Organizowanie przedsiębiorstwa według TQM
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130530-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Organizowanie przedsiębiorstwa według TQM |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-ZAR |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1. ma wiedzę o podstawowych koncepcjach takich jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT związanych z wdrażaniem TQM w przedsiębiorstwie. 2. zna zasady funkcjonowania TQM w przedsiębiorstwie. 3. ma wiedzę o przydatności metod i narzędzi wykorzystywanych w TQM i przydatności technik Kaizen. 4. zna zasady pracy zespołowej i funkcjonowania kół jakości. 5. zna zasady koncepcji Lean Six Sigma. 6. zna zasady zarządzania przez cele i zarządzania przez politykę. Umiejętności: Student: 1. potrafi posługiwać się narzędziami i technikami w diagnozowaniu problemów związanych z jakością. 2. umie wskazać źródła marnotrawstwa i strat w przedsiębiorstwie. 3. umie zaproponować i monitorować działania zmierzające do wdrożenia 5S w przedsiębiorstwie. 4. potrafi podjąć się organizacji koła jakości i kierować pracą takiego koła. 5. potrafi zaproponować działania zmierzające do wdrażania TQM w przedsiębiorstwie. Kompetencje społeczne: Student: 1. rozumie potrzebę pracy zespołowej w przedsiębiorstwie. 2. ma świadomość negatywnych skutków dla firmy wynikających z marnotrawstwa i wadliwie prowadzonych czynności. 3. rozumie konieczność ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00% inne: 20.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00% inne: 20.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pawluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00% inne: 20.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00% inne: 20.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.