Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innovation policies in the world economy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 220461-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Innovation policies in the world economy
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-MSG
Punkty ECTS i inne: 4.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

The student knows how to characterize the terms 'innovation policy', 'innovation system', 'technology foresight', knows how to measure these phenomena and understands interrelationships between them.

The student knows the measurement methods and indicators used to evaluate the effectiveness of the innovation policy.

The student knows the characteristics of the innovation policy of the EU, USA and selected Asian countries.

The student knows the demand and supply tools of the innovation policy and understands their economic effects.

Umiejętności:

The student is able to analyze the data describing the innovativeness of economies.

The student is able to analyze the effectiveness of innovation policy tools.

The student is able to develop a country / region's innovation strategy in an international context

Kompetencje społeczne:

The student understands the relationship between the innovation policy and the level of innovativeness of economies taking into account the importance of cultural factors.

The student is able to integrate the knowledge and skills and develop in collaboration together with the group a country's innovation strategy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Definition and types of innovation. Theoretical foundations of innovation policy. Concept of innovation systems. Promoting an enabling environment for innovation. Financing innovation as an innovation policy tool. Innovation policy in the Member States of the European Union. Innovation policy in the United States. South Korea's innovation policy. Innovation policy of selected Asian countries - a comparison between China and India.

Pełny opis:

Familiarizing students with the concept of innovation policy, its goals and tools. Theoretical concepts are illustrated with examples of the best (and worst) practices from European Union countries and world leaders in innovation (USA, South Korea) and emerging economies (China, India). Developing the ability to assess the effectiveness of innovation policy tools,

and formulate innovation strategies at the supranational, national, regional and local levels.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.A. Weresa, (ed.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warsaw.

M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (ed.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, pp. 187-204.

M.A. Weresa, M. Poel, P. Cunningham, P. den Hertog (2018), Mutual Learning Exercise on Evaluation of Business R&D Grant Schemes: behavioural change, mixed-method approaches and big data, European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Brussels, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d06a7e75-7b45-11e8-ac6a-01aa75ed71a1/language-en

Literatura uzupełniająca:

M.A. Weresa, M. Lachowicz (2023), Public support and returns from innovation: evidence from European countries, Innovation: The European Journal of Social Science Research, DOI:10.1080/13511610.2023.2241114.

Ch. Edquist. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York.

M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4.

M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 20.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Definition and types of innovation. Theoretical foundations of innovation policy. Concept of innovation systems. Promoting an enabling environment for innovation. Financing innovation as an innovation policy tool. Innovation policy in the Member States of the European Union. Innovation policy in the United States. South Korea's innovation policy. Innovation policy of selected Asian countries - a comparison between China and India.

Pełny opis:

Familiarizing students with the concept of innovation policy, its goals and tools. Theoretical concepts are illustrated with examples of the best (and worst) practices from European Union countries and world leaders in innovation (USA, South Korea) and emerging economies (China, India). Developing the ability to assess the effectiveness of innovation policy tools,

and formulate innovation strategies at the supranational, national, regional and local levels.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.A. Weresa, (ed.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warsaw.

M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (ed.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, pp. 187-204.

M.A. Weresa, M. Poel, P. Cunningham, P. den Hertog (2018), Mutual Learning Exercise on Evaluation of Business R&D Grant Schemes: behavioural change, mixed-method approaches and big data, European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Brussels, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d06a7e75-7b45-11e8-ac6a-01aa75ed71a1/language-en

Literatura uzupełniająca:

M.A. Weresa, M. Lachowicz (2023), Public support and returns from innovation: evidence from European countries, Innovation: The European Journal of Social Science Research, DOI:10.1080/13511610.2023.2241114.

Ch. Edquist. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York.

M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4.

M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 20.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Definition and types of innovation. Theoretical foundations of innovation policy. Concept of innovation systems. Promoting an enabling environment for innovation. Financing innovation as an innovation policy tool. Innovation policy in the Member States of the European Union. Innovation policy in the United States. South Korea's innovation policy. Innovation policy of selected Asian countries - a comparison between China and India.

Pełny opis:

Familiarizing students with the concept of innovation policy, its goals and tools. Theoretical concepts are illustrated with examples of the best (and worst) practices from European Union countries and world leaders in innovation (USA, South Korea) and emerging economies (China, India). Developing the ability to assess the effectiveness of innovation policy tools,

and formulate innovation strategies at the supranational, national, regional and local levels.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.A. Weresa, (ed.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warsaw.

M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (ed.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, pp. 187-204.

M.A. Weresa, M. Poel, P. Cunningham, P. den Hertog (2018), Mutual Learning Exercise on Evaluation of Business R&D Grant Schemes: behavioural change, mixed-method approaches and big data, European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Brussels, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d06a7e75-7b45-11e8-ac6a-01aa75ed71a1/language-en

Literatura uzupełniająca:

Borrás S., Edquist Ch. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York.

Edquist Ch. (2020), Functional procurement for innovation, welfare and the environment, CIRCLE, Lund University, Papers in Innovation Studies Paper no. 2020/01.

M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4.

M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 20.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Definition and types of innovation. Theoretical foundations of innovation policy. Concept of innovation systems. Promoting an enabling environment for innovation. Financing innovation as an innovation policy tool. Innovation policy in the Member States of the European Union. Innovation policy in the United States. South Korea's innovation policy. Innovation policy of selected Asian countries - a comparison between China and India.

Pełny opis:

Familiarizing students with the concept of innovation policy, its goals and tools. Theoretical concepts are illustrated with examples of the best (and worst) practices from European Union countries and world leaders in innovation (USA, South Korea) and emerging economies (China, India). Developing the ability to assess the effectiveness of innovation policy tools,

and formulate innovation strategies at the supranational, national, regional and local levels.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.A. Weresa, (ed.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warsaw.

M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (ed.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, pp. 187-204.

M.A. Weresa, M. Poel, P. Cunningham, P. den Hertog (2018), Mutual Learning Exercise on Evaluation of Business R&D Grant Schemes: behavioural change, mixed-method approaches and big data, European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Brussels, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d06a7e75-7b45-11e8-ac6a-01aa75ed71a1/language-en

Literatura uzupełniająca:

Borrás S., Edquist Ch. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York.

Edquist Ch. (2020), Functional procurement for innovation, welfare and the environment, CIRCLE, Lund University, Papers in Innovation Studies Paper no. 2020/01.

M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4.

M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 50.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 25.00%

inne: 20.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0