Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening ograniczania stresu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 136380-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening ograniczania stresu
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu student:

1. Ma wiedzę dotyczącą medycznych i psychologicznych teorii stresu, zna przyczyny, objawy i skutki stresu.

2. Rozumie mechanizm wpływu stresu na funkcjonowanie człowieka w różnych sytuacjach oraz zna czynniki wypalenia zawodowego.

3. Zna główne strategie radzenia sobie ze stresem.

Umiejętności:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu student umie:

1. Identyfikować osobowościowe i sytuacyjne źródła stresu

oraz dokonywać autodiagnozy własnego stylu reagowania na stres.

2. Efektywnie niwelować napięcie wynikające ze stresu w różnych sytuacjach (np. egzamin).

3. Zastosować wiedzę psychologiczną w ograniczaniu stresu.

Kompetencje społeczne:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu student wykazuje:

1. Samowiedzę w zakresie własnej odporności na stres.

2. Wrażliwość na znaczenie subiektywnego odbioru rzeczywistości jako czynnika generującego stres.

3. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w sytuacjach zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-20

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Wojtczuk-Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest prezentacja problematyki stresu w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Umiejętne radzenie sobie ze stresem jest warunkiem optymalnego funkcjonowania człowieka w wymiarze osobistym i zawodowym. Kluczem do tego jest poszerzenie wiedzy na temat roli stresu w życiu, uświadomienie własnych reakcji w sytuacji stresowej, a także poznanie technik obniżających poziom napięcia.

Pełny opis:

- pogłębienie wiedzy dotyczącej wpływu stresu na efektywność działania

- zwiększenie samoświadomości studentów w zakresie własnego stylu reagowania w sytuacji stresu

- zapoznanie studentów z głównymi strategiami radzenia sobie ze stresem

- rozwijanie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie ze stresem w różnych sytuacjach (np. egzamin, funkcjonowanie zawodowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

A.Bańka, Psychopatologia pracy, Gemini, Poznań 2001; S.M.Litzke, H.Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, GWP, Gdańsk 2007; W.Łosiak, Psychologia stresu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008; N.Ogińska, Z.Juczyński, Osobowość, stres a zdrowie, Difin, Warszawa 2008; H.Sęk, Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; J.F.Terelak, Człowiek i stres, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2008; J.F.Terelak, Stres organizacyjny: koncepcje, przyczyny, symptomy i sposoby radzenia sobie, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005; J.Tylka, Zdrowie menedżera, Difin, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

R.B.Bailey, Toksyczna praca, Rebis, Poznań 1999; E.Boenisch, C.Haney, Twój stres, GWP, Gdańsk 2004; S.E.Hobfoll, Stres, kultura i społeczność, GWP, Gdańsk 2006; D.Lederer, M. Hall, Relaksacja w pigułce, GWP, Gdańsk 2008;

N.Ogińska, Osobowość typu D. Teoria i badania, Wyd. WSHE, Łódź 2009; J.F.Terlak, Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz 2001.

Publikacje własne:

Kuba Krys Krys, Joonha Park, Agata Kocimska-Zych, Aleksandra Kosiarczyk, Heyla A. Selim, Agnieszka Wojtczuk-Turek, Brian W. Haas, Yukiko Uchida, Claudio Torres, Colin A. Capaldi, Michael Harris Bond, John M. Zelenski, Vivian Miu-Chi Lun, Fridanna Maricchiolo, Christin-Melanie Vauclair, Iva Poláčková Šolcová, David Sirlopú, Cai Xing, Vivian L. Vignoles, Wijnand A. P. van Tilburg, Julien Teyssier, Chien-Ru Sun, Stanislava Stoyanova, Ursula Serdarevich, Beate Schwarz, Ruta Sargautyte, Espen R?ysamb, Vladyslav Romashov, Muhammad Rizwan, Zoran Pavlović, Vassilis Pavlopoulos, Yvette van Osch, Ayu Okvitawanli, Azar Nadi, Martin Nader, Mustaffa Nur Fariza, Oriana Mosca, Tamara Mohorić, Pablo Eduardo Barrientos, Arina Malyonova, Xinhui Liu, J. Hannah Lee, Anna Kwiatkowska, Nicole Kronberger, Lucie Klůzová Kračmárová, Natalia Kascakova, ?dil Iş?k, Eric R. Igou, David O. Igbokwe, Diana Hanke-Boer, Alin Gavreliuc, Ragna B. Gar?arsdóttir, Márta Fülöp, Vladimer Gamsakhurdia, Carla Sofia Esteves, Alejandra Domínguez-Espinosa, Patrick Denoux, Salome Charkviani, Arno Baltin, Arévalo D. M. Mira, Lily Appoh, Isabelle Albert, Charity S. Akotia, Mladen Adamovic, Personal Life Satisfaction as a Measure of Societal Happiness is an Individualistic Presumption: Evidence from Fifty Countries

, W: Journal of Happiness Studies,2021;

Agnieszka Wojtczuk-Turek, W jaki sposób równoważyć wymagania i zasoby w pracy oraz ustanawiać jej granice? ? o potrzebie personalizacji (w) pracy menedżerów, W: Edukacja Ekonomistów i Menedżerów,2021

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Biłyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest prezentacja problematyki stresu w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Umiejętne radzenie sobie ze stresem jest warunkiem optymalnego funkcjonowania człowieka w wymiarze osobistym i zawodowym. Kluczem do tego jest poszerzenie wiedzy na temat roli stresu w życiu, uświadomienie własnych reakcji w sytuacji stresowej, a także poznanie technik obniżających poziom napięcia.

Pełny opis:

- pogłębienie wiedzy dotyczącej wpływu stresu na efektywność działania

- zwiększenie samoświadomości studentów w zakresie własnego stylu reagowania w sytuacji stresu

- zapoznanie studentów z głównymi strategiami radzenia sobie ze stresem

- rozwijanie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie ze stresem w różnych sytuacjach (np. egzamin, funkcjonowanie zawodowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

A.Bańka, Psychopatologia pracy, Gemini, Poznań 2001; S.M.Litzke, H.Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, GWP, Gdańsk 2007; W.Łosiak, Psychologia stresu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008; N.Ogińska, Z.Juczyński, Osobowość, stres a zdrowie, Difin, Warszawa 2008; H.Sęk, Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; J.F.Terelak, Człowiek i stres, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2008; J.F.Terelak, Stres organizacyjny: koncepcje, przyczyny, symptomy i sposoby radzenia sobie, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005; J.Tylka, Zdrowie menedżera, Difin, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

R.B.Bailey, Toksyczna praca, Rebis, Poznań 1999; E.Boenisch, C.Haney, Twój stres, GWP, Gdańsk 2004; S.E.Hobfoll, Stres, kultura i społeczność, GWP, Gdańsk 2006; D.Lederer, M. Hall, Relaksacja w pigułce, GWP, Gdańsk 2008;

N.Ogińska, Osobowość typu D. Teoria i badania, Wyd. WSHE, Łódź 2009; J.F.Terlak, Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz 2001.

Publikacje własne:

Kuba Krys Krys, Joonha Park, Agata Kocimska-Zych, Aleksandra Kosiarczyk, Heyla A. Selim, Agnieszka Wojtczuk-Turek, Brian W. Haas, Yukiko Uchida, Claudio Torres, Colin A. Capaldi, Michael Harris Bond, John M. Zelenski, Vivian Miu-Chi Lun, Fridanna Maricchiolo, Christin-Melanie Vauclair, Iva Poláčková Šolcová, David Sirlopú, Cai Xing, Vivian L. Vignoles, Wijnand A. P. van Tilburg, Julien Teyssier, Chien-Ru Sun, Stanislava Stoyanova, Ursula Serdarevich, Beate Schwarz, Ruta Sargautyte, Espen R?ysamb, Vladyslav Romashov, Muhammad Rizwan, Zoran Pavlović, Vassilis Pavlopoulos, Yvette van Osch, Ayu Okvitawanli, Azar Nadi, Martin Nader, Mustaffa Nur Fariza, Oriana Mosca, Tamara Mohorić, Pablo Eduardo Barrientos, Arina Malyonova, Xinhui Liu, J. Hannah Lee, Anna Kwiatkowska, Nicole Kronberger, Lucie Klůzová Kračmárová, Natalia Kascakova, ?dil Iş?k, Eric R. Igou, David O. Igbokwe, Diana Hanke-Boer, Alin Gavreliuc, Ragna B. Gar?arsdóttir, Márta Fülöp, Vladimer Gamsakhurdia, Carla Sofia Esteves, Alejandra Domínguez-Espinosa, Patrick Denoux, Salome Charkviani, Arno Baltin, Arévalo D. M. Mira, Lily Appoh, Isabelle Albert, Charity S. Akotia, Mladen Adamovic, Personal Life Satisfaction as a Measure of Societal Happiness is an Individualistic Presumption: Evidence from Fifty Countries

, W: Journal of Happiness Studies,2021;

Agnieszka Wojtczuk-Turek, W jaki sposób równoważyć wymagania i zasoby w pracy oraz ustanawiać jej granice? ? o potrzebie personalizacji (w) pracy menedżerów, W: Edukacja Ekonomistów i Menedżerów,2021

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Biłyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest prezentacja problematyki stresu w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Umiejętne radzenie sobie ze stresem jest warunkiem optymalnego funkcjonowania człowieka w wymiarze osobistym i zawodowym. Kluczem do tego jest poszerzenie wiedzy na temat roli stresu w życiu, uświadomienie własnych reakcji w sytuacji stresowej, a także poznanie technik obniżających poziom napięcia.

Pełny opis:

- pogłębienie wiedzy dotyczącej wpływu stresu na efektywność działania

- zwiększenie samoświadomości studentów w zakresie własnego stylu reagowania w sytuacji stresu

- zapoznanie studentów z głównymi strategiami radzenia sobie ze stresem

- rozwijanie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie ze stresem w różnych sytuacjach (np. egzamin, funkcjonowanie zawodowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

A.Bańka, Psychopatologia pracy, Gemini, Poznań 2001; S.M.Litzke, H.Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, GWP, Gdańsk 2007; W.Łosiak, Psychologia stresu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008; N.Ogińska, Z.Juczyński, Osobowość, stres a zdrowie, Difin, Warszawa 2008; H.Sęk, Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; J.F.Terelak, Człowiek i stres, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2008; J.F.Terelak, Stres organizacyjny: koncepcje, przyczyny, symptomy i sposoby radzenia sobie, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005; J.Tylka, Zdrowie menedżera, Difin, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

R.B.Bailey, Toksyczna praca, Rebis, Poznań 1999; E.Boenisch, C.Haney, Twój stres, GWP, Gdańsk 2004; S.E.Hobfoll, Stres, kultura i społeczność, GWP, Gdańsk 2006; D.Lederer, M. Hall, Relaksacja w pigułce, GWP, Gdańsk 2008;

N.Ogińska, Osobowość typu D. Teoria i badania, Wyd. WSHE, Łódź 2009; J.F.Terlak, Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz 2001.

Publikacje własne:

Kuba Krys Krys, Joonha Park, Agata Kocimska-Zych, Aleksandra Kosiarczyk, Heyla A. Selim, Agnieszka Wojtczuk-Turek, Brian W. Haas, Yukiko Uchida, Claudio Torres, Colin A. Capaldi, Michael Harris Bond, John M. Zelenski, Vivian Miu-Chi Lun, Fridanna Maricchiolo, Christin-Melanie Vauclair, Iva Poláčková Šolcová, David Sirlopú, Cai Xing, Vivian L. Vignoles, Wijnand A. P. van Tilburg, Julien Teyssier, Chien-Ru Sun, Stanislava Stoyanova, Ursula Serdarevich, Beate Schwarz, Ruta Sargautyte, Espen R?ysamb, Vladyslav Romashov, Muhammad Rizwan, Zoran Pavlović, Vassilis Pavlopoulos, Yvette van Osch, Ayu Okvitawanli, Azar Nadi, Martin Nader, Mustaffa Nur Fariza, Oriana Mosca, Tamara Mohorić, Pablo Eduardo Barrientos, Arina Malyonova, Xinhui Liu, J. Hannah Lee, Anna Kwiatkowska, Nicole Kronberger, Lucie Klůzová Kračmárová, Natalia Kascakova, ?dil Iş?k, Eric R. Igou, David O. Igbokwe, Diana Hanke-Boer, Alin Gavreliuc, Ragna B. Gar?arsdóttir, Márta Fülöp, Vladimer Gamsakhurdia, Carla Sofia Esteves, Alejandra Domínguez-Espinosa, Patrick Denoux, Salome Charkviani, Arno Baltin, Arévalo D. M. Mira, Lily Appoh, Isabelle Albert, Charity S. Akotia, Mladen Adamovic, Personal Life Satisfaction as a Measure of Societal Happiness is an Individualistic Presumption: Evidence from Fifty Countries

, W: Journal of Happiness Studies,2021;

Agnieszka Wojtczuk-Turek, W jaki sposób równoważyć wymagania i zasoby w pracy oraz ustanawiać jej granice? ? o potrzebie personalizacji (w) pracy menedżerów, W: Edukacja Ekonomistów i Menedżerów,2021

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Biłyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Grupy łączone SLLD+NLLP:

D+P

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest prezentacja problematyki stresu w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Umiejętne radzenie sobie ze stresem jest warunkiem optymalnego funkcjonowania człowieka w wymiarze osobistym i zawodowym. Kluczem do tego jest poszerzenie wiedzy na temat roli stresu w życiu, uświadomienie własnych reakcji w sytuacji stresowej, a także poznanie technik obniżających poziom napięcia.

Pełny opis:

- pogłębienie wiedzy dotyczącej wpływu stresu na efektywność działania

- zwiększenie samoświadomości studentów w zakresie własnego stylu reagowania w sytuacji stresu

- zapoznanie studentów z głównymi strategiami radzenia sobie ze stresem

- rozwijanie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie ze stresem w różnych sytuacjach (np. egzamin, funkcjonowanie zawodowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

A.Bańka, Psychopatologia pracy, Gemini, Poznań 2001; S.M.Litzke, H.Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, GWP, Gdańsk 2007; W.Łosiak, Psychologia stresu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008; N.Ogińska, Z.Juczyński, Osobowość, stres a zdrowie, Difin, Warszawa 2008; H.Sęk, Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; J.F.Terelak, Człowiek i stres, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2008; J.F.Terelak, Stres organizacyjny: koncepcje, przyczyny, symptomy i sposoby radzenia sobie, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005; J.Tylka, Zdrowie menedżera, Difin, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

R.B.Bailey, Toksyczna praca, Rebis, Poznań 1999; E.Boenisch, C.Haney, Twój stres, GWP, Gdańsk 2004; S.E.Hobfoll, Stres, kultura i społeczność, GWP, Gdańsk 2006; D.Lederer, M. Hall, Relaksacja w pigułce, GWP, Gdańsk 2008;

N.Ogińska, Osobowość typu D. Teoria i badania, Wyd. WSHE, Łódź 2009; J.F.Terlak, Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz 2001.

Publikacje własne:

Kuba Krys Krys, Joonha Park, Agata Kocimska-Zych, Aleksandra Kosiarczyk, Heyla A. Selim, Agnieszka Wojtczuk-Turek, Brian W. Haas, Yukiko Uchida, Claudio Torres, Colin A. Capaldi, Michael Harris Bond, John M. Zelenski, Vivian Miu-Chi Lun, Fridanna Maricchiolo, Christin-Melanie Vauclair, Iva Poláčková Šolcová, David Sirlopú, Cai Xing, Vivian L. Vignoles, Wijnand A. P. van Tilburg, Julien Teyssier, Chien-Ru Sun, Stanislava Stoyanova, Ursula Serdarevich, Beate Schwarz, Ruta Sargautyte, Espen R?ysamb, Vladyslav Romashov, Muhammad Rizwan, Zoran Pavlović, Vassilis Pavlopoulos, Yvette van Osch, Ayu Okvitawanli, Azar Nadi, Martin Nader, Mustaffa Nur Fariza, Oriana Mosca, Tamara Mohorić, Pablo Eduardo Barrientos, Arina Malyonova, Xinhui Liu, J. Hannah Lee, Anna Kwiatkowska, Nicole Kronberger, Lucie Klůzová Kračmárová, Natalia Kascakova, ?dil Iş?k, Eric R. Igou, David O. Igbokwe, Diana Hanke-Boer, Alin Gavreliuc, Ragna B. Gar?arsdóttir, Márta Fülöp, Vladimer Gamsakhurdia, Carla Sofia Esteves, Alejandra Domínguez-Espinosa, Patrick Denoux, Salome Charkviani, Arno Baltin, Arévalo D. M. Mira, Lily Appoh, Isabelle Albert, Charity S. Akotia, Mladen Adamovic, Personal Life Satisfaction as a Measure of Societal Happiness is an Individualistic Presumption: Evidence from Fifty Countries

, W: Journal of Happiness Studies,2021;

Agnieszka Wojtczuk-Turek, W jaki sposób równoważyć wymagania i zasoby w pracy oraz ustanawiać jej granice? ? o potrzebie personalizacji (w) pracy menedżerów, W: Edukacja Ekonomistów i Menedżerów,2021

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Biłyk, Tetiana Shkoda, Agnieszka Wojtczuk-Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest prezentacja problematyki stresu w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Umiejętne radzenie sobie ze stresem jest warunkiem optymalnego funkcjonowania człowieka w wymiarze osobistym i zawodowym. Kluczem do tego jest poszerzenie wiedzy na temat roli stresu w życiu, uświadomienie własnych reakcji w sytuacji stresowej, a także poznanie technik obniżających poziom napięcia.

Pełny opis:

- pogłębienie wiedzy dotyczącej wpływu stresu na efektywność działania

- zwiększenie samoświadomości studentów w zakresie własnego stylu reagowania w sytuacji stresu

- zapoznanie studentów z głównymi strategiami radzenia sobie ze stresem

- rozwijanie umiejętności pozwalających na skuteczne radzenie sobie ze stresem w różnych sytuacjach (np. egzamin, funkcjonowanie zawodowe).

Literatura:

Literatura podstawowa:

A.Bańka, Psychopatologia pracy, Gemini, Poznań 2001; S.M.Litzke, H.Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, GWP, Gdańsk 2007; W.Łosiak, Psychologia stresu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008; N.Ogińska, Z.Juczyński, Osobowość, stres a zdrowie, Difin, Warszawa 2008; H.Sęk, Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; J.F.Terelak, Człowiek i stres, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2008; J.F.Terelak, Stres organizacyjny: koncepcje, przyczyny, symptomy i sposoby radzenia sobie, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005; J.Tylka, Zdrowie menedżera, Difin, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

R.B.Bailey, Toksyczna praca, Rebis, Poznań 1999; E.Boenisch, C.Haney, Twój stres, GWP, Gdańsk 2004; S.E.Hobfoll, Stres, kultura i społeczność, GWP, Gdańsk 2006; D.Lederer, M. Hall, Relaksacja w pigułce, GWP, Gdańsk 2008;

N.Ogińska, Osobowość typu D. Teoria i badania, Wyd. WSHE, Łódź 2009; J.F.Terlak, Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz 2001.

Publikacje własne:

Kuba Krys Krys, Joonha Park, Agata Kocimska-Zych, Aleksandra Kosiarczyk, Heyla A. Selim, Agnieszka Wojtczuk-Turek, Brian W. Haas, Yukiko Uchida, Claudio Torres, Colin A. Capaldi, Michael Harris Bond, John M. Zelenski, Vivian Miu-Chi Lun, Fridanna Maricchiolo, Christin-Melanie Vauclair, Iva Poláčková Šolcová, David Sirlopú, Cai Xing, Vivian L. Vignoles, Wijnand A. P. van Tilburg, Julien Teyssier, Chien-Ru Sun, Stanislava Stoyanova, Ursula Serdarevich, Beate Schwarz, Ruta Sargautyte, Espen R?ysamb, Vladyslav Romashov, Muhammad Rizwan, Zoran Pavlović, Vassilis Pavlopoulos, Yvette van Osch, Ayu Okvitawanli, Azar Nadi, Martin Nader, Mustaffa Nur Fariza, Oriana Mosca, Tamara Mohorić, Pablo Eduardo Barrientos, Arina Malyonova, Xinhui Liu, J. Hannah Lee, Anna Kwiatkowska, Nicole Kronberger, Lucie Klůzová Kračmárová, Natalia Kascakova, ?dil Iş?k, Eric R. Igou, David O. Igbokwe, Diana Hanke-Boer, Alin Gavreliuc, Ragna B. Gar?arsdóttir, Márta Fülöp, Vladimer Gamsakhurdia, Carla Sofia Esteves, Alejandra Domínguez-Espinosa, Patrick Denoux, Salome Charkviani, Arno Baltin, Arévalo D. M. Mira, Lily Appoh, Isabelle Albert, Charity S. Akotia, Mladen Adamovic, Personal Life Satisfaction as a Measure of Societal Happiness is an Individualistic Presumption: Evidence from Fifty Countries

, W: Journal of Happiness Studies,2021;

Agnieszka Wojtczuk-Turek, W jaki sposób równoważyć wymagania i zasoby w pracy oraz ustanawiać jej granice? ? o potrzebie personalizacji (w) pracy menedżerów, W: Edukacja Ekonomistów i Menedżerów,2021

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 100.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0