Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 220300-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-MSG
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna i rozumie genezę, pojęcie oraz założenia zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza jego ekonomicznego wymiaru na poziomie mikro oraz makroekonomicznym.

Student zna i rozumie wybrane zagadnienia dotyczące teorii ekonomii w odniesieniu do zagadnienia zrównoważonego rozwoju oraz potrafi zastosować podejście systemowe do jego analizy.

Student zna i rozumie podstawowe ekonomiczne wyzwania i ograniczenia zrównoważonego rozwoju.

Student zna i rozumie uwarunkowania, możliwości oraz narzędzia implementacji zasad zrównoważonego rozwoju w różnych sferach działalności gospodarczej człowieka.

Umiejętności:

Student potrafi obserwować i interpretować procesy rozwojowe pod kątem wymagań zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w ich wymiarze ekonomicznym.

Student potrafi dokonywać analizy ich uwarunkowań, potrzeb i kierunków przekształceń z punktu widzenia wyznaczania obszarów problemowych i wskazywania możliwych rozwiązań w celu wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju.

Student potrafi dokonać analizy istniejącego poziomu rozwoju z wykorzystaniem ekonomicznych miar, pod kątem założeń zrównoważonego rozwoju, wraz ze skazaniem możliwych kierunków zmian w tym zakresie.

Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w wymiarze praktycznym, potrafi odnieść aspekty teoretyczne do rzeczywistej sytuacji celem oddziaływania na implementację idei zrównoważonego rozwoju.

Kompetencje społeczne:

Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w grupach (zespołach) i organizacjach odpowiedzialnych za zrównoważony rozwój w zakresie opracowywania konkretnych strategii czy polityk gospodarczych na rzecz tego rozwoju.

Student jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności (osób, przedsiębiorstw, instytucji publicznych) na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności zastosowania jej w praktyce w celu uzupełnienia i doskonalenia posiadanych kwalifikacji zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Falkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zdobędą ogólną wiedzę dotyczącą genezy, pojęcia oraz założeń zrównoważonego rozwoju, a także szczegółową wiedzę z zakresu ekonomicznego wymiaru zrównoważonego rozwoju na poziomie mikro oraz makroekonomicznym, w tym m. in. w zakresie: ekonomicznych wyzwań i ograniczeń zrównoważonego rozwoju, polityki gospodarczo-społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju (z perspektywy teorii ekonomii oraz wybranych krajów czy ugrupowań integracyjnych), koncepcji sustainability w biznesie. Zdobędą wiedzę na temat uwarunkowań, możliwości oraz narzędzi implementacji zasad zrównoważonego rozwoju w różnych sferach działalności gospodarczej człowieka.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów, w świetle teorii i praktyki, z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju w gospodarce, ze szczególnym naciskiem na ekonomiczny wymiar i uwarunkowania tej koncepcji rozwoju. W szczególności studenci poznają uwarunkowania i możliwości implementacji zasady zrównoważonego rozwoju w wymiarze międzynarodowym, narodowym, regionalnym i lokalnym. Ważnym elementem zajęć (konwersatorium), będzie rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem analitycznym i praktycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rokicka, W. Woźniak, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016; 2. N. Roorda, Fundamentals of Sustainable Development, Routledge, London 2021; 3. J. Blewitt, Understanding Sustainable Development, Routledge, London 2018; 4. M. Ahmed, Economic dimensions of sustainable development, the fight against poverty and educational responses, International Review of Education volume 5, 235-253 (2010).

Literatura uzupełniająca:

1. D. Aceomoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2014; 2. J. Dzionek-Kozłowska, R. Matera, O poszukiwaniu przyczyn bogactwa i nędzy narodów w teorii Darona Acemoglu i Jamesa A. Robinsona, Gospodarka Narodowa 5(2825), 2016, s. 5-26; 3. M. Piątkowski, Europejski lider wzrostu. Polska droga od ekonomicznych peryferii do gospodarki sukcesu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019; 4. D. Teneta-Skwiercz, Wskaźniki pomiaru zrównoważonego rozwoju. Polska na tle krajów Unii Europejskiej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (516), 2018, s. 121-132; 5. M. Mazzucato, The entrepreneurial state. Soundings, 49(49), 2011, s. 131-142; 6. W.L. Megginson, V. Fotak, Rise of the fiduciary state: A survey of sovereign wealth fund research. Journal of Economic Surveys, 29(4), 2015, s. 733-778; 7. F. Retief, A. Bond, J. Pope, A. Morrison-Saunders, N. King, Global megatrends and their implications for environmental assessment practice. Environmental Impact Assessment Review, 61, 2016, s. 52-60.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 70.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zdobędą ogólną wiedzę dotyczącą genezy, pojęcia oraz założeń zrównoważonego rozwoju, a także szczegółową wiedzę z zakresu ekonomicznego wymiaru zrównoważonego rozwoju na poziomie mikro oraz makroekonomicznym, w tym m. in. w zakresie: ekonomicznych wyzwań i ograniczeń zrównoważonego rozwoju, polityki gospodarczo-społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju (z perspektywy teorii ekonomii oraz wybranych krajów czy ugrupowań integracyjnych), koncepcji sustainability w biznesie. Zdobędą wiedzę na temat uwarunkowań, możliwości oraz narzędzi implementacji zasad zrównoważonego rozwoju w różnych sferach działalności gospodarczej człowieka.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów, w świetle teorii i praktyki, z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju w gospodarce, ze szczególnym naciskiem na ekonomiczny wymiar i uwarunkowania tej koncepcji rozwoju. W szczególności studenci poznają uwarunkowania i możliwości implementacji zasady zrównoważonego rozwoju w wymiarze międzynarodowym, narodowym, regionalnym i lokalnym. Ważnym elementem zajęć (konwersatorium), będzie rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem analitycznym i praktycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rokicka, W. Woźniak, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016; 2. N. Roorda, Fundamentals of Sustainable Development, Routledge, London 2021; 3. J. Blewitt, Understanding Sustainable Development, Routledge, London 2018; 4. M. Ahmed, Economic dimensions of sustainable development, the fight against poverty and educational responses, International Review of Education volume 5, 235-253 (2010).

Literatura uzupełniająca:

1. D. Aceomoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2014; 2. J. Dzionek-Kozłowska, R. Matera, O poszukiwaniu przyczyn bogactwa i nędzy narodów w teorii Darona Acemoglu i Jamesa A. Robinsona, Gospodarka Narodowa 5(2825), 2016, s. 5-26; 3. M. Piątkowski, Europejski lider wzrostu. Polska droga od ekonomicznych peryferii do gospodarki sukcesu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019; 4. D. Teneta-Skwiercz, Wskaźniki pomiaru zrównoważonego rozwoju. Polska na tle krajów Unii Europejskiej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (516), 2018, s. 121-132; 5. M. Mazzucato, The entrepreneurial state. Soundings, 49(49), 2011, s. 131-142; 6. W.L. Megginson, V. Fotak, Rise of the fiduciary state: A survey of sovereign wealth fund research. Journal of Economic Surveys, 29(4), 2015, s. 733-778; 7. F. Retief, A. Bond, J. Pope, A. Morrison-Saunders, N. King, Global megatrends and their implications for environmental assessment practice. Environmental Impact Assessment Review, 61, 2016, s. 52-60.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 70.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Falkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zdobędą ogólną wiedzę dotyczącą genezy, pojęcia oraz założeń zrównoważonego rozwoju, a także szczegółową wiedzę z zakresu ekonomicznego wymiaru zrównoważonego rozwoju na poziomie mikro oraz makroekonomicznym, w tym m. in. w zakresie: ekonomicznych wyzwań i ograniczeń zrównoważonego rozwoju, polityki gospodarczo-społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju (z perspektywy teorii ekonomii oraz wybranych krajów czy ugrupowań integracyjnych), koncepcji sustainability w biznesie. Zdobędą wiedzę na temat uwarunkowań, możliwości oraz narzędzi implementacji zasad zrównoważonego rozwoju w różnych sferach działalności gospodarczej człowieka.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów, w świetle teorii i praktyki, z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju w gospodarce, ze szczególnym naciskiem na ekonomiczny wymiar i uwarunkowania tej koncepcji rozwoju. W szczególności studenci poznają uwarunkowania i możliwości implementacji zasady zrównoważonego rozwoju w wymiarze międzynarodowym, narodowym, regionalnym i lokalnym. Ważnym elementem zajęć (konwersatorium), będzie rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem analitycznym i praktycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rokicka, W. Woźniak, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016; 2. M. Ahmed, Economic dimensions of sustainable development, the fight against poverty and educational responses, International Review of Education volume 5, 235-253 (2010).

Literatura uzupełniająca:

1. D. Aceomoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2014; 2. J. Dzionek-Kozłowska, R. Matera, O poszukiwaniu przyczyn bogactwa i nędzy narodów w teorii Darona Acemoglu i Jamesa A. Robinsona, Gospodarka Narodowa 5(2825), 2016, s. 5-26; 3. M. Piątkowski, Europejski lider wzrostu. Polska droga od ekonomicznych peryferii do gospodarki sukcesu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019; 4. D. Teneta-Skwiercz, Wskaźniki pomiaru zrównoważonego rozwoju. Polska na tle krajów Unii Europejskiej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (516), 2018, s. 121-132; 5. M. Mazzucato, The entrepreneurial state. Soundings, 49(49), 2011, s. 131-142; 6. W.L. Megginson, V. Fotak, Rise of the fiduciary state: A survey of sovereign wealth fund research. Journal of Economic Surveys, 29(4), 2015, s. 733-778; 7. F. Retief, A. Bond, J. Pope, A. Morrison-Saunders, N. King, Global megatrends and their implications for environmental assessment practice. Environmental Impact Assessment Review, 61, 2016, s. 52-60.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 70.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Falkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zdobędą ogólną wiedzę dotyczącą genezy, pojęcia oraz założeń zrównoważonego rozwoju, a także szczegółową wiedzę z zakresu ekonomicznego wymiaru zrównoważonego rozwoju na poziomie mikro oraz makroekonomicznym, w tym m. in. w zakresie: ekonomicznych wyzwań i ograniczeń zrównoważonego rozwoju, polityki gospodarczo-społecznej na rzecz zrównoważonego rozwoju (z perspektywy teorii ekonomii oraz wybranych krajów czy ugrupowań integracyjnych), koncepcji sustainability w biznesie. Zdobędą wiedzę na temat uwarunkowań, możliwości oraz narzędzi implementacji zasad zrównoważonego rozwoju w różnych sferach działalności gospodarczej człowieka.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów, w świetle teorii i praktyki, z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju w gospodarce, ze szczególnym naciskiem na ekonomiczny wymiar i uwarunkowania tej koncepcji rozwoju. W szczególności studenci poznają uwarunkowania i możliwości implementacji zasady zrównoważonego rozwoju w wymiarze międzynarodowym, narodowym, regionalnym i lokalnym. Ważnym elementem zajęć (konwersatorium), będzie rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy pod kątem analitycznym i praktycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rokicka, W. Woźniak, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016; 2. M. Ahmed, Economic dimensions of sustainable development, the fight against poverty and educational responses, International Review of Education volume 5, 235-253 (2010).

Literatura uzupełniająca:

1. D. Aceomoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2014; 2. J. Dzionek-Kozłowska, R. Matera, O poszukiwaniu przyczyn bogactwa i nędzy narodów w teorii Darona Acemoglu i Jamesa A. Robinsona, Gospodarka Narodowa 5(2825), 2016, s. 5-26; 3. M. Piątkowski, Europejski lider wzrostu. Polska droga od ekonomicznych peryferii do gospodarki sukcesu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019; 4. D. Teneta-Skwiercz, Wskaźniki pomiaru zrównoważonego rozwoju. Polska na tle krajów Unii Europejskiej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (516), 2018, s. 121-132; 5. M. Mazzucato, The entrepreneurial state. Soundings, 49(49), 2011, s. 131-142; 6. W.L. Megginson, V. Fotak, Rise of the fiduciary state: A survey of sovereign wealth fund research. Journal of Economic Surveys, 29(4), 2015, s. 733-778; 7. F. Retief, A. Bond, J. Pope, A. Morrison-Saunders, N. King, Global megatrends and their implications for environmental assessment practice. Environmental Impact Assessment Review, 61, 2016, s. 52-60.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 70.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0