Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Credit Scoring - automatyzacja procesu biznesowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 220310-D
Kod Erasmus / ISCED: 11.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0542) Statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Credit Scoring - automatyzacja procesu biznesowego
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-ADA
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student powinien: 1. znać w szczegółach wszystkie etapy budowy karty skoringowej począwszy od przygotowania danych a skończywszy na monitoringu finalnego modelu; znać techniki programistyczne w SAS i OpenSource umożliwiające automatyzację analiz i implementację dowolnie trudnych algorytmów,

2. posiadać zestaw programów w SAS i OpenSource przez siebie napisanych i dostosowanych do swoich potrzeb do budowy karty skoringowej.

3. Zdobyć szczegółową wiedzę z biznesowych procesów bankowych związanych z akceptacją kredyów ratalnych i gotówkowych; opanować zarządzanie złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej.

Umiejętności:

Student powinien wyrobić sobie swoje własne doświadczenie i intuicję z: 1. umiejętności automatyzowania zaawansowanych analiz statystycznych dając mu możliwość poznania nowej jakości analiz wynikających ze sprawnego pisania algorytmów; każdego etapu budowy karty skoringowej,

2. przyszłego oprogramowania do budowy kart skoringowych, które być może będzie wykorzystywał w pracy zawodowej lub będzie tworzył jego specyfikację; makro-programowania w SAS i OpenSource, stając się biegłym w zaawansowanych technikach wykorzystania wielokrotnego rozwijania makr, jak i używania makro-pętli.

3. Samodzielnie symulowanych i analizowanych strategii akceptacji, by doświadczyć rozmaite problemy wynikajace z wnioskowania na podstawie obciążonej próby

Kompetencje społeczne:

Doświadczenie w tworzeniu wieloetapowych procesów obliczeniowych.

VS2010

Współpraca w grupie projektowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Olga Momot, Karol Przanowski, Barbara Walczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową.

Pełny opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania.

Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf).

K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH.

K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014;

N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005;

L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002;

Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements.

Literatura uzupełniająca:

Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karol Przanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową.

Pełny opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania.

Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf).

K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH.

K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014;

N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005;

L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002;

Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements.

Literatura uzupełniająca:

Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Olga Momot, Karol Przanowski, Piotr Rozenbajgier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową.

Pełny opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania.

Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf).

K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH.

K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014;

N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005;

L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002;

Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements.

Literatura uzupełniająca:

Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Prezentowane jest połączenie statystyki (opisowej i regresji logistycznej), AI/ML (Artificial Intelligence i Machine Learning: elementów drzew decyzyjnych, XGBoostingu, lasów losowych, sieci głębokiego uczenia i heurystyk wyboru zmiennych) z programowaniem w SAS i OpenSource. W trakcie zajęć udoskonalane i modyfikowane jest oprogramowanie w języku SAS i OpenSource do budowy modeli predykcyjnych i symulacji procesu akceptacji kredytowej. Każde zajęcia to najczęściej prezentacja jakiegoś programu i algorytmu wraz z interpretacją biznesową.

Pełny opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie studentom doświadczenia i umiejętności z automatyzacji procesu, w którym w sposób automatyczny podejmowane są decyzje kredytowe na podstawie modelu predykcyjnego. Mowa jest tu zatem o budowaniu środowiska Data Driven Decision Making. Przedstawione są tu zatem wszystkie najważniejsze aspekty techniczne, analityczne jak i biznesowe całego procesu. Po skończeniu tego przedmiotu można oczekiwać, że student będzie w pełni panował nad całym procesem biznesowym od jego założeń biznesowych i finansowych (także wyliczając wynik finansowy) a skończywszy na wdrożeniu modelu i weryfikacji założeń z finalnym efektem. Przedstawiana jest tu budowa karty skoringowej i modeli PD (prawdopodobieństwa default), wspólne studiowanie programów i wejście we wszystkie szczegóły każdego z elementów budowy. Cel zatem jawi się jako prezentacja metody do samodzielnego rozwijania narzędzi, aby móc w pełni rozumieć i panować nad każdym etapem budowy modeli i nie być zależnym od konkretnego oprogramowania.

Kolejnym celem jest także przedstawienie wszelkich problemów biznesowych związanych z procesem akceptacji kredytowej i złożonym procesem akwizycji i sprzedaży krzyżowej. Podczas zajęć student uczy się analizować proces symulacji akceptacji i sam może doświadczyć konsekwencji zmian parametrów procesu. Dzięki specjalnym symulowanym danym wykorzystywanym w czasie zajęć, student może poczuć się jak Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i zarządzać procesem bankowym, w którym albo przynosi zyski dla banku, albo je traci. Projekt zaliczeniowy jest rodzajem gry strategicznej, gdzie każdy zespół stara się tak zdefiniować parametry procesu akceptacji, by zmaksymalizować zyski i zarobić więcej niż startowy model.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Credit scoring in the context of interpretable machine learning. Theory and practice. Edited by D. Kaszyński, B. Kamiński, T. Szapiro. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020 (https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/struktura/ZWiAD/publikacje/Documents/Credit_scoring_in_the_context_of_interpretable_machine_learning.pdf).

K. Przanowski, Credit Scoring - Studia przypadków procesów biznesowych, 2015, SGH.

K. Przanowski, Credit Scoring w erze Big Data, OW SGH, 2014;

N. Siddiqi, Credit risk scorecards: Developing and implementing intelligent credit scoring. Wiley and SAS Business Series, 2005;

L.C. Thomas, D.B. Edelman, J.N. Crook, Credit Scoring and Its Applications, Society for Industrial and Applied Mathematics, Philadelfia 2002;

Basel Committee on Banking Supervision, Working paper no. 14, 2005; Studies on the validation of internal rating systems, Bank for International Settlements.

Literatura uzupełniająca:

Artykuły z konferencji CRC (Credit Research Center): http://www.business-school.ed.ac.uk/crc/conferences/ A. Matuszyk, Credit Scoring, SGH, Warszawa 2009; E. Frątczak, red., Zaawansowane metody analiz statystycznych, SGH, 2012, SAS Online Doc, SAS Institute Inc., http://support.sas.com/onlinedoc/913/docMainpage.jsp

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0