Credit Scoring - automatyzacja procesu biznesowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 220310-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.2
|
Nazwa przedmiotu: | Credit Scoring - automatyzacja procesu biznesowego |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-ADA |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student powinien: 1. znać w szczegółach wszystkie etapy budowy karty skoringowej począwszy od przygotowania danych a skończywszy na monitoringu finalnego modelu; znać techniki programistyczne w SAS i OpenSource umożliwiające automatyzację analiz i implementację dowolnie trudnych algorytmów, 2. posiadać zestaw programów w SAS i OpenSource przez siebie napisanych i dostosowanych do swoich potrzeb do budowy karty skoringowej. 3. Zdobyć szczegółową wiedzę z biznesowych procesów bankowych związanych z akceptacją kredyów ratalnych i gotówkowych; opanować zarządzanie złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Umiejętności: Student powinien wyrobić sobie swoje własne doświadczenie i intuicję z: 1. umiejętności automatyzowania zaawansowanych analiz statystycznych dając mu możliwość poznania nowej jakości analiz wynikających ze sprawnego pisania algorytmów; każdego etapu budowy karty skoringowej, 2. przyszłego oprogramowania do budowy kart skoringowych, które być może będzie wykorzystywał w pracy zawodowej lub będzie tworzył jego specyfikację; makro-programowania w SAS i OpenSource, stając się biegłym w zaawansowanych technikach wykorzystania wielokrotnego rozwijania makr, jak i używania makro-pętli. 3. Samodzielnie symulowanych i analizowanych strategii akceptacji, by doświadczyć rozmaite problemy wynikajace z wnioskowania na podstawie obciążonej próby Kompetencje społeczne: Doświadczenie w tworzeniu wieloetapowych procesów obliczeniowych. VS2010 Współpraca w grupie projektowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Momot, Karol Przanowski, Barbara Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania. Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf). K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH. K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014; N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005; L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002; Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements. Literatura uzupełniająca: Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karol Przanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania. Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf). K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH. K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014; N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005; L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002; Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements. Literatura uzupełniająca: Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Momot, Karol Przanowski, Piotr Rozenbajgier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania. Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf). K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH. K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014; N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005; L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002; Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements. Literatura uzupełniająca: Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania. Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf). K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH. K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014; N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005; L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002; Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements. Literatura uzupełniająca: Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.