na przykładzie praktycznych zastosowań omawianych technik w formie rozwiązywanych na zajęciach ćwiczeń lub zadań do wykonania przez studentów w domu. Po udanym ukończeniu kursu, studenci mają demonstrować wiedzę i umiejętności, które umożliwią im skuteczne rozwiązywanie typowych problemów badawczych na jakie będą mogli się natknąć w dziedzinach marketingu, zarządzania i ekonomii. Ponadto, dobór metod i technik uwzględnionych w programie nauczania został dokonany z zamiarem stworzenia solidnej podstawy, która ma pozwolić studentom na rozwijanie własnego zestawu narzędzi analitycznych, szczególnie przydatnych w ich przyszłej praktyce zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Field Andy, Discovering Statistics with SPSS, Fourth Edition, Sage Publishing Ltd, London, 2013; Mooi Erik, Sarstedt M., A Concise Guide to Market Research: The Process, Data and Methods Using IBM SPSS Statistics, Springer Verlag, Heidelberg, 2011; Malhotra Naresh, Marketing Research: An Applied Orientation, Prentice Hall, 6th Edition, 2010. Literatura uzupełniająca: Hill R. Carter, Griffiths William, Lim Guay: Principles of Econometrics, Fourth Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2011; Yin Robert, Qualitative Research from Start to Finish, The Guilford Press, New York, 2011. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 40.00% ocena z ćwiczeń: 60.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
CW
WT LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Napiórkowski, Elżbieta Wąsowicz-Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z popularnymi metodami badawczymi, o charakterze ilościowym jak i jakościowym, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Podejście statystyczne, które jest główną stosowaną tu perspektywą badawczą, nauczane jest w sposób koncepcyjny, co jest właściwe przy wykorzystaniu oprogramowania statystycznego (tutaj SPSS) do rozwiązywania praktycznych, ale często złożonych obliczeniowo, problemów |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z najbardziej popularnymi i użytecznymi metodami badawczymi, zarówno o ilościowym jak i jakościowym charakterze, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Zastosowane podejście dydaktyczne jest czysto praktyczne, zorientowane na rozwijanie umiejętności analitycznych na podstawie koncepcyjnego zrozumienie przedstawionych zagadnień. Ta uwaga jest szczególnie adekwatna do metod statystycznych, gdzie nauczanie jest skoncentrowane raczej na założeniach i interpretacjach niż na matematycznych formułach. Większość zagadnień, po teoretycznym wprowadzeniu, ilustrowana jest na przykładzie praktycznych zastosowań omawianych technik w formie rozwiązywanych na zajęciach ćwiczeń lub zadań do wykonania przez studentów w domu. Po udanym ukończeniu kursu, studenci mają demonstrować wiedzę i umiejętności, które umożliwią im skuteczne rozwiązywanie typowych problemów badawczych na jakie będą mogli się natknąć w dziedzinach marketingu, zarządzania i ekonomii. Ponadto, dobór metod i technik uwzględnionych w programie nauczania został dokonany z zamiarem stworzenia solidnej podstawy, która ma pozwolić studentom na rozwijanie własnego zestawu narzędzi analitycznych, szczególnie przydatnych w ich przyszłej praktyce zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Field Andy, Discovering Statistics with SPSS, Fourth Edition, Sage Publishing Ltd, London, 2013; Mooi Erik, Sarstedt M., A Concise Guide to Market Research: The Process, Data and Methods Using IBM SPSS Statistics, Springer Verlag, Heidelberg, 2011; Malhotra Naresh, Marketing Research: An Applied Orientation, Prentice Hall, 6th Edition, 2010. Literatura uzupełniająca: Hill R. Carter, Griffiths William, Lim Guay: Principles of Econometrics, Fourth Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2011; Yin Robert, Qualitative Research from Start to Finish, The Guilford Press, New York, 2011. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 40.00% ocena z ćwiczeń: 60.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Napiórkowski, Elżbieta Wąsowicz-Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z popularnymi metodami badawczymi, o charakterze ilościowym jak i jakościowym, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Podejście statystyczne, które jest główną stosowaną tu perspektywą badawczą, nauczane jest w sposób koncepcyjny, co jest właściwe przy wykorzystaniu oprogramowania statystycznego (tutaj SPSS) do rozwiązywania praktycznych, ale często złożonych obliczeniowo, problemów |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z najbardziej popularnymi i użytecznymi metodami badawczymi, zarówno o ilościowym jak i jakościowym charakterze, stosowanymi w naukach ekonomicznych, w szczególności w zarządzaniu, marketingu i ekonomii. Zastosowane podejście dydaktyczne jest czysto praktyczne, zorientowane na rozwijanie umiejętności analitycznych na podstawie koncepcyjnego zrozumienie przedstawionych zagadnień. Ta uwaga jest szczególnie adekwatna do metod statystycznych, gdzie nauczanie jest skoncentrowane raczej na założeniach i interpretacjach niż na matematycznych formułach. Większość zagadnień, po teoretycznym wprowadzeniu, ilustrowana jest na przykładzie praktycznych zastosowań omawianych technik w formie rozwiązywanych na zajęciach ćwiczeń lub zadań do wykonania przez studentów w domu. Po udanym ukończeniu kursu, studenci mają demonstrować wiedzę i umiejętności, które umożliwią im skuteczne rozwiązywanie typowych problemów badawczych na jakie będą mogli się natknąć w dziedzinach marketingu, zarządzania i ekonomii. Ponadto, dobór metod i technik uwzględnionych w programie nauczania został dokonany z zamiarem stworzenia solidnej podstawy, która ma pozwolić studentom na rozwijanie własnego zestawu narzędzi analitycznych, szczególnie przydatnych w ich przyszłej praktyce zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Field Andy, Discovering Statistics with SPSS, Fourth Edition, Sage Publishing Ltd, London, 2013; Mooi Erik, Sarstedt M., A Concise Guide to Market Research: The Process, Data and Methods Using IBM SPSS Statistics, Springer Verlag, Heidelberg, 2011; Malhotra Naresh, Marketing Research: An Applied Orientation, Prentice Hall, 6th Edition, 2010. Literatura uzupełniająca: Hill R. Carter, Griffiths William, Lim Guay: Principles of Econometrics, Fourth Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2011; Yin Robert, Qualitative Research from Start to Finish, The Guilford Press, New York, 2011. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 40.00% ocena z ćwiczeń: 60.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.