Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedsiębiorczość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 220500-S
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedsiębiorczość
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie NMMS-ZAR
Punkty ECTS i inne: 1.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student potrafi wyjaśnić:

1. istotę przedsiębiorczości. .

Student potrafi:

2. wyjaśnić zależność między przedsiębiorczością a rozwojem gospodarczym.

.

Student potrafi:

3. omówić uwarunkowania przedsiębiorczości.

Student potrafi:

4. omówić źródła zachowań przedsiębiorczych.

Student potrafi:

5. opisać bariery przedsiębiorczości.

Student potrafi:

6. scharakteryzować cechy człowieka i organizacji przedsiębiorczej.

Umiejętności:

Student umie:

1. dokonać oceny własnego potencjału w zakresie postawy przedsiębiorczej oraz korzystania z posiadanych zasobów poznawczych (intelekt, potencjał twórczy) i emocjonalno-motywacyjnych oraz potencjału organizacji.

Student umie:

2. kreatywnie rozwiązywać problemy związane z zachowaniem przedsiębiorczym.

Student umie:

3. formułować cele rozwojowe oraz planować przedsięwzięcia prowadzące do ich realizacji.

Student umie:

4. elastycznie reagować na zmiany zachodzące w otoczeniu.

Student umie:

5. podejmować decyzje dotyczące wprowadzania rozwiązań innowacyjnych.

Kompetencje społeczne:

Student posiada kompetencje:

1. samoświadomości, samokontroli, automotywacji.

Student posiada kompetencje:

2. interpersonalne ( budowania i podtrzymywania relacji z innymi).

Student posiada kompetencje:

3. analityczne i koncepcyjne.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hanna Godlewska-Majkowska, Jan Klimek, Marek Laszuk, Paulina Legutko-Kobus, Tomasz Pilewicz, Małgorzata Skrzek-Lubasińska, Roman Sobiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hanna Godlewska-Majkowska, Jan Klimek, Marek Laszuk, Paulina Legutko-Kobus, Tomasz Pilewicz, Małgorzata Skrzek-Lubasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Skrócony opis:

Istota i znaczenie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako cecha organizacji i postawy człowieka. Determinanty, bariery, uwarunkowania i metody rozwijania przedsiębiorczości. Rola przedsiębiorcy. Motywy podejmowania działalności gospodarczej. Wartości i potrzeby w pracy. Podmiotowe wyznaczniki sukcesu w roli przedsiębiorcy. Wyznaczniki i rozwijanie postawy przedsiębiorczej. Autodiagnoza własnego potencjału przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość innowacyjna.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z wiedzą, dotyczącą różnych aspektów przedsiębiorczości. Uświadomienie znaczenia postawy przedsiębiorczej w realizowaniu własnych celów zawodowych. Przygotowanie studentów do pełnienia roli przedsiębiorcy oraz podejmowania funkcji menedżerskich, dzięki rozwijaniu umiejętności i cech osobowości, związanych z postawą przedsiębiorczą. Zwiększanie samoświadomości studentów w zakresie posiadanych przez nich zasobów (poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, kompetencyjnych), potrzebnych do prowadzenia własnej firmy. Kształtowanie otwartości na zmiany, elastyczności, gotowości do podejmowania ryzyka i wyzwań, pokonywania barier, rozwiązywania problemów. Wdrażanie do samodoskonalenia w zakresie postawy przedsiębiorczej poprzez wskazanie sposobów jej kształtowania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Przedsiębiorczość. Etyka i odpowiedzialność, red. W.Gasparski, I. Koładkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023; K. Janasz, B. Kaczmarska, J.E. Wasilczuk, Przedsiębiorczość i finansowanie inwestycji, PWE, Warszawa 2020; Przedsiębiorczość. Jak założyć i prowadzić własną firmę?, red. H. Godlewska-Majkowska, SGH, Warszawa 2009;

Literatura uzupełniająca:

J.Cieślik, Przedsiębiorczość dla ambitnych, czyli jak uruchomić własny biznes, WAiP, Warszawa 2008; J.Antoszkiewicz, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Poltext, Warszawa 2008; J.Antoszkiewicz, Rozwiązywanie problemów w firmie, Poltext, Warszawa 1998; S.Gregorczyk, M.Romanowska, A.Sopińska, P.Wachowiak, Przedsiębiorczość bez tajemnic, WSiP, Warszawa 2002.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 40.00%

projekty: 60.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Skrócony opis:

Istota i znaczenie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako cecha organizacji i postawy człowieka. Determinanty, bariery, uwarunkowania i metody rozwijania przedsiębiorczości. Rola przedsiębiorcy. Motywy podejmowania działalności gospodarczej. Wartości i potrzeby w pracy. Podmiotowe wyznaczniki sukcesu w roli przedsiębiorcy. Wyznaczniki i rozwijanie postawy przedsiębiorczej. Autodiagnoza własnego potencjału przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość innowacyjna.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z wiedzą, dotyczącą różnych aspektów przedsiębiorczości. Uświadomienie znaczenia postawy przedsiębiorczej w realizowaniu własnych celów zawodowych. Przygotowanie studentów do pełnienia roli przedsiębiorcy oraz podejmowania funkcji menedżerskich, dzięki rozwijaniu umiejętności i cech osobowości, związanych z postawą przedsiębiorczą. Zwiększanie samoświadomości studentów w zakresie posiadanych przez nich zasobów (poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, kompetencyjnych), potrzebnych do prowadzenia własnej firmy. Kształtowanie otwartości na zmiany, elastyczności, gotowości do podejmowania ryzyka i wyzwań, pokonywania barier, rozwiązywania problemów. Wdrażanie do samodoskonalenia w zakresie postawy przedsiębiorczej poprzez wskazanie sposobów jej kształtowania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Przedsiębiorczość. Etyka i odpowiedzialność, red. W.Gasparski, I. Koładkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023; K. Janasz, B. Kaczmarska, J.E. Wasilczuk, Przedsiębiorczość i finansowanie inwestycji, PWE, Warszawa 2020; Przedsiębiorczość. Jak założyć i prowadzić własną firmę?, red. H. Godlewska-Majkowska, SGH, Warszawa 2009;

Literatura uzupełniająca:

J.Cieślik, Przedsiębiorczość dla ambitnych, czyli jak uruchomić własny biznes, WAiP, Warszawa 2008; J.Antoszkiewicz, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Poltext, Warszawa 2008; J.Antoszkiewicz, Rozwiązywanie problemów w firmie, Poltext, Warszawa 1998; S.Gregorczyk, M.Romanowska, A.Sopińska, P.Wachowiak, Przedsiębiorczość bez tajemnic, WSiP, Warszawa 2002.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 40.00%

projekty: 60.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hanna Godlewska-Majkowska, Ewa Jastrzębska, Jan Klimek, Marek Laszuk, Paulina Legutko-Kobus, Tomasz Pilewicz, Małgorzata Skrzek-Lubasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Skrócony opis:

Istota i znaczenie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako cecha organizacji i postawy człowieka. Determinanty, bariery, uwarunkowania i metody rozwijania przedsiębiorczości. Rola przedsiębiorcy. Motywy podejmowania działalności gospodarczej. Wartości i potrzeby w pracy. Podmiotowe wyznaczniki sukcesu w roli przedsiębiorcy. Wyznaczniki i rozwijanie postawy przedsiębiorczej. Autodiagnoza własnego potencjału przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość innowacyjna.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z wiedzą, dotyczącą różnych aspektów przedsiębiorczości. Uświadomienie znaczenia postawy przedsiębiorczej w realizowaniu własnych celów zawodowych. Przygotowanie studentów do pełnienia roli przedsiębiorcy oraz podejmowania funkcji menedżerskich, dzięki rozwijaniu umiejętności i cech osobowości, związanych z postawą przedsiębiorczą. Zwiększanie samoświadomości studentów w zakresie posiadanych przez nich zasobów (poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, kompetencyjnych), potrzebnych do prowadzenia własnej firmy. Kształtowanie otwartości na zmiany, elastyczności, gotowości do podejmowania ryzyka i wyzwań, pokonywania barier, rozwiązywania problemów. Wdrażanie do samodoskonalenia w zakresie postawy przedsiębiorczej poprzez wskazanie sposobów jej kształtowania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J.Cieślik, Przedsiębiorczość dla ambitnych, czyli jak uruchomić własny biznes, WAiP, Warszawa 2008; P.Drucker, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992; P.Drucker, Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, Studio EMKA, Warszawa 2004; Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, red M. Juchnowicz, Poltext, Warszawa 2004; Przedsiębiorczość. Jak założyć i prowadzić własną firmę?, red. H. Godlewska-Majkowska, SGH, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

Edytuj Usuń Literatura uzupełniająca J.Antoszkiewicz, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Poltext, Warszawa 2008; J.Antoszkiewicz, Rozwiązywanie problemów w firmie, Poltext, Warszawa 1998; S.Gregorczyk, M.Romanowska, A.Sopińska, P.Wachowiak, Przedsiębiorczość bez tajemnic, WSiP, Warszawa 2002; S.Kwiatkowski, Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa 2000; T.Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP, Gdańsk 2003; T.Proctor, Zarządzanie twórcze, Felberg SJA, Warszawa 2001; Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego, red. J.Brdulak, M.Kulikowski, Instytut Wiedzy SGH, Warszawa 2004; M.West, Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, PWN, Warszawa 2000.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 40.00%

ocena z ćwiczeń: 40.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hanna Godlewska-Majkowska, Paulina Legutko-Kobus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Skrócony opis:

Istota i znaczenie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako cecha organizacji i postawy człowieka. Determinanty, bariery, uwarunkowania i metody rozwijania przedsiębiorczości. Rola przedsiębiorcy. Motywy podejmowania działalności gospodarczej. Wartości i potrzeby w pracy. Podmiotowe wyznaczniki sukcesu w roli przedsiębiorcy. Wyznaczniki i rozwijanie postawy przedsiębiorczej. Autodiagnoza własnego potencjału przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość innowacyjna.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z wiedzą, dotyczącą różnych aspektów przedsiębiorczości. Uświadomienie znaczenia postawy przedsiębiorczej w realizowaniu własnych celów zawodowych. Przygotowanie studentów do pełnienia roli przedsiębiorcy oraz podejmowania funkcji menedżerskich, dzięki rozwijaniu umiejętności i cech osobowości, związanych z postawą przedsiębiorczą. Zwiększanie samoświadomości studentów w zakresie posiadanych przez nich zasobów (poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, kompetencyjnych), potrzebnych do prowadzenia własnej firmy. Kształtowanie otwartości na zmiany, elastyczności, gotowości do podejmowania ryzyka i wyzwań, pokonywania barier, rozwiązywania problemów. Wdrażanie do samodoskonalenia w zakresie postawy przedsiębiorczej poprzez wskazanie sposobów jej kształtowania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J.Cieślik, Przedsiębiorczość dla ambitnych, czyli jak uruchomić własny biznes, WAiP, Warszawa 2008; P.Drucker, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992; P.Drucker, Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, Studio EMKA, Warszawa 2004; Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, red M. Juchnowicz, Poltext, Warszawa 2004; Przedsiębiorczość. Jak założyć i prowadzić własną firmę?, red. H. Godlewska-Majkowska, SGH, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

Edytuj Usuń Literatura uzupełniająca J.Antoszkiewicz, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Poltext, Warszawa 2008; J.Antoszkiewicz, Rozwiązywanie problemów w firmie, Poltext, Warszawa 1998; S.Gregorczyk, M.Romanowska, A.Sopińska, P.Wachowiak, Przedsiębiorczość bez tajemnic, WSiP, Warszawa 2002; S.Kwiatkowski, Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa 2000; T.Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP, Gdańsk 2003; T.Proctor, Zarządzanie twórcze, Felberg SJA, Warszawa 2001; Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego, red. J.Brdulak, M.Kulikowski, Instytut Wiedzy SGH, Warszawa 2004; M.West, Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, PWN, Warszawa 2000.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 40.00%

ocena z ćwiczeń: 40.00%

inne: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0