Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Financial Policy of the EU

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 131741-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Financial Policy of the EU
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Elective courses for GLO - bachelors
Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-GBI
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student has specialized knowledge on the instruments of financial policy of the EU, including budgetary policy, tax policy, public aid policy and monetary policy.

2. Student has the knowledge on the effectiveness of these instruments in achieving the objectives set up at the EU and its Members States' levels.

3. Student knows the future trends of European integration in the analyzed areas.

Umiejętności:

1. Student is able to analyze and critically assess functioning of the financial policy of the EU (including budgetary policy, tax policy, public aid policy and monetary policy) and their interrelataions.

2.Student is able to critically assess the effects of EU financial policy.

3. Student is able to foresee the results of policies in question for the economics of EU Member States.

Kompetencje społeczne:

Students is able to formulate opinions on the conduct of financial policy of the EU in social and ethical areas.

2. Student understnds basic rules of ethics.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
25

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Grupy łączone SLLD+NLLP:

D+P

Skrócony opis:

Financial policy of the EU and other policies of the EU: competences of the EU and Member States. Essence of the EU budget and its legal basis. Tax policy of the EU. Role of structural funds and Cohesion Fund in the economic and social development of the EU. Conditions of admissibility of public aid and public finances of EU Member States. Economic and Monetary Union and public finances of Member States. Proposal of new resources of EU budget and their critical assessment.

Pełny opis:

Getting students acquainted with basis rules concerning financial policy of the EU (including budgetary policy, tax policy, public aid policy and monetary policy), particularly with their objectives, instruments as well as economic and social effects on the EU and its Member States.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Begg, I. [2017], The EU budget after 2020. SIEPS European Policy Analysis, September.

2. Kawecka-Wyrzykowska E., Changes in the system of own resources of the EU budget after 2021: implications for Poland [in] .A. Ambroziak (ed.) Poland in the European Union. Report 2021, SGH Publishing House, Warsaw, 2021.

3. Kawecka-Wyrzykowska E., The EU funds for addressing the consequences of the COVID-19 pandemic: Implications for Poland (in): The Economic and Legal Impact of Covid-19; edited by Jerzy Menkes and Magdalena Suska, Routlege, 2021.

3. https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/long-term-eu-budget_en

Literatura uzupełniająca:

1. E. Kawecka-Wyrzykowska, Assessment of the European Commission?s proposals for financing the EU budget in 2021?2027, International Journal of Management and Economics 2020; 56(3)

1. Darvas, Z., Wolff, G. [2018], Rethinking the European Union?s Post-Brexit Budget Priorities. Bruegel Policy Brief, Issue.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Financial policy of the EU and other policies of the EU: competences of the EU and Member States. Essence of the EU budget and its legal basis. Tax policy of the EU. Role of structural funds and Cohesion Fund in the economic and social development of the EU. Conditions of admissibility of public aid and public finances of EU Member States. Economic and Monetary Union and public finances of Member States. Proposal of new resources of EU budget and their critical assessment.

Pełny opis:

Getting students acquainted with basis rules concerning financial policy of the EU (including budgetary policy, tax policy, public aid policy and monetary policy), particularly with their objectives, instruments as well as economic and social effects on the EU and its Member States.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Begg, I. [2017], The EU budget after 2020. SIEPS European Policy Analysis, September.

2. Kawecka-Wyrzykowska E., Changes in the system of own resources of the EU budget after 2021: implications for Poland [in] .A. Ambroziak (ed.) Poland in the European Union. Report 2021, SGH Publishing House, Warsaw, 2021.

3. Kawecka-Wyrzykowska E., The EU funds for addressing the consequences of the COVID-19 pandemic: Implications for Poland (in): The Economic and Legal Impact of Covid-19; edited by Jerzy Menkes and Magdalena Suska, Routlege, 2021.

3. https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/long-term-eu-budget_en

Literatura uzupełniająca:

1. E. Kawecka-Wyrzykowska, Assessment of the European Commission?s proposals for financing the EU budget in 2021?2027, International Journal of Management and Economics 2020; 56(3)

1. Darvas, Z., Wolff, G. [2018], Rethinking the European Union?s Post-Brexit Budget Priorities. Bruegel Policy Brief, Issue.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Financial policy of the EU and other policies of the EU: competences of the EU and Member States. Essence of the EU budget and its legal basis. Tax policy of the EU. Role of structural funds and Cohesion Fund in the economic and social development of the EU. Conditions of admissibility of public aid and public finances of EU Member States. Economic and Monetary Union and public finances of Member States. Proposal of new resources of EU budget and their critical assessment.

Pełny opis:

Getting students acquainted with basis rules concerning financial policy of the EU (including budgetary policy, tax policy, public aid policy and monetary policy), particularly with their objectives, instruments as well as economic and social effects on the EU and its Member States.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Begg, I. [2017], The EU budget after 2020. SIEPS European Policy Analysis, September.

2. Kawecka-Wyrzykowska E., Changes in the system of own resources of the EU budget after 2021: implications for Poland [in] .A. Ambroziak (ed.) Poland in the European Union. Report 2021, SGH Publishing House, Warsaw, 2021.

3. Kawecka-Wyrzykowska E., The EU funds for addressing the consequences of the COVID-19 pandemic: Implications for Poland (in): The Economic and Legal Impact of Covid-19; edited by Jerzy Menkes and Magdalena Suska, Routlege, 2021.

3. https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/long-term-eu-budget_en

Literatura uzupełniająca:

1. E. Kawecka-Wyrzykowska, Assessment of the European Commission?s proposals for financing the EU budget in 2021?2027, International Journal of Management and Economics 2020; 56(3)

1. Darvas, Z., Wolff, G. [2018], Rethinking the European Union?s Post-Brexit Budget Priorities. Bruegel Policy Brief, Issue.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska, Dariusz Mongiało
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Financial policy of the EU and other policies of the EU: competences of the EU and Member States. Essence of the EU budget and its legal basis. Tax policy of the EU. Role of structural funds and Cohesion Fund in the economic and social development of the EU. Conditions of admissibility of public aid and public finances of EU Member States. Economic and Monetary Union and public finances of Member States. Proposal of new resources of EU budget and their critical assessment.

Pełny opis:

Getting students acquainted with basis rules concerning financial policy of the EU (including budgetary policy, tax policy, public aid policy and monetary policy), particularly with their objectives, instruments as well as economic and social effects on the EU and its Member States.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Begg, I. [2017], The EU budget after 2020. SIEPS European Policy Analysis, September.

2. Kawecka-Wyrzykowska E., Changes in the system of own resources of the EU budget after 2021: implications for Poland [in] .A. Ambroziak (ed.) Poland in the European Union. Report 2021, SGH Publishing House, Warsaw, 2021.

3. Kawecka-Wyrzykowska E., The EU funds for addressing the consequences of the COVID-19 pandemic: Implications for Poland (in): The Economic and Legal Impact of Covid-19; edited by Jerzy Menkes and Magdalena Suska, Routlege, 2021.

3. https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/long-term-eu-budget_en

Literatura uzupełniająca:

1. E. Kawecka-Wyrzykowska, Assessment of the European Commission?s proposals for financing the EU budget in 2021?2027, International Journal of Management and Economics 2020; 56(3)

1. Darvas, Z., Wolff, G. [2018], Rethinking the European Union?s Post-Brexit Budget Priorities. Bruegel Policy Brief, Issue.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

egzamin testowy: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0