Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Population Ageing and its Socio-economic Consequences

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 138321-D
Kod Erasmus / ISCED: 11.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0542) Statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Population Ageing and its Socio-economic Consequences
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Courses for QME - bachelors
Elective courses for QME - bachelors
Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-MIS
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

See semester study programme.

Pełny opis:

Acquiring knowledge about population ageing process, its measurement, causes and socio-economic consequences. The starting point of lectures is the advancement of population ageing process in developed regions compared to demographic development observed in the world. Main socio-economic consequences of population ageing important for countries, individuals, families and households will be presented. The effects of demographic change will be discussed from the point of view of the European countries with a special attention to Poland.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Albertini M., A. Garriga, 2011, The Effects of Divorce on Parent-Child Contacts, European Societies 13 (2): 257-278.

Bengston V.L., 2001, Beyond the Nuclear Family: The Increasing Importance of Multigenerational Bonds?. Journal of Marriage and the Family 63(1): 1-16.

Cutler, D., Deaton, A., & Lleras-Muney, A. (2006). The determinants of mortality. Journal of Economic Perspectives, 20(3), 97?120.

Doblhammer G., U. Ziegler, 2006, "Future elderly living conditions in Europe: demographic insights." Gender, Health and Ageing. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 267-292.

European Commission, 2015, The 2015 ageing report. Economic and budgetary projectios for the 28 EU Member States (2013-2060)

Haberkern K., M. Szydlik, 2010, "State care provision, societal opinion and children's care of older parents in 11 European countries." Ageing and Society 30.02, 299-323.

Huber M., et al., 2009, "Facts and figures on longterm care for older people: Europe and North America." European Centre for Social Welfare Policy and Research, Vienna.

Oeppen J., J.W. Vaupel, 2002, ?Broken Limits to Life Expectancy.? Science 296 (5570):1029-1031.

Olshansky S. J., B. A. Carnes, A. Desesquelles, 2001, Prospects for Human Longevity. Science 291 (5508):1491-1492.

Reher D. S., 1998, "Family ties in Western Europe: persistent contrasts." Population and development review: 203-234.

Rowe, J.W., & Kahn, R.L. (2015). Successful aging 2.0: conceptual expansions for the 21st century. Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 70(4), 593?596.

Sanderson W. C., Scherbov S., 2010, Remeasuring Aging. Science, 329(5997), 1287?1288.

Sanderson W. C., Scherbov S., 2015, Faster increases in human life expectancy could lead to slower population aging. PLoS ONE, 10(4), 1?9.

Skirbekk V., 2004, "Age and individual productivity: A literature survey." Vienna yearbook of population research, 133-153.

Spijker J., J. MacInnes, 2013, "Population ageing: the timebomb that isn?t." BMJ 347.6598, 1-5.

UN, 2020, World Population Ageing 2019

UN, 2022, World Population Prospects: the 2022 Revision, New York

Vaupel J. W., 2010, Biodemography of human ageing. Nature, 464(7288), 536?542.

Vaupel J. W., Kistowski K. G. V., 2008, Living longer in an ageing Europe: a challenge for individuals and societies. European View, 7(2), 255?263.

Walker A., Maltby T., 2012, Active ageing: A strategic policy solution to demographic ageing in the European Union, International Journal of Social Welfare, 21: S117?S130.

World Health Organization, Ageing, and Life Course Unit, 2008, WHO global report on falls prevention in older age. World Health Organization.

Literatura uzupełniająca:

Alavinia S. M., A. Burdorf, 2008, "Unemployment and retirement and ill-health: a cross-sectional analysis across European countries", International archives of occupational and environmental health 82.1, 39-45.

Albertini M., M. Kohli, C. Vogel, 2007, "Intergenerational transfers of time and money in European families: common patterns?different regimes?", Journal of European social policy 17.4, 319-334.

Banks J., Z. Oldfield, 2007, "Understanding pensions: Cognitive function, numerical ability and retirement saving." Fiscal studies, 143-170.

Beard J. R., D. E. Bloom, 2015, "Towards a comprehensive public health response to population ageing", Lancet (London, England) 385(9968), 658-661.

Bloom D.E., D. Canning, G. Fink, 2010, "The greying of the global population and its macroeconomic consequences", Twenty-First Century Society 5.3, 233-242.

Bosnes I, Nordahl HM, Stordal E, Bosnes O, Myklebust T?, Almkvist O (2019) Lifestyle predictors of successful aging: A 20-year prospective HUNT study. PLoS ONE 14(7): e0219200

Crespo Cuaresma J., Lutz W., Sanderson W., 2014, Is the Demographic Dividend an Education Dividend?, Demography, 51(1), 299-315.

Carnes, B. A., & Olshansky, S. J. (2007). A realist view of aging, mortality, and future longevity. Population and Development Review, 33(2), 367?381.

D'Addio A.C., M. Keese, E. Whitehouse, 2010, "Population ageing and labour markets." Oxford review of economic policy 26.4, 613-635.

de Jong Gierveld J., P.A. Dykstra, N. Schenk, 2012, "Living arrangements, intergenerational support types and older adult loneliness in Eastern and Western Europe." Demographic Research 27,167.

Erlinghagen M., K. Hank, 2006, "The participation of older Europeans in volunteer work." Ageing and Society 26(04), 567-584.

Glaser K., C. Tomassini, E. Grundy, 2004, "Revisiting convergence and divergence: support for older people in Europe." European Journal of Ageing 1.1, 64-72.

Gruber J., D. Wise, 2001, ?An International Perspective on Policies for an Aging Society.? NBER Working Paper Series, 8103.

Hank K., 2007, "Proximity and contacts between older parents and their children: A European comparison." Journal of Marriage and Family 69(1), 157-173.

Lloyd-Sherlock P., et al., 2012, "Population ageing and health", The Lancet 379.9823, 1295-1296.

Pavolini E., C. Ranci, 2008, "Restructuring the welfare state: reforms in long-term care in Western European countries", Journal of European Social Policy 18.3, 246-259.

Schneeweis N., V. Skirbekk, R. Winter-Ebmer, 2014, "Does education improve cognitive performance four decades after school completion?", Demography 51.2, 619-643.

Soares R, 2007, On the Determinants of Mortality Reductions in the Developing World, Population and Development Review 33(2), 247-88.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student knows the main directions of demographic changes in the second half of the 20th century, their mechanisms and causes as well as can determine future directions of demographic changes in the world.

Student understands impacts of population ageing on labour market, pension system, public finance and health care, especially in the European countries.

Student understands the importance of population and social policies, their implications and limitations.

Umiejętności:

Student should be able to analyse and critically evaluate demographic processes and directions of their development.

Student should be able to indicate relationships between demographic processes and their socio- and economic consequences at the individual and household levels as well as at the country and international levels.

Student should be able to interpret demographic processes correctly, describe their consequences and indicate possible policy responses under the social policy framework.

Kompetencje społeczne:

Student appreciates importance of demographic factors for economic processes at country and international levels.

Student is able to understand interrelations between demographic processes and their institutional and legal environment.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 60.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 40.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anita Abramowska-Kmon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (w trakcie)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0