Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business Ethics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 222161-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Business Ethics
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-EBI
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-HR
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-ZFP
Przedmioty obowiązkowe na programie NMMS-ZAR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Defining and understanding basic concepts of ethics and business ethics; understanding their roles in justification of personal decisions and attitudes.

2. Comparison of aim and fundamental characteristics of humanities and positive sciences.

3. Understanding of professional and social duties of university graduates.

4. Identifying of human being characteristics, differentiation from social roles played by a man.

5. Differentiation of values and interests, social and economic component of human life, interpretation of their mutual relationship, applying it to the idea of social responsibility of economy.

6. Identifying and understanding of basic moral conflicts of economic activities, fundamental pathologies and methods for solving them.

Umiejętności:

1. Analyzing (reading with understanding) of texts on ethical and business ethics issues.

2. Interpreting of decisions and solutions undertaken by business people in face of moral conflict.

3. Planning and building tools and methods for pro-ethical corporate culture - debate and dialogue.

4. Presentation (oral and written) of chosen issues of the business ethics.

Kompetencje społeczne:

1. Active attitude towards ethical problems of business.

2. Motivation to take role of social leader.

3. Openness for dialogue, discussion and debate.

4. Sensibility for violation of ethics in an area of business.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Dołęgowski, Maria Pietrzak, Ewa Rosiak-Zięba, Maria Roszkowska-Menkes, Justyna Szumniak-Samolej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The course is devoted to the issues of business ethics and ethics in economy seen in humanistic approach - then it is much more a tool for forming attitudes of future businessmen than their professional skills. The main issue of the course is introductions into Philosophy of Economics, reflections on conflicts of values and interests in business activities and responsibilities on the level of whole economy, corporation and personal decisions. Discussion and debates on PPE questions (Politics, Philosophy/Religion and Economics).

Pełny opis:

Introduction into the basic elements of the philosophy of economics and ethics in economy. Transfer of basic knowledge of business ethics and chosen elements of general ethics. Institutional and religious backgrounds of Business Ethics. Presentation of main rules of social corporate responsibility and typical pathologies of business activities. Developing elementary skills in building and using tools of pro-ethical corporation culture. Stimulation of sensitivity for moral conflicts accompanying business roles and activities and personal responsibility for decision taken. (Version traditional or online).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Beauchamp, N. Bowie: Ethical Theory and Business: International Edition, Prentice Hall 2008

2. L. Zsolnai (ed.), Ethics in the Economy, Peter Lang, Oxford 2002.

3. L. Bruni (ed), Policies for Happiness, Oxford University Press, Oxford 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Business ethics case studies BusinessEthics.ca: http://www.businessethics.ca/enron-smartest-guys.html

2. MacIntyre A.: A Short History of Ethics, Macmillan Publ. Company, 1966

3. Singer P. (ed): A Companion to Ethics , Basil Blaskwell Ltd. 1991

4. Gasparski. W. (ed.) Responsible Management Education WAiP 2008

5. Web Based Technology and The New University Boltuc P. (ed.) a special issue of: Dialogue and Universalism 1-2/2009

6. Select papers avaialble in the library or online as required or supplemental readings to be listed for particular meetings.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The course is devoted to the issues of business ethics and ethics in economy seen in humanistic approach - then it is much more a tool for forming attitudes of future businessmen than their professional skills. The main issue of the course is introductions into Philosophy of Economics, reflections on conflicts of values and interests in business activities and responsibilities on the level of whole economy, corporation and personal decisions. Discussion and debates on PPE questions (Politics, Philosophy/Religion and Economics).

Pełny opis:

Introduction into the basic elements of the philosophy of economics and ethics in economy. Transfer of basic knowledge of business ethics and chosen elements of general ethics. Institutional and religious backgrounds of Business Ethics. Presentation of main rules of social corporate responsibility and typical pathologies of business activities. Developing elementary skills in building and using tools of pro-ethical corporation culture. Stimulation of sensitivity for moral conflicts accompanying business roles and activities and personal responsibility for decision taken. (Version traditional or online).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Beauchamp, N. Bowie: Ethical Theory and Business: International Edition, Prentice Hall 2008

2. L. Zsolnai (ed.), Ethics in the Economy, Peter Lang, Oxford 2002.

3. L. Bruni (ed), Policies for Happiness, Oxford University Press, Oxford 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Business ethics case studies BusinessEthics.ca: http://www.businessethics.ca/enron-smartest-guys.html

2. MacIntyre A.: A Short History of Ethics, Macmillan Publ. Company, 1966

3. Singer P. (ed): A Companion to Ethics , Basil Blaskwell Ltd. 1991

4. Gasparski. W. (ed.) Responsible Management Education WAiP 2008

5. Web Based Technology and The New University Boltuc P. (ed.) a special issue of: Dialogue and Universalism 1-2/2009

6. Select papers avaialble in the library or online as required or supplemental readings to be listed for particular meetings.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The course is devoted to the issues of business ethics and ethics in economy seen in humanistic approach - then it is much more a tool for forming attitudes of future businessmen than their professional skills. The main issue of the course is introductions into Philosophy of Economics, reflections on conflicts of values and interests in business activities and responsibilities on the level of whole economy, corporation and personal decisions. Discussion and debates on PPE questions (Politics, Philosophy/Religion and Economics).

Pełny opis:

Introduction into the basic elements of the philosophy of economics and ethics in economy. Transfer of basic knowledge of business ethics and chosen elements of general ethics. Institutional and religious backgrounds of Business Ethics. Presentation of main rules of social corporate responsibility and typical pathologies of business activities. Developing elementary skills in building and using tools of pro-ethical corporation culture. Stimulation of sensitivity for moral conflicts accompanying business roles and activities and personal responsibility for decision taken. (Version traditional or online).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Beauchamp, N. Bowie: Ethical Theory and Business: International Edition, Prentice Hall 2008

2. L. Zsolnai (ed.), Ethics in the Economy, Peter Lang, Oxford 2002.

3. L. Bruni (ed), Policies for Happiness, Oxford University Press, Oxford 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Business ethics case studies BusinessEthics.ca: http://www.businessethics.ca/enron-smartest-guys.html

2. MacIntyre A.: A Short History of Ethics, Macmillan Publ. Company, 1966

3. Singer P. (ed): A Companion to Ethics , Basil Blaskwell Ltd. 1991

4. Gasparski. W. (ed.) Responsible Management Education WAiP 2008

5. Web Based Technology and The New University Boltuc P. (ed.) a special issue of: Dialogue and Universalism 1-2/2009

6. Select papers avaialble in the library or online as required or supplemental readings to be listed for particular meetings.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The course is devoted to the issues of business ethics and ethics in economy seen in humanistic approach - then it is much more a tool for forming attitudes of future businessmen than their professional skills. The main issue of the course is introductions into Philosophy of Economics, reflections on conflicts of values and interests in business activities and responsibilities on the level of whole economy, corporation and personal decisions. Discussion and debates on PPE questions (Politics, Philosophy/Religion and Economics).

Pełny opis:

Introduction into the basic elements of the philosophy of economics and ethics in economy. Transfer of basic knowledge of business ethics and chosen elements of general ethics. Institutional and religious backgrounds of Business Ethics. Presentation of main rules of social corporate responsibility and typical pathologies of business activities. Developing elementary skills in building and using tools of pro-ethical corporation culture. Stimulation of sensitivity for moral conflicts accompanying business roles and activities and personal responsibility for decision taken. (Version traditional or online).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Beauchamp, N. Bowie: Ethical Theory and Business: International Edition, Prentice Hall 2008

2. L. Zsolnai (ed.), Ethics in the Economy, Peter Lang, Oxford 2002.

3. L. Bruni (ed), Policies for Happiness, Oxford University Press, Oxford 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Business ethics case studies BusinessEthics.ca: http://www.businessethics.ca/enron-smartest-guys.html

2. MacIntyre A.: A Short History of Ethics, Macmillan Publ. Company, 1966

3. Singer P. (ed): A Companion to Ethics , Basil Blaskwell Ltd. 1991

4. Gasparski. W. (ed.) Responsible Management Education WAiP 2008

5. Web Based Technology and The New University Boltuc P. (ed.) a special issue of: Dialogue and Universalism 1-2/2009

6. Select papers avaialble in the library or online as required or supplemental readings to be listed for particular meetings.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 25.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0