Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Institutional Economics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 222081-S
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Institutional Economics
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie NMMS-ZAR
Punkty ECTS i inne: 4.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student acquires knowledge of complex processes and phenomena occurring in institutional systems (also in law systems) and its impact on economy,

2. Student understands the main achievements of the modern institutional economics and the teaching of its outstanding representatives.

3. Student is able to analyse institutional systems.

4. Student is aware of causes of either economic backwardness or development in terms of institutional economics.

Umiejętności:

1. Student acquires abilities to analyse structures of the law and the use of economic theories.

2. Student is able to conduct a comparative analysis of various institutional systems.

3. Student is able to determine the importance of institutional factors in a long-term economic growth.

4. Student is able to analyse causes of differences in a level of economic growth in post-socialist countries.

Kompetencje społeczne:

1. Student participates in discussions on problems related to institutional changes based on acquired knowledge.

2. Student is able to be an active member of the team.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

See the semester study programme.

Pełny opis:

1. Introducing the basic concepts and techniques related to institutional analysis. 2. Helping the students in their understanding of the role of institutional environment in economic theory and in the business practice. 3. Showing how institutions matter for economic growth.

The course provides an overview of recent developments in the field of economic theories that focus on the significance of

institutions for the economy. It presents how institutions determine the efficiency of resource allocation and the welfare of the society. The course introduces the concepts and techniques necessary for analysing the institutional structure of the economy and its influence on incentives, as well as on individuals and organisations.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Lissowska, Institutions for Market Economy. The Case of Poland, Warszawa 2008; 2. T. Eggertson, Economic Behavior and Institutions, Cambridge, 1990, (chapter 1 i 2); 3. D. North, Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge 1990, (rozdział 5,6,7); 4. Menard, Claude and Mary M. Shirley, (eds.), Handbook of New institutional Economics, Dordrecht 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Puzzles of Economic Growth, Leszek Balcerowicz, Andrzej Rzońca editors, World Bank, 2015. 2. W.Kasper, M.E.Streit, Instituional Economics. Social Order and Public Policy, Edward Elgar, Cheltenham UK-Northampton MA US 1998; 3. D. North, Institutions, "Journal of Economic Perspectives", Vol. 5, 1991; 4. O.Williamson, The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead, "Journal of Economic Literature", Vol. XXVIII, 2000;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 70.00%

referaty/eseje: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

See the semester study programme.

Pełny opis:

1. Introducing the basic concepts and techniques related to institutional analysis. 2. Helping the students in their understanding of the role of institutional environment in economic theory and in the business practice. 3. Showing how institutions matter for economic growth.

The course provides an overview of recent developments in the field of economic theories that focus on the significance of

institutions for the economy. It presents how institutions determine the efficiency of resource allocation and the welfare of the society. The course introduces the concepts and techniques necessary for analysing the institutional structure of the economy and its influence on incentives, as well as on individuals and organisations.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Lissowska, Institutions for Market Economy. The Case of Poland, Warszawa 2008; 2. T. Eggertson, Economic Behavior and Institutions, Cambridge, 1990, (chapter 1 i 2); 3. D. North, Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge 1990, (rozdział 5,6,7); 4. Menard, Claude and Mary M. Shirley, (eds.), Handbook of New institutional Economics, Dordrecht 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Puzzles of Economic Growth, Leszek Balcerowicz, Andrzej Rzońca editors, World Bank, 2015. 2. W.Kasper, M.E.Streit, Instituional Economics. Social Order and Public Policy, Edward Elgar, Cheltenham UK-Northampton MA US 1998; 3. D. North, Institutions, "Journal of Economic Perspectives", Vol. 5, 1991; 4. O.Williamson, The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead, "Journal of Economic Literature", Vol. XXVIII, 2000;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 70.00%

referaty/eseje: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

See the semester study programme.

Pełny opis:

1. Introducing the basic concepts and techniques related to institutional analysis. 2. Helping the students in their understanding of the role of institutional environment in economic theory and in the business practice. 3. Showing how institutions matter for economic growth.

The course provides an overview of recent developments in the field of economic theories that focus on the significance of

institutions for the economy. It presents how institutions determine the efficiency of resource allocation and the welfare of the society. The course introduces the concepts and techniques necessary for analysing the institutional structure of the economy and its influence on incentives, as well as on individuals and organisations.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Lissowska, Institutions for Market Economy. The Case of Poland, Warszawa 2008; 2. T. Eggertson, Economic Behavior and Institutions, Cambridge, 1990, (chapter 1 i 2); 3. D. North, Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge 1990, (rozdział 5,6,7); 4. Menard, Claude and Mary M. Shirley, (eds.), Handbook of New institutional Economics, Dordrecht 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Puzzles of Economic Growth, Leszek Balcerowicz, Andrzej Rzońca editors, World Bank, 2015. 2. W.Kasper, M.E.Streit, Instituional Economics. Social Order and Public Policy, Edward Elgar, Cheltenham UK-Northampton MA US 1998; 3. D. North, Institutions, "Journal of Economic Perspectives", Vol. 5, 1991; 4. O.Williamson, The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead, "Journal of Economic Literature", Vol. XXVIII, 2000;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 70.00%

referaty/eseje: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

See the semester study programme.

Pełny opis:

1. Introducing the basic concepts and techniques related to institutional analysis. 2. Helping the students in their understanding of the role of institutional environment in economic theory and in the business practice. 3. Showing how institutions matter for economic growth.

The course provides an overview of recent developments in the field of economic theories that focus on the significance of

institutions for the economy. It presents how institutions determine the efficiency of resource allocation and the welfare of the society. The course introduces the concepts and techniques necessary for analysing the institutional structure of the economy and its influence on incentives, as well as on individuals and organisations.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Lissowska, Institutions for Market Economy. The Case of Poland, Warszawa 2008; 2. T. Eggertson, Economic Behavior and Institutions, Cambridge, 1990, (chapter 1 i 2); 3. D. North, Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge 1990, (rozdział 5,6,7); 4. Menard, Claude and Mary M. Shirley, (eds.), Handbook of New institutional Economics, Dordrecht 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Puzzles of Economic Growth, Leszek Balcerowicz, Andrzej Rzońca editors, World Bank, 2015. 2. W.Kasper, M.E.Streit, Instituional Economics. Social Order and Public Policy, Edward Elgar, Cheltenham UK-Northampton MA US 1998; 3. D. North, Institutions, "Journal of Economic Perspectives", Vol. 5, 1991; 4. O.Williamson, The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead, "Journal of Economic Literature", Vol. XXVIII, 2000;

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 70.00%

referaty/eseje: 30.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0