Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia rozwoju (e-learning)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 222129-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia rozwoju (e-learning)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-EKO
Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-FIR
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EAP
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-EKO
Punkty ECTS i inne: 4.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę z zakresu ekonomii rozwoju, w szczególności teorii wzrostu jak też funkcjonowania gospodarki światowej.

Student ma wiedzę umożliwiającą zrozumienie złożonych procesów i zjawisk zachodzących w prawie oraz ich wpływu na gospodarkę.

Student zna metodykę prowadzenia prac badawczych.

Umiejętności:

Student nabywa wiedzę z zakresu ekonomii rozwoju, w szczególności teorii wzrostu.

Student jest w stanie wskazać czynniki określające długookresowe możliwości wzrostu gospodarczego.

Student wykazuje zachowania antykorupcyjne.

Kompetencje społeczne:

Student uczestniczy w dyskusjach nad problemami przemian gospodarczych, w tym instytucjonalnych, korzystając ze zgromadzonej wiedzy teoretycznej i empirycznej.

Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu demokratycznego społeczeństwa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Ubóstwo, nierówność i niedorozwój. Teorie rozwoju. Rola instytucji w rozwoju ekonomicznym. Prawa własności, ryzyko ekonomiczne, polityczne i prawne. Technologia i postęp techniczny w procesach wzrostu i rozwoju. Inwestowanie w kapitał ludzki: edukację i zdrowie. Kapitał społeczny i czynniki kulturowe. Znaczenie zasobów naturalnych i środowiska. Rynki rolne. Kredyt rolny, mikrokredyty.

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; zrozumienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; zapoznanie się ze współczesnymi dyskusjami o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wśród nich przyjrzymy się także rozwojowi zrównoważonemu. W czasie zajęć spróbujemy znaleźć odpowiedź na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost/rozwój gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu i inne propozycje współczesnych badaczy. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Obok starszych koncepcji rozwoju, zapoznamy się również z najnowszymi koncepcjami rozwoju, i innych możliwych źródłach niedorozwoju takich jak błędy koordynacji i pojawianie się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali. W trakcie zajęć analizowane są m.in. przykłady krajów, które doświadczyły przyspieszenia lub załamania tempa rozwoju.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Acemoglu, Daron, and James A. Robinson. Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty. Paperback ed. London: Profile Books, 2013.

Bartkowiak, Ryszard. Ekonomia Rozwoju. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2013.

De Janvry, Alain, and Elisabeth Sadoulet. Development Economics: Theory and Practice. Second edition. New York: Routledge, 2021.

Łuszczyk, Marcin. Ekonomia Rozwoju Trwałego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2021.

Literatura uzupełniająca:

Acemoglu, Daron, and James Robinson. ?The Role of Institutions in Growth and Development.? Review of Economics and Institutions 1, no. 2 (2010): 1?33. https://doi.org/10.5202/rei.v1i2.14.

Altmann, Matthias P. Contextual Development Economics. A Holistic Approach to the Understanding of Economic Activity in Low-Income Countries. New York: Springer, 2011. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Becla, Agnieszka, Bogusław Fiedor, and Karol Kociszewski, eds. Ekonomia Rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2010.

Biggeri, Mario, and Andrea Ferrannini. Sustainable Human Development: A New Territorial and People-Centred Perspective. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014.

Bracarense, Natalia, and Louis-Philippe Rochon, eds. Development Economics: Aptly or Wrongly Named? London New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022.

Hamilton, Lawrence. Amartya Sen. Key Contemporary Thinkers. Medford, MA: Polity, 2019.

Lit Khan, Shahrukh Rafi. Development Economics: A Critical Introduction. Routledge Textbooks in Development Economics 3. Abingdon, Oxon New York, NY: Routledge, 2020.

Nissanke, Machiko, and José Antonio Ocampo, eds. The Palgrave Handbook of Development Economics: Critical Reflections on Globalisation and Development. Cham: Springer, 2019.

Sen, Amartya. Development As Freedom. New York: Knopf Doubleday Publishing Group, 2011.

Taylor, J. Edward, and Travis J. Lybbert. Essentials of Development Economics. Third edition. Oakland, California: University of California Press, 2020.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 30.00%

inne: 70.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Horodecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami.

Pełny opis:

Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 30.00%

ocena z ćwiczeń: 35.00%

projekty: 35.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Horodecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami.

Pełny opis:

Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 30.00%

ocena z ćwiczeń: 35.00%

projekty: 35.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami.

Pełny opis:

Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 30.00%

ocena z ćwiczeń: 35.00%

projekty: 35.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Teorie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Mierzenie rozwoju i wzrostu gospodarczego. Polska na tle innych krajów. Czynniki wpływające na rozwój i wzrost gospodarczy oraz dyskusja nad działalnością polskich władz i jej możliwymi efektami.

Pełny opis:

Celem wykładu jest: przedstawienie głównych problemów, technik i narzędzi przydatnych w analizie wzrostu i rozwoju gospodarczego; omówienie roli rozmaitych czynników wzrostu gospodarczego w teorii ekonomii i w polityce gospodarczej; pokazanie współczesnych dyskusji o światowych problemach wzrostu i rozwoju. Wykład stara się odpowiedzieć na dwa kluczowe pytania współczesnej ekonomii. Skąd bierze się wzrost gospodarczy? Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? W odpowiedzi na pierwsze pytanie prezentowany jest klasyczny model Solowa oraz nowszy, endogeniczny model wzrostu. Szczegółowo dyskutowana jest rola poszczególnych czynników rozwoju: instytucji, kapitału ludzkiego i kapitału społecznego, technologii oraz zasobów i środowiska naturalnego. Najważniejszą częścią wykładu jest przedstawienie najnowszych koncepcji wyjaśniających źródła niedorozwoju jako wyniku błędów koordynacji i pojawiania się wielopunktowych stanów równowagi w świecie korzyści skali.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.Todaro, S.Smith, Economic Development, 10th ed., London 2008; Ekonomia rozwoju (red. R. Piasecki), Warszawa 2007; A.P.Thirlwall, Growth and Development, 8th ed., London 2006; D.Ray, Development Economics, Princeton 1998; D.Weil, Economic Growth, 2nd ed., Boston 2008; Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, "Monografie i opracowania", nr 477, SGH, Warszawa 2001; K.Hoff, J.Stiglitz, Modern Economic Theory and Development, [w:] Frontiers in Development, G.Meier, J.Stiglitz (eds.), Oxford 2000; M. Garbicz, Niedorozwój a korzyści skali, [w:] Szkice ze współczesnej teorii ekonomii, W. Pacho (red.), Warszawa 2005; L. Balcerowicz, A. Rzońca, Zagadki wzrostu gospodarczego, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Y. Hayami, Y. Godo, Development Economics. Wealth of Nations, 3rd ed. Oxford 2005; G. Meier, J.E. Rauch, (edit.), Leading Issues in Economic Development, Oxford 2000; A. Sen, Resources, Values and Development, Oxford 1984; R. Rapacki, red., Wzrost gospodarczy w krajach transformacji. Konwergencja czy dywergencja?, PWE 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 30.00%

ocena z ćwiczeń: 35.00%

projekty: 35.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0