Ekonomia rozwoju (e-learning)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 222129-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia rozwoju (e-learning) |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-EKO Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-FIR Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EAP Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EKO |
Punkty ECTS i inne: |
4.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma wiedzę z zakresu ekonomii rozwoju, w szczególności teorii wzrostu jak też funkcjonowania gospodarki światowej. Student ma wiedzę umożliwiającą zrozumienie złożonych procesów i zjawisk zachodzących w prawie oraz ich wpływu na gospodarkę. Student zna metodykę prowadzenia prac badawczych. Umiejętności: Student nabywa wiedzę z zakresu ekonomii rozwoju, w szczególności teorii wzrostu. Student jest w stanie wskazać czynniki określające długookresowe możliwości wzrostu gospodarczego. Student wykazuje zachowania antykorupcyjne. Kompetencje społeczne: Student uczestniczy w dyskusjach nad problemami przemian gospodarczych, w tym instytucjonalnych, korzystając ze zgromadzonej wiedzy teoretycznej i empirycznej. Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu demokratycznego społeczeństwa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Horodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Kurs internetowy - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 30.00% ocena z ćwiczeń: 35.00% projekty: 35.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Horodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Kurs internetowy - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 30.00% ocena z ćwiczeń: 35.00% projekty: 35.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Kurs internetowy - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 30.00% ocena z ćwiczeń: 35.00% projekty: 35.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Kurs internetowy - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 30.00% ocena z ćwiczeń: 35.00% projekty: 35.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.