Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 220820-S
Kod Erasmus / ISCED: 04.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-ZFP
Przedmioty obowiązkowe na programie NMMS-ZAR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po zrealizowaniu przedmiotu student ma wiedzę w zakresie zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem

.

Po zrealizowaniu przedmiotu student ma wiedzę dotyczącą źródeł wzrostu wartości przedsiębiorstwa

Po zrealizowaniu przedmiotu student ma wiedzę w zakresie metod wyceny przedsiębiorstwa

Po zrealizowaniu przedmiotu student ma wiedzę w zakresie metod pomiaru efektów tworzenia wartości przedsiębiorstwa i wartości dla akcjonariuszy

Po zrealizowaniu przedmiotu student posiada wiedzę dotyczącą kształtowania programów motywacyjnych ukierunkowanych na tworzenie wartości przedsiębiorstwa

Po zrealizowaniu przedmiotu student ma wiedzę dotyczącą kształtowania polityki dywidendy, wykupów akcji własnych i innych sposobów przekazywania wytworzonej wartości akcjonariuszom

Umiejętności:

Po zrealizowaniu przedmiotu student umie formułować strategię tworzenia wartości

Po zrealizowaniu przedmiotu student umie zidentyfikować źródła wartości przedsiębiorstwa

Po zrealizowaniu przedmiotu student umie wycenić przedsiębiorstwo

Po zrealizowaniu przedmiotu student umie zmierzyć i ocenić efekty kreacji wartości przedsiębiorstwa i wartości dla akcjoanriuszy

Po zrealizowaniu przedmiotu student umie zaprojektować system motywacji menedżerów ukierunkowany na wzrost wartości przedsiębiorstwa

Kompetencje społeczne:

Zrozumienie zasad społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i sposobu jego komunikacji z otoczeniem zewnętrznym

Praca zespołowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Geneza i rozwój koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Oczekiwania instytucjonalnych i indywidualnych inwestorów. Wycena przedsiębiorstwa na rynku kapitałowym. Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Mierniki wartości przedsiębiorstwa: od zysku do gotówki. Wykorzystanie strategicznej karty wyników do budowy wartości przedsiębiorstwa. Finansowe strategie budowania wartości przedsiębiorstwa.

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie studentom podstawowych zasad zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Value Based Managment) wraz z metodami wyceny przedsiębiorstwa oraz czynnikami wzrostu jego wartości rynkowej,

nabycie przez studentów umiejętności analizy procesów zarządzania wartością przedsiębiorstwa, z wykorzystaniem czterech perspektyw: klienta, właścicieli, procesów wewnętrznych oraz nauki i wzrostu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P. Szczepankowski, Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2021, G. Urbanek, Zarządzanie wartością i wycena marki. Jak marka buduje wartość przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa 2019, Wycena przedsiębiorstwa. Od teorii do praktyki, red. A. Szablewski, M. Panfil, Poltext, Warszawa 2016, J.K. Bielecki, L. Pawłowicz, Zarządzanie wartością spółki kapitałowej, CeDeWu, Warszawa 2015, Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B.Dobiegała-Korona, A.Herman, Difin, Warszawa 2006; Value Based Management koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A.Szablewski, K.Pniewski, B.Bartoszewicz, Poltext, Warszawa 2008; Migracja kapitału w globalnej gospodarce, A.Szablewski, Difin Warszawa 2009, M. Mikołajek-Gocejna, Powrót do strategicznego ujęcia value based management, Organizacja i kierowanie?, nr 1/144, 2011 ,M. Mikołajek-Gocejna, Investor Expectations in Value Based Management, Springer International Publishing, Cham, Heidelberg, Ney York, Dordrecht, London, ISBN: 978-3-319-06847-3 (Online), M. Bojańczyk Wycena i zarządzanie wartością pzredsiębiorstwa, OW SGH, Warszawa, 2011,

Literatura uzupełniająca:

T.Dudycz, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2005; J.Welcz, S.Welch, WINNING znaczy zwyciężać, Wydawnictwo Studia EMKA Warszawa 2005. M. Mikołajek-Gocejna, Wycena oczekiwań inwestorów [w:] Wycena przedsiębiorstwa: od teorii do praktyki, red M. Panfil, A. Szablewski, Poltext , Warszawa 2011, M. Mikołajek-Gocejna, D. Podedworna -Tarnowska, Wynagrodzenia menedżerów a kreacja wartości spółek, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, zeszyt 98, 2013

M. Mikołajek-Gocejna, Europejski rynek inwestycji społecznie odpowiedzialnych, MARKETING I RYNEK, Nr 11/2018 , M. Mikołajek-Gocejna, Ethical, social and governance aspect of social responsibility indexes - comparative analysis of European SRI indices, COMPARATIVE ECONOMIC RESEARCH. CENTRAL AND EASTERN EUROPE, Vol. 21, No 3/2018,

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Matusewicz, Magdalena Mikołajek-Gocejna, Mikołaj Pindelski, Mariusz Strojny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Geneza i rozwój koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Oczekiwania instytucjonalnych i indywidualnych inwestorów. Wycena przedsiębiorstwa na rynku kapitałowym. Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Mierniki wartości przedsiębiorstwa: od zysku do gotówki. Wykorzystanie strategicznej karty wyników do budowy wartości przedsiębiorstwa. Finansowe strategie budowania wartości przedsiębiorstwa.

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie studentom podstawowych zasad zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Value Based Managment) wraz z metodami wyceny przedsiębiorstwa oraz czynnikami wzrostu jego wartości rynkowej,

nabycie przez studentów umiejętności analizy procesów zarządzania wartością przedsiębiorstwa, z wykorzystaniem czterech perspektyw: klienta, właścicieli, procesów wewnętrznych oraz nauki i wzrostu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P. Szczepankowski, Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2021, G. Urbanek, Zarządzanie wartością i wycena marki. Jak marka buduje wartość przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa 2019, Wycena przedsiębiorstwa. Od teorii do praktyki, red. A. Szablewski, M. Panfil, Poltext, Warszawa 2016, J.K. Bielecki, L. Pawłowicz, Zarządzanie wartością spółki kapitałowej, CeDeWu, Warszawa 2015, Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B.Dobiegała-Korona, A.Herman, Difin, Warszawa 2006; Value Based Management koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A.Szablewski, K.Pniewski, B.Bartoszewicz, Poltext, Warszawa 2008; Migracja kapitału w globalnej gospodarce, A.Szablewski, Difin Warszawa 2009, M. Mikołajek-Gocejna, Powrót do strategicznego ujęcia value based management, Organizacja i kierowanie?, nr 1/144, 2011 ,M. Mikołajek-Gocejna, Investor Expectations in Value Based Management, Springer International Publishing, Cham, Heidelberg, Ney York, Dordrecht, London, ISBN: 978-3-319-06847-3 (Online), M. Bojańczyk Wycena i zarządzanie wartością pzredsiębiorstwa, OW SGH, Warszawa, 2011,

Literatura uzupełniająca:

T.Dudycz, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2005; J.Welcz, S.Welch, WINNING znaczy zwyciężać, Wydawnictwo Studia EMKA Warszawa 2005. M. Mikołajek-Gocejna, Wycena oczekiwań inwestorów [w:] Wycena przedsiębiorstwa: od teorii do praktyki, red M. Panfil, A. Szablewski, Poltext , Warszawa 2011, M. Mikołajek-Gocejna, D. Podedworna -Tarnowska, Wynagrodzenia menedżerów a kreacja wartości spółek, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, zeszyt 98, 2013

M. Mikołajek-Gocejna, Europejski rynek inwestycji społecznie odpowiedzialnych, MARKETING I RYNEK, Nr 11/2018 , M. Mikołajek-Gocejna, Ethical, social and governance aspect of social responsibility indexes - comparative analysis of European SRI indices, COMPARATIVE ECONOMIC RESEARCH. CENTRAL AND EASTERN EUROPE, Vol. 21, No 3/2018,

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Matusewicz, Mikołaj Pindelski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Geneza i rozwój koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Oczekiwania instytucjonalnych i indywidualnych inwestorów. Wycena przedsiębiorstwa na rynku kapitałowym. Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Mierniki wartości przedsiębiorstwa: od zysku do gotówki. Wykorzystanie strategicznej karty wyników do budowy wartości przedsiębiorstwa. Finansowe strategie budowania wartości przedsiębiorstwa.

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie studentom podstawowych zasad zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Value Based Managment) wraz z metodami wyceny przedsiębiorstwa oraz czynnikami wzrostu jego wartości rynkowej,

nabycie przez studentów umiejętności analizy procesów zarządzania wartością przedsiębiorstwa, z wykorzystaniem czterech perspektyw: klienta, właścicieli, procesów wewnętrznych oraz nauki i wzrostu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P. Szczepankowski, Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2021, G. Urbanek, Zarządzanie wartością i wycena marki. Jak marka buduje wartość przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa 2019, Wycena przedsiębiorstwa. Od teorii do praktyki, red. A. Szablewski, M. Panfil, Poltext, Warszawa 2016, J.K. Bielecki, L. Pawłowicz, Zarządzanie wartością spółki kapitałowej, CeDeWu, Warszawa 2015, Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B.Dobiegała-Korona, A.Herman, Difin, Warszawa 2006; Value Based Management koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A.Szablewski, K.Pniewski, B.Bartoszewicz, Poltext, Warszawa 2008; Migracja kapitału w globalnej gospodarce, A.Szablewski, Difin Warszawa 2009, M. Mikołajek-Gocejna, Powrót do strategicznego ujęcia value based management, Organizacja i kierowanie?, nr 1/144, 2011 ,M. Mikołajek-Gocejna, Investor Expectations in Value Based Management, Springer International Publishing, Cham, Heidelberg, Ney York, Dordrecht, London, ISBN: 978-3-319-06847-3 (Online), M. Bojańczyk Wycena i zarządzanie wartością pzredsiębiorstwa, OW SGH, Warszawa, 2011,

Literatura uzupełniająca:

T.Dudycz, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2005; J.Welcz, S.Welch, WINNING znaczy zwyciężać, Wydawnictwo Studia EMKA Warszawa 2005. M. Mikołajek-Gocejna, Wycena oczekiwań inwestorów [w:] Wycena przedsiębiorstwa: od teorii do praktyki, red M. Panfil, A. Szablewski, Poltext , Warszawa 2011, M. Mikołajek-Gocejna, D. Podedworna -Tarnowska, Wynagrodzenia menedżerów a kreacja wartości spółek, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, zeszyt 98, 2013

M. Mikołajek-Gocejna, Europejski rynek inwestycji społecznie odpowiedzialnych, MARKETING I RYNEK, Nr 11/2018 , M. Mikołajek-Gocejna, Ethical, social and governance aspect of social responsibility indexes - comparative analysis of European SRI indices, COMPARATIVE ECONOMIC RESEARCH. CENTRAL AND EASTERN EUROPE, Vol. 21, No 3/2018,

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Matusewicz, Magdalena Mikołajek-Gocejna, Mikołaj Pindelski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Geneza i rozwój koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Oczekiwania instytucjonalnych i indywidualnych inwestorów. Wycena przedsiębiorstwa na rynku kapitałowym. Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Mierniki wartości przedsiębiorstwa: od zysku do gotówki. Wykorzystanie strategicznej karty wyników do budowy wartości przedsiębiorstwa. Finansowe strategie budowania wartości przedsiębiorstwa.

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie studentom podstawowych zasad zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Value Based Managment) wraz z metodami wyceny przedsiębiorstwa oraz czynnikami wzrostu jego wartości rynkowej,

nabycie przez studentów umiejętności analizy procesów zarządzania wartością przedsiębiorstwa, z wykorzystaniem czterech perspektyw: klienta, właścicieli, procesów wewnętrznych oraz nauki i wzrostu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P. Szczepankowski, Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2021, G. Urbanek, Zarządzanie wartością i wycena marki. Jak marka buduje wartość przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa 2019, Wycena przedsiębiorstwa. Od teorii do praktyki, red. A. Szablewski, M. Panfil, Poltext, Warszawa 2016, J.K. Bielecki, L. Pawłowicz, Zarządzanie wartością spółki kapitałowej, CeDeWu, Warszawa 2015, Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. B.Dobiegała-Korona, A.Herman, Difin, Warszawa 2006; Value Based Management koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A.Szablewski, K.Pniewski, B.Bartoszewicz, Poltext, Warszawa 2008; Migracja kapitału w globalnej gospodarce, A.Szablewski, Difin Warszawa 2009, M. Mikołajek-Gocejna, Powrót do strategicznego ujęcia value based management, Organizacja i kierowanie?, nr 1/144, 2011 ,M. Mikołajek-Gocejna, Investor Expectations in Value Based Management, Springer International Publishing, Cham, Heidelberg, Ney York, Dordrecht, London, ISBN: 978-3-319-06847-3 (Online), M. Bojańczyk Wycena i zarządzanie wartością pzredsiębiorstwa, OW SGH, Warszawa, 2011,

Literatura uzupełniająca:

T.Dudycz, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2005; J.Welcz, S.Welch, WINNING znaczy zwyciężać, Wydawnictwo Studia EMKA Warszawa 2005. M. Mikołajek-Gocejna, Wycena oczekiwań inwestorów [w:] Wycena przedsiębiorstwa: od teorii do praktyki, red M. Panfil, A. Szablewski, Poltext , Warszawa 2011, M. Mikołajek-Gocejna, D. Podedworna -Tarnowska, Wynagrodzenia menedżerów a kreacja wartości spółek, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, zeszyt 98, 2013

M. Mikołajek-Gocejna, Europejski rynek inwestycji społecznie odpowiedzialnych, MARKETING I RYNEK, Nr 11/2018 , M. Mikołajek-Gocejna, Ethical, social and governance aspect of social responsibility indexes - comparative analysis of European SRI indices, COMPARATIVE ECONOMIC RESEARCH. CENTRAL AND EASTERN EUROPE, Vol. 21, No 3/2018,

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0