Data mining (w języku polskim)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 223120-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.0
|
Nazwa przedmiotu: | Data mining (w języku polskim) |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-MIS Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-ADA |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student powinien znać i rozumieć poszczególne etapy w procesie odkrywania wiedzy z danych Student powinien rozumieć specyfikę poszczególnych metod i modeli data mining Student powinien umieć wybrać odpowiednie metody i model w konkretnym zagadnieniu klasyfikacyjnym Student powinien rozumieć istotę prezentowanych algorytmów, a szczególnie interpretować otrzymane wyniki analiz Umiejętności: Student powinien potrafić rozwiązać konkretny problem klasyfikacyjny posługując się odpowiednim oprogramowaniem komputerowym Student powinien umieć przygotować dane do wybranej metody data mining Student powinien przeprowadzić estymację modeli data mining Student powinien ocenić jakość otrzymanych modeli Student powinien rozumieć wady i zalety poszczególnych metod stosowanych przez niego Kompetencje społeczne: Docenia znaczenie analizy danych we współczesnych przedsiębiorstwach Potrafić ocenić użyteczność pozyskanej wiedzy w praktyce Rozumie społeczne konsekwencje źle przeprowadzonych analiz |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioletta Grzenda, Aneta Ptak-Chmielewska, Ryszard Szupiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Studenci pozyskają wiedzę z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012; A.Géron, Hands-on machine learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow. " O'Reilly Media, Inc.", 2022; I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016; S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009; N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011; N.Ketkar, E.Santana. Deep learning with Python (Vol. 1). Berkeley, CA: Apress, 2017; J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005; D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005; D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006; R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007; F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013; I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005. A.Zheng, A.Casari, Feature engineering for machine learning: principles and techniques for data scientists. " O'Reilly Media, Inc.", 2018; Literatura uzupełniająca: K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007; B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007; T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007; J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014. M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013. T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013; Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Studenci pozyskają wiedzę z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012; A.Géron, Hands-on machine learning with Scikit-Learn, Keras, and TensorFlow. " O'Reilly Media, Inc.", 2022; I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016; S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009; N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011; N.Ketkar, E.Santana. Deep learning with Python (Vol. 1). Berkeley, CA: Apress, 2017; J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005; D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005; D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006; R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007; F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013; I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005. A.Zheng, A.Casari, Feature engineering for machine learning: principles and techniques for data scientists. " O'Reilly Media, Inc.", 2018; Literatura uzupełniająca: K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007; B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007; T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007; J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014. M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013. T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013; Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioletta Grzenda, Aneta Ptak-Chmielewska, Ryszard Szupiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia służą przyswojeniu przez studentów pogłębionej wiedzy z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012; I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016; S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009; N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011; J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005; D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005; D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006; R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007; F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013; I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005. Literatura uzupełniająca: K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007; B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007; T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007; J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014. M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013. T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013; Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioletta Grzenda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia służą przyswojeniu przez studentów pogłębionej wiedzy z zakresu podstawowych i zaawansowanych technik data mining. Ostatnio powstało wiele efektywnych algorytmów pozwalających w sposób niemal automatyczny odkrywać prawidłowości i zależności ukryte w różnorodnych bazach danych. Pozyskana wiedza może być następnie wykorzystana we wspomaganiu procesów decyzyjnych w biznesie, nauce i technice. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zaawansowanych metod eksploracji danych (data mining). W toku prowadzonych zajęć prezentowane są teoretyczne podstawy poszczególnych technik data mining oraz metody weryfikacji przydatności wybranych modeli, jak również wskazywane są obszary zastosowań, zwłaszcza z zakresu biznesu. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci mają możliwość realizacji pełnego procesu odkrywania wiedzy z danych, począwszy od przygotowania bazy danych, zdefiniowania oraz doboru zmiennych, przez modelowanie, aż po ocenę praktycznej użyteczności uzyskanych wyników analiz i przetwarzanych modeli. Zajęcia te wchodzą w skład Certyfikatu: Data Scientist z Systemem SAS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P.Flach, Machine Learning: The Art and Science of Algorithms that Make Sense of Data, Cambridge University Press, Cambridge, 2012; I.Goodfellow, Y.Bengio, A.Courville, Deep learning (Vol. 1, p. 2). Cambridge: MIT press, 2016; S.Haykin, Neural Networks and Learning Machines, Pearson, New Jersey 2009; N.Japkowicz, M.Shah, Evaluating Learning Algorithms: A Classification Perspective, Cambridge University Press, New York, USA, 2011; J.Koronacki, J.Ćwik, Statystyczne systemy uczące się, WN-T, Warszawa 2005; D.T.Larose, Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining, Wiley, New York 2005; D.T.Larose, Data Mining Methods and Models, Wiley, New York 2006; R.Matignon, Data Mining Using SAS Enterprise Miner, Wiley, Hoboken, NJ, 2007; F. Provost,T. Fawcett, Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking, O'Reilly, USA, 2013; I.H.Witten, H.Ian, Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Second Edition, Morgan Kaufmann, New York 2005. Literatura uzupełniająca: K.J.Cios, W.Pedrycz, R.W.Swiniarski, L.A.Kurgan, Data Mining: A Knowledge Discovery Approach, Springer Science, Business Media, New York, 2007; B.L.Bowerman, R.T.O?Connell, Business Statistics In Practice, McGraw-Hill, New York, 2007; T.H.Davenport, J.G.Harris, Competing on Analytics: The New Science of Winning, Harward Business School Press, Boston, MA, 2007; J.P.Lander, R for Everyone: Advanced Analytics and Graphics, Pearson Education, USA, 2014. M.Lasek, M.Pęczkowski, Enterprise Miner: wykorzystywanie narzędzi Data Mining w systemie SAS. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013. T. Morzy, Eksploracja danych, Metody i algorytmy, PWN, Warszawa 2013; Z.Pawlak, Rough Sets: Theoretical Aspects of Reasoning about Data, Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1992. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.