Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Data mining (w języku polskim)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 223120-D
Kod Erasmus / ISCED: 11.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0540) Matematyka i statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Data mining (w języku polskim)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-MIS
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-ADA
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student powinien

znać i rozumieć poszczególne etapy w procesie odkrywania wiedzy z danych

Student powinien

rozumieć specyfikę poszczególnych metod i modeli data mining

Student powinien

umieć wybrać odpowiednie metody i model w konkretnym zagadnieniu klasyfikacyjnym

Student powinien

rozumieć istotę prezentowanych algorytmów, a szczególnie interpretować otrzymane wyniki analiz

Umiejętności:

Student powinien

potrafić rozwiązać konkretny problem klasyfikacyjny posługując się odpowiednim oprogramowaniem komputerowym

Student powinien

umieć przygotować dane do wybranej metody data mining

Student powinien

przeprowadzić estymację modeli data mining

Student powinien

ocenić jakość otrzymanych modeli

Student powinien

rozumieć wady i zalety poszczególnych metod stosowanych przez niego

Kompetencje społeczne:

Docenia znaczenie analizy danych we współczesnych przedsiębiorstwach

Potrafić ocenić użyteczność pozyskanej wiedzy w praktyce

Rozumie społeczne konsekwencje źle przeprowadzonych analiz

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wioletta Grzenda, Aneta Ptak-Chmielewska, Ryszard Szupiluk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Studenci pozyskają wiedzę z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012;

A.Géron, Hands-on machine learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow. " O'Reilly Media, Inc.", 2022;

I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016;

S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009;

N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011;

N.Ketkar, E.Santana. Deep learning with Python (Vol. 1). Berkeley, CA: Apress, 2017;

J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005;

D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005;

D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006;

R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007;

F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013;

I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005.

A.Zheng, A.Casari, Feature engineering for machine learning: principles and techniques for data scientists. " O'Reilly Media, Inc.", 2018;

Literatura uzupełniająca:

K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007;

B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007;

T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007;

J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014.

M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.

T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013;

Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Studenci pozyskają wiedzę z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012;

A.Géron, Hands-on machine learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow. " O'Reilly Media, Inc.", 2022;

I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016;

S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009;

N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011;

N.Ketkar, E.Santana. Deep learning with Python (Vol. 1). Berkeley, CA: Apress, 2017;

J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005;

D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005;

D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006;

R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007;

F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013;

I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005.

A.Zheng, A.Casari, Feature engineering for machine learning: principles and techniques for data scientists. " O'Reilly Media, Inc.", 2018;

Literatura uzupełniająca:

K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007;

B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007;

T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007;

J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014.

M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.

T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013;

Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wioletta Grzenda, Aneta Ptak-Chmielewska, Ryszard Szupiluk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Zajęcia służą przyswojeniu przez studentów pogłębionej wiedzy z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012;

I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016;

S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009;

N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011;

J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005;

D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005;

D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006;

R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007;

F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013;

I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005.

Literatura uzupełniająca:

K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007;

B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007;

T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007;

J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014.

M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.

T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013;

Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wioletta Grzenda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Zajęcia służą przyswojeniu przez studentów pogłębionej wiedzy z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012;

I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016;

S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009;

N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011;

J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005;

D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005;

D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006;

R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007;

F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013;

I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005.

Literatura uzupełniająca:

K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007;

B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007;

T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007;

J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014.

M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.

T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013;

Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0