Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowa pomoc rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 132260-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Międzynarodowa pomoc rozwojowa
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-GBI
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student będzie znał i rozumiał podstawowe terminy dotyczące pomocy rozwojowej.

2. Słuchacz będzie umiał wyjaśnić zasady i mechanizmy świadczenia pomocy w ramach międzynarodowych i krajowych systemów pomocy rozwojowej.

3. Student podejmie próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie ? dlaczego należy pomagać i co zrobić, aby pomoc rozwojowa była skuteczniejsza, a więc przyczyniała się do realizacji celów rozwojowych gospodarek i społeczeństw niżej rozwiniętych

4. Student będzie posiadał wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących podmiotów, instytucji, działań i finasowania pomocy rozwojowej.

Umiejętności:

1. Student podniesienie swoje umiejętności poznawcze i analityczne odnoszące się do informacji i analizy danych statystycznych związanych z pomocą rozwojową.

2. Student uzyska umiejętność formułowania poglądów i budowania swojego stanowiska oraz wymiany opinii na ważne społecznie tematy.

3. Student zdobędzie umiejętność stosowania metod rozwiązywania problemów dotyczących podmiotów zaangażowanych w sprawy międzynarodowe.

4. Student będzie potrafił sformułować opinię i bronić swojego stanowiska używają racjonalnych i opartych na wiedzy argumentów.

Kompetencje społeczne:

1. Współpraca w zespole, prowadzenie dyskusji, przygotowanie argumentacji i udział w debacie.

2. Umiejętność formułowania stanowisk i opinii na tematy trudne i złożone.

3. Przekonanie o potrzebie świadczenia pomocy i działania zgodnie z zasadami CSR.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Proczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięć w zakresie pomocy rozwojowej, ale także niepowodzeń związanych z wykorzystaniem środków finansowych i realizacją celów rozwojowych (tj. Millenium Development Golas; Sustainable Development Golas).

2. Analiza najnowszych rozwiązań, instrumentów i mechanizmów służących usprawnieniu działań związanych pomocą rozwojową.

3. Omówienie różnych aspektów pomocy rozwojowej, tj. z punktu widzenia indywidualnego dawcy pomocy (tj. kanału bilateralnego), dawcy instytucjonalnego/ organizacji międzynarodowej (tj. kanału wielostronnego) oraz biorcy pomocy (podmiotu przyjmującego).

4. Problem finansowania pomocy ze środków publicznych (Oficjalna Pomoc Rozwojowa, ODA) oraz zasobów prywatnych (sektor biznesu).

5. Próba odpowiedzi na pytania dotyczące finansowania i efektywności/ nieefektywności pomocy rozwojowej.

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z dotychczasową wiedzą na temat pomocy rozwojowej w kontekście realizacji Milenijnych Celów Rozwoju (MDGs) oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 (SDGs). Rozwój umiejętności analitycznych oraz rozwiązywania złożonych społecznie problemów. Próba zmierzenia się z dylematem niskiej efektywności pomocy i przedstawienie metod i sposobów jej poprawy. Rozwój kompetencji społecznych studentów, takich jak przekonanie o konieczności świadczenia pomocy na rzecz społeczeństw i gospodarek niżej rozwiniętych oraz umiejętność formułowania i uzasadniania własnych opinii w istotnych kwestiach społecznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Zajaczkowski, Współpraca rozwojowa w ramach Światowej Organizacji Handlu, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)

2. K. Czaplicka, J. Szczyciński, P. Bagiński, Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, PWE, Warszawa 2009. (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

1. P. Deszczyński, Konceptualne podstawy pomocy rozwojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011. (wybrane rozdziały)

2. Keeley, B. (2012), From Aid to Development: The Global Fight against Poverty, OECD Insights, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264123571-en.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 70.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Proczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięć w zakresie pomocy rozwojowej, ale także niepowodzeń związanych z wykorzystaniem środków finansowych i realizacją celów rozwojowych (tj. Millenium Development Golas; Sustainable Development Golas).

2. Analiza najnowszych rozwiązań, instrumentów i mechanizmów służących usprawnieniu działań związanych pomocą rozwojową.

3. Omówienie różnych aspektów pomocy rozwojowej, tj. z punktu widzenia indywidualnego dawcy pomocy (tj. kanału bilateralnego), dawcy instytucjonalnego/ organizacji międzynarodowej (tj. kanału wielostronnego) oraz biorcy pomocy (podmiotu przyjmującego).

4. Problem finansowania pomocy ze środków publicznych (Oficjalna Pomoc Rozwojowa, ODA) oraz zasobów prywatnych (sektor biznesu).

5. Próba odpowiedzi na pytania dotyczące finansowania i efektywności/ nieefektywności pomocy rozwojowej.

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z dotychczasową wiedzą na temat pomocy rozwojowej w kontekście realizacji Milenijnych Celów Rozwoju (MDGs) oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 (SDGs). Rozwój umiejętności analitycznych oraz rozwiązywania złożonych społecznie problemów. Próba zmierzenia się z dylematem niskiej efektywności pomocy i przedstawienie metod i sposobów jej poprawy. Rozwój kompetencji społecznych studentów, takich jak przekonanie o konieczności świadczenia pomocy na rzecz społeczeństw i gospodarek niżej rozwiniętych oraz umiejętność formułowania i uzasadniania własnych opinii w istotnych kwestiach społecznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Zajaczkowski, Współpraca rozwojowa w ramach Światowej Organizacji Handlu, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)

2. K. Czaplicka, J. Szczyciński, P. Bagiński, Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, PWE, Warszawa 2009. (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

1. P. Deszczyński, Konceptualne podstawy pomocy rozwojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011. (wybrane rozdziały)

2. Keeley, B. (2012), From Aid to Development: The Global Fight against Poverty, OECD Insights, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264123571-en.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Proczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Grupy łączone SLLD+NLLP:

D+P

Skrócony opis:

1. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięć w zakresie pomocy rozwojowej, ale także niepowodzeń związanych z wykorzystaniem środków finansowych i realizacją celów rozwojowych (tj. Millenium Development Golas; Sustainable Development Golas).

2. Analiza najnowszych rozwiązań, instrumentów i mechanizmów służących usprawnieniu działań związanych pomocą rozwojową.

3. Omówienie różnych aspektów pomocy rozwojowej, tj. z punktu widzenia indywidualnego dawcy pomocy (tj. kanału bilateralnego), dawcy instytucjonalnego/ organizacji międzynarodowej (tj. kanału wielostronnego) oraz biorcy pomocy (podmiotu przyjmującego).

4. Problem finansowania pomocy ze środków publicznych (Oficjalna Pomoc Rozwojowa, ODA) oraz zasobów prywatnych (sektor biznesu).

5. Próba odpowiedzi na pytania dotyczące finansowania i efektywności/ nieefektywności pomocy rozwojowej.

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z dotychczasową wiedzą na temat pomocy rozwojowej w kontekście realizacji Milenijnych Celów Rozwoju (MDGs) oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 (SDGs). Rozwój umiejętności analitycznych oraz rozwiązywania złożonych społecznie problemów. Próba zmierzenia się z dylematem niskiej efektywności pomocy i przedstawienie metod i sposobów jej poprawy. Rozwój kompetencji społecznych studentów, takich jak przekonanie o konieczności świadczenia pomocy na rzecz społeczeństw i gospodarek niżej rozwiniętych oraz umiejętność formułowania i uzasadniania własnych opinii w istotnych kwestiach społecznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Zajaczkowski, Współpraca rozwojowa w ramach Światowej Organizacji Handlu, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)

2. K. Czaplicka, J. Szczyciński, P. Bagiński, Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, PWE, Warszawa 2009. (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

1. P. Deszczyński, Konceptualne podstawy pomocy rozwojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011. (wybrane rozdziały)

2. Keeley, B. (2012), From Aid to Development: The Global Fight against Poverty, OECD Insights, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264123571-en.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Proczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięć w zakresie pomocy rozwojowej, ale także niepowodzeń związanych z wykorzystaniem środków finansowych i realizacją celów rozwojowych (tj. Millenium Development Golas; Sustainable Development Golas).

2. Analiza najnowszych rozwiązań, instrumentów i mechanizmów służących usprawnieniu działań związanych pomocą rozwojową.

3. Omówienie różnych aspektów pomocy rozwojowej, tj. z punktu widzenia indywidualnego dawcy pomocy (tj. kanału bilateralnego), dawcy instytucjonalnego/ organizacji międzynarodowej (tj. kanału wielostronnego) oraz biorcy pomocy (podmiotu przyjmującego).

4. Problem finansowania pomocy ze środków publicznych (Oficjalna Pomoc Rozwojowa, ODA) oraz zasobów prywatnych (sektor biznesu).

5. Próba odpowiedzi na pytania dotyczące finansowania i efektywności/ nieefektywności pomocy rozwojowej.

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z dotychczasową wiedzą na temat pomocy rozwojowej w kontekście realizacji Milenijnych Celów Rozwoju (MDGs) oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 (SDGs). Rozwój umiejętności analitycznych oraz rozwiązywania złożonych społecznie problemów. Próba zmierzenia się z dylematem niskiej efektywności pomocy i przedstawienie metod i sposobów jej poprawy. Rozwój kompetencji społecznych studentów, takich jak przekonanie o konieczności świadczenia pomocy na rzecz społeczeństw i gospodarek niżej rozwiniętych oraz umiejętność formułowania i uzasadniania własnych opinii w istotnych kwestiach społecznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Zajaczkowski, Współpraca rozwojowa w ramach Światowej Organizacji Handlu, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)

2. K. Czaplicka, J. Szczyciński, P. Bagiński, Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, PWE, Warszawa 2009. (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

1. P. Deszczyński, Konceptualne podstawy pomocy rozwojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011. (wybrane rozdziały)

2. Keeley, B. (2012), From Aid to Development: The Global Fight against Poverty, OECD Insights, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264123571-en.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Proczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Przedstawienie dotychczasowych osiągnięć w zakresie pomocy rozwojowej, ale także niepowodzeń związanych z wykorzystaniem środków finansowych i realizacją celów rozwojowych (tj. Millenium Development Golas; Sustainable Development Golas).

2. Analiza najnowszych rozwiązań, instrumentów i mechanizmów służących usprawnieniu działań związanych pomocą rozwojową.

3. Omówienie różnych aspektów pomocy rozwojowej, tj. z punktu widzenia indywidualnego dawcy pomocy (tj. kanału bilateralnego), dawcy instytucjonalnego/ organizacji międzynarodowej (tj. kanału wielostronnego) oraz biorcy pomocy (podmiotu przyjmującego).

4. Problem finansowania pomocy ze środków publicznych (Oficjalna Pomoc Rozwojowa, ODA) oraz zasobów prywatnych (sektor biznesu).

5. Próba odpowiedzi na pytania dotyczące finansowania i efektywności/ nieefektywności pomocy rozwojowej.

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z dotychczasową wiedzą na temat pomocy rozwojowej w kontekście realizacji Milenijnych Celów Rozwoju (MDGs) oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 (SDGs). Rozwój umiejętności analitycznych oraz rozwiązywania złożonych społecznie problemów. Próba zmierzenia się z dylematem niskiej efektywności pomocy i przedstawienie metod i sposobów jej poprawy. Rozwój kompetencji społecznych studentów, takich jak przekonanie o konieczności świadczenia pomocy na rzecz społeczeństw i gospodarek niżej rozwiniętych oraz umiejętność formułowania i uzasadniania własnych opinii w istotnych kwestiach społecznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Zajaczkowski, Współpraca rozwojowa w ramach Światowej Organizacji Handlu, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)

2. K. Czaplicka, J. Szczyciński, P. Bagiński, Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, PWE, Warszawa 2009. (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

1. P. Deszczyński, Konceptualne podstawy pomocy rozwojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011. (wybrane rozdziały)

2. Keeley, B. (2012), From Aid to Development: The Global Fight against Poverty, OECD Insights, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264123571-en.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0