Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130970-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna czynniki stymulujące rozwój kreatywności własnej oraz kreatywności w organizacji

Wie jaką rolę odgrywa kreatywność i innowacyjność w rozwoju przedsiębiorstwa

Zna metody twórczego rozwiązywania problemów

Zna ideę, zasady i etapy procesu design thinking

Umiejętności:

Umie dbać o rozwój własnej kreatywności poprzez ćwiczenia o charakterze intelektualnym i pracę z ciałem

Umie stosować zasady kreatywnej pracy w grupie

Umie stosować techniki wspierające twórcze rozwiązywanie problemów adekwatnie do rodzaju problemu

Umie koncepcyjnie pracować nad rozwojem produktów/usług z wykorzystaniem design thinking

Umie prezentować wyniki swojej pracy w sposób syntetyczny

Kompetencje społeczne:

Kreatywność

Umiejętność analizy złożonych zagadnień

Umiejętność identyfikowania i rozwiązywania problemów

Umiejętność empatycznej analizy potrzeb innych osób

Umiejętność pracy zespołowej

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-20

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Stryjek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Trening obejmuje zestaw różnorodnych ćwiczeń pobudzających postawy twórcze i kreatywność własną uczestników (ćwiczenia myślenia pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego; ćwiczenia wzmacniające synchronizację pracy obu półkul mózgowych, co obejmuje także pracę z ciałem). Trening uwrażliwia uczestników na znaczenie rozwoju talentów i prezentuje narzędzia wspierające zdobywanie wiedzy. Następnie kreatywność i jej znaczenie analizowane są z punktu widzenia organizacji. Kolejny blok zajęć poświęcony jest metodom twórczego rozwiązywania problemów i procesowi design thinking (wykorzystanie design thinking koncentruje się głównie na innowacyjnym rozwoju produktów/usług).

Pełny opis:

Celem treningu jest stymulowanie kreatywności poprzez interaktywne ćwiczenia grupowe oraz ćwiczenia indywidualne (o charakterze intelektualnym, wsparte elementami pracy z ciałem). W wymiarze poznawczym głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodami twórczego rozwiązywania problemów i narzędziami wspierającymi realizację poszczególnych etapów procesu design thinking. W programie zajęć design thinking jest ujęty gównie jako sposób innowacyjnego rozwoju produktów/usług, w centrum którego znajduje się człowiek i jego potrzeby. Wykorzystanie design thinking wymaga kreatywności, a także wrażliwości, empatii, rozwijania cech czujnego obserwatora ("patrzenia na to, czego ludzie nie robią, i słuchania tego, czego nie mówią" - T. Brown), jak również przyjęcia postawy, którą cechuje otwartość na eksperymentowanie. Proponowane w ramach treningu ćwiczenia starają się wyjść naprzeciw tym wymaganiom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Brown, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski; Kraków: Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.

2. M. Tomaszewska, Trening kreatywności w rozwijaniu zdolności twórczego myślenia, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2003.

3. B. Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Robinson, Oblicza Umysłu. Ucząc się kreatywności, Wydawnictwo Element, Kraków 2010.

2. K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

3. T. Proctor, Proces rozwiązywania problemów, [w:] Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.

4. M. Lewrick, Design Thinking for Business Growth: How to Design and Scale Business Models and Business Ecosystems, Wiley, 2022.

5. M. Lewrick, P. Link, L. Leifer, The Design Thinking Toolbox: A Guide to Mastering the Most Popular and Valuable Innovation Methods, Wiley, 2020.

6. B. Clegg. P. Birch, Crash Course in Creativity, Kogan Page, 2012.

7. T. Brown, C.M. Christensen, I. Nooyi, V. Govindarajan, HBR's 10 Must Reads on Design Thinking (with featured article 'Design Thinking' by T. Brown), Harvard Business Review Press, 2020.

Publikacje własne:

Joanna Stryjek, Przyszłość zorientowanych na misję systemów innowacji i polityki innowacyjnej UE,W: red. Urszula Kurczewska, Jaka przyszłość Unii Europejskiej? : wyzwania, problemy, szanse,2020;

Joanna Stryjek, Wpływ integracji regionalnej na politykę innowacyjną i systemowe uwarunkowania innowacyjnego rozwoju podmiotów gospodarczych,W: red. Joanna Stryjek, Małgorzata Zajaczkowski, Współczesna gospodarka w sieci międzynarodowych powiązań - aktorzy, rynki, współzależności i zagrożenia,2020;

Joanna Stryjek, Instrumenty polityki innowacyjnej w Polsce : wsparcie dla innowacji czy imitacji?,W: red. Katarzyna ŻUKROWSKA, Otwarcie, konkurencyjność, wzrost,2016

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Stryjek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Trening obejmuje zestaw różnorodnych ćwiczeń pobudzających postawy twórcze i kreatywność własną uczestników (ćwiczenia myślenia pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego; ćwiczenia wzmacniające synchronizację pracy obu półkul mózgowych, co obejmuje także pracę z ciałem). Trening uwrażliwia uczestników na znaczenie rozwoju talentów i prezentuje narzędzia wspierające zdobywanie wiedzy. Następnie kreatywność i jej znaczenie analizowane są z punktu widzenia organizacji. Kolejny blok zajęć poświęcony jest metodom twórczego rozwiązywania problemów i procesowi design thinking (wykorzystanie design thinking koncentruje się głównie na innowacyjnym rozwoju produktów/usług).

Pełny opis:

Celem treningu jest stymulowanie kreatywności poprzez interaktywne ćwiczenia grupowe oraz ćwiczenia indywidualne (o charakterze intelektualnym, wsparte elementami pracy z ciałem). W wymiarze poznawczym głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodami twórczego rozwiązywania problemów i narzędziami wspierającymi realizację poszczególnych etapów procesu design thinking. W programie zajęć design thinking jest ujęty gównie jako sposób innowacyjnego rozwoju produktów/usług, w centrum którego znajduje się człowiek i jego potrzeby. Wykorzystanie design thinking wymaga kreatywności, a także wrażliwości, empatii, rozwijania cech czujnego obserwatora ("patrzenia na to, czego ludzie nie robią, i słuchania tego, czego nie mówią" - T. Brown), jak również przyjęcia postawy, którą cechuje otwartość na eksperymentowanie. Proponowane w ramach treningu ćwiczenia starają się wyjść naprzeciw tym wymaganiom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Brown, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski; Kraków: Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.

2. M. Tomaszewska, Trening kreatywności w rozwijaniu zdolności twórczego myślenia, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2003.

3. B. Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Robinson, Oblicza Umysłu. Ucząc się kreatywności, Wydawnictwo Element, Kraków 2010.

2. K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

3. T. Proctor, Proces rozwiązywania problemów, [w:] Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.

4. W. Chan Kim, R. Mauborgne Kim, Strategia błękitnego oceanu. Wydanie rozszerzone, MT Biznes, Warszawa 2018.

Publikacje własne:

Joanna Stryjek, Wpływ integracji regionalnej na politykę innowacyjną i systemowe uwarunkowania innowacyjnego rozwoju podmiotów gospodarczych,W: red. Joanna Stryjek, Małgorzata Zajaczkowski, Współczesna gospodarka w sieci międzynarodowych powiązań - aktorzy, rynki, współzależności i zagrożenia,2020;

Joanna Stryjek, Przyszłość zorientowanych na misję systemów innowacji i polityki innowacyjnej UE,W: red. Urszula Kurczewska, Jaka przyszłość Unii Europejskiej? : wyzwania, problemy, szanse,2020;

Joanna Stryjek, Instrumenty polityki innowacyjnej w Polsce : wsparcie dla innowacji czy imitacji?,W: red. Katarzyna ŻUKROWSKA, Otwarcie, konkurencyjność, wzrost,2016

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Stryjek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Trening obejmuje zestaw różnorodnych ćwiczeń pobudzających postawy twórcze i kreatywność własną uczestników (ćwiczenia myślenia pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego; ćwiczenia wzmacniające synchronizację pracy obu półkul mózgowych, co obejmuje także pracę z ciałem). Trening uwrażliwia uczestników na znaczenie rozwoju talentów i prezentuje narzędzia wspierające zdobywanie wiedzy. Następnie kreatywność i jej znaczenie analizowane są z punktu widzenia organizacji. Kolejny blok zajęć poświęcony jest metodom twórczego rozwiązywania problemów i procesowi design thinking (wykorzystanie design thinking koncentruje się głównie na innowacyjnym rozwoju produktów/usług).

Pełny opis:

Celem treningu jest stymulowanie kreatywności poprzez interaktywne ćwiczenia grupowe oraz ćwiczenia indywidualne (o charakterze intelektualnym, wsparte elementami pracy z ciałem). W wymiarze poznawczym głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodami twórczego rozwiązywania problemów i narzędziami wspierającymi realizację poszczególnych etapów procesu design thinking. W programie zajęć design thinking jest ujęty gównie jako sposób innowacyjnego rozwoju produktów/usług, w centrum którego znajduje się człowiek i jego potrzeby. Wykorzystanie design thinking wymaga kreatywności, a także wrażliwości, empatii, rozwijania cech czujnego obserwatora ("patrzenia na to, czego ludzie nie robią, i słuchania tego, czego nie mówią" - T. Brown), jak również przyjęcia postawy, którą cechuje otwartość na eksperymentowanie. Proponowane w ramach treningu ćwiczenia starają się wyjść naprzeciw tym wymaganiom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Brown, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski; Kraków: Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.

2. M. Tomaszewska, Trening kreatywności w rozwijaniu zdolności twórczego myślenia, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2003.

3. B. Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Robinson, Oblicza Umysłu. Ucząc się kreatywności, Wydawnictwo Element, Kraków 2010.

2. K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

3. T. Proctor, Proces rozwiązywania problemów, [w:] Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.

4. W. Chan Kim, R. Mauborgne Kim, Strategia błękitnego oceanu. Wydanie rozszerzone, MT Biznes, Warszawa 2018.

Publikacje własne:

Joanna Stryjek, Wpływ integracji regionalnej na politykę innowacyjną i systemowe uwarunkowania innowacyjnego rozwoju podmiotów gospodarczych,W: red. Joanna Stryjek, Małgorzata Zajaczkowski, Współczesna gospodarka w sieci międzynarodowych powiązań - aktorzy, rynki, współzależności i zagrożenia,2020;

Joanna Stryjek, Przyszłość zorientowanych na misję systemów innowacji i polityki innowacyjnej UE,W: red. Urszula Kurczewska, Jaka przyszłość Unii Europejskiej? : wyzwania, problemy, szanse,2020;

Joanna Stryjek, Instrumenty polityki innowacyjnej w Polsce : wsparcie dla innowacji czy imitacji?,W: red. Katarzyna ŻUKROWSKA, Otwarcie, konkurencyjność, wzrost,2016

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Stryjek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Trening obejmuje zestaw różnorodnych ćwiczeń pobudzających postawy twórcze i kreatywność własną uczestników (ćwiczenia myślenia pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego; ćwiczenia wzmacniające synchronizację pracy obu półkul mózgowych, co obejmuje także pracę z ciałem). Trening uwrażliwia uczestników na znaczenie rozwoju talentów i prezentuje narzędzia wspierające zdobywanie wiedzy. Następnie kreatywność i jej znaczenie analizowane są z punktu widzenia organizacji. Kolejny blok zajęć poświęcony jest metodom twórczego rozwiązywania problemów i procesowi design thinking (wykorzystanie design thinking koncentruje się głównie na innowacyjnym rozwoju produktów/usług).

Pełny opis:

Celem treningu jest stymulowanie kreatywności poprzez interaktywne ćwiczenia grupowe oraz ćwiczenia indywidualne (o charakterze intelektualnym, wsparte elementami pracy z ciałem). W wymiarze poznawczym głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodami twórczego rozwiązywania problemów i narzędziami wspierającymi realizację poszczególnych etapów procesu design thinking. W programie zajęć design thinking jest ujęty gównie jako sposób innowacyjnego rozwoju produktów/usług, w centrum którego znajduje się człowiek i jego potrzeby. Wykorzystanie design thinking wymaga kreatywności, a także wrażliwości, empatii, rozwijania cech czujnego obserwatora ("patrzenia na to, czego ludzie nie robią, i słuchania tego, czego nie mówią" - T. Brown), jak również przyjęcia postawy, którą cechuje otwartość na eksperymentowanie. Proponowane w ramach treningu ćwiczenia starają się wyjść naprzeciw tym wymaganiom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Brown, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski; Kraków: Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.

2. M. Tomaszewska, Trening kreatywności w rozwijaniu zdolności twórczego myślenia, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2003.

3. B. Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Robinson, Oblicza Umysłu. Ucząc się kreatywności, Wydawnictwo Element, Kraków 2010.

2. K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

3. T. Proctor, Proces rozwiązywania problemów, [w:] Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.

4. W. Chan Kim, R. Mauborgne Kim, Strategia błękitnego oceanu. Wydanie rozszerzone, MT Biznes, Warszawa 2018.

Publikacje własne:

Joanna Stryjek, Przyszłość zorientowanych na misję systemów innowacji i polityki innowacyjnej UE,W: red. Urszula Kurczewska, Jaka przyszłość Unii Europejskiej? : wyzwania, problemy, szanse,2020;

Joanna Stryjek, Instrumenty polityki innowacyjnej w Polsce : wsparcie dla innowacji czy imitacji?,W: red. Katarzyna ŻUKROWSKA, Otwarcie, konkurencyjność, wzrost,2016;

Joanna Stryjek, Wpływ integracji regionalnej na politykę innowacyjną i systemowe uwarunkowania innowacyjnego rozwoju podmiotów gospodarczych,W: red. Joanna Stryjek, Małgorzata Zajaczkowski, Współczesna gospodarka w sieci międzynarodowych powiązań - aktorzy, rynki, współzależności i zagrożenia,2020 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: 1) Kreatywność a efektywność - innowacyjność w pracy indywidualnej i zespołowej, szkolenie odbyte w 2017 r.; 2) Kwantowy umysł, kurs odbyty w 2018 r.; 3) Szkoła Tutorów Akademickich, kurs odbyty w 2015 r.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Stryjek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Trening obejmuje zestaw różnorodnych ćwiczeń pobudzających postawy twórcze i kreatywność własną uczestników (ćwiczenia myślenia pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego; ćwiczenia wzmacniające synchronizację pracy obu półkul mózgowych, co obejmuje także pracę z ciałem). Trening uwrażliwia uczestników na znaczenie rozwoju talentów i prezentuje narzędzia wspierające zdobywanie wiedzy. Następnie kreatywność i jej znaczenie analizowane są z punktu widzenia organizacji. Kolejny blok zajęć poświęcony jest metodom twórczego rozwiązywania problemów i procesowi design thinking (wykorzystanie design thinking koncentruje się głównie na innowacyjnym rozwoju produktów/usług).

Pełny opis:

Celem treningu jest stymulowanie kreatywności poprzez interaktywne ćwiczenia grupowe oraz ćwiczenia indywidualne (o charakterze intelektualnym, wsparte elementami pracy z ciałem). W wymiarze poznawczym głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodami twórczego rozwiązywania problemów i narzędziami wspierającymi realizację poszczególnych etapów procesu design thinking. W programie zajęć design thinking jest ujęty gównie jako sposób innowacyjnego rozwoju produktów/usług, w centrum którego znajduje się człowiek i jego potrzeby. Wykorzystanie design thinking wymaga kreatywności, a także wrażliwości, empatii, rozwijania cech czujnego obserwatora ("patrzenia na to, czego ludzie nie robią, i słuchania tego, czego nie mówią" - T. Brown), jak również przyjęcia postawy, którą cechuje otwartość na eksperymentowanie. Proponowane w ramach treningu ćwiczenia starają się wyjść naprzeciw tym wymaganiom.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. T. Brown, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski; Kraków: Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.

2. M. Tomaszewska, Trening kreatywności w rozwijaniu zdolności twórczego myślenia, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2003.

3. B. Rudkin Ingle, Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Robinson, Oblicza Umysłu. Ucząc się kreatywności, Wydawnictwo Element, Kraków 2010.

2. K.J. Szmidt, Trening kreatywności, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

3. T. Proctor, Proces rozwiązywania problemów, [w:] Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.

4. W. Chan Kim, R. Mauborgne Kim, Strategia błękitnego oceanu. Wydanie rozszerzone, MT Biznes, Warszawa 2018.

Publikacje własne:

Joanna Stryjek, Przyszłość zorientowanych na misję systemów innowacji i polityki innowacyjnej UE,W: red. Urszula Kurczewska, Jaka przyszłość Unii Europejskiej? : wyzwania, problemy, szanse,2020;

Joanna Stryjek, Instrumenty polityki innowacyjnej w Polsce : wsparcie dla innowacji czy imitacji?,W: red. Katarzyna ŻUKROWSKA, Otwarcie, konkurencyjność, wzrost,2016;

Joanna Stryjek, Wpływ integracji regionalnej na politykę innowacyjną i systemowe uwarunkowania innowacyjnego rozwoju podmiotów gospodarczych,W: red. Joanna Stryjek, Małgorzata Zajaczkowski, Współczesna gospodarka w sieci międzynarodowych powiązań - aktorzy, rynki, współzależności i zagrożenia,2020 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: 1) Kreatywność a efektywność - innowacyjność w pracy indywidualnej i zespołowej, szkolenie odbyte w 2017 r.; 2) Kwantowy umysł, kurs odbyty w 2018 r.; 3) Szkoła Tutorów Akademickich, kurs odbyty w 2015 r.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

projekty: 0.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0