Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizowanie przedsiębiorstwa według TQM

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130530-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Organizowanie przedsiębiorstwa według TQM
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-ZAR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

1. ma wiedzę o podstawowych koncepcjach takich jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT związanych z wdrażaniem TQM w przedsiębiorstwie.

2. zna zasady funkcjonowania TQM w przedsiębiorstwie.

3. ma wiedzę o przydatności metod i narzędzi wykorzystywanych w TQM i przydatności technik Kaizen.

4. zna zasady pracy zespołowej i funkcjonowania kół jakości.

5. zna zasady koncepcji Lean Six Sigma.

6. zna zasady zarządzania przez cele i zarządzania przez politykę.

Umiejętności:

Student:

1. potrafi posługiwać się narzędziami i technikami w diagnozowaniu problemów związanych z jakością.

2. umie wskazać źródła marnotrawstwa i strat w przedsiębiorstwie.

3. umie zaproponować i monitorować działania zmierzające do wdrożenia 5S w przedsiębiorstwie.

4. potrafi podjąć się organizacji koła jakości i kierować pracą takiego koła.

5. potrafi zaproponować działania zmierzające do wdrażania TQM w przedsiębiorstwie.

Kompetencje społeczne:

Student:

1. rozumie potrzebę pracy zespołowej w przedsiębiorstwie.

2. ma świadomość negatywnych skutków dla firmy wynikających z marnotrawstwa i wadliwie prowadzonych czynności.

3. rozumie konieczność ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Pawluk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcja TQM i jej implementacja w przedsiębiorstwie. Kluczowe koncepcje takie jak Kaizen, Lean Manufacturing, JIT, wspierające orientację TQM na procesy oraz praktyki wykorzystywane w tym zakresie. Metody i narzędzia służące diagnozowaniu problemów oraz wspierające procesy decyzyjne. Organizacja pracy zespołowej, zadania kierownictwa i postawy personelu. Porównanie TQM z koncepcją Six Sigma.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja zasad TQM, które powinny towarzyszyć organizowaniu przedsiębiorstwa lub modyfikowaniu jego działalności. Zamierzeniem jest wskazanie sposobu wykorzystania TQM w praktyce funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa wraz z implementacją zasad, metod i narzędzi zarządzania jakością.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Sęp, R. Perłowski, A. Pacana, Techniki wspomagania zarządzania jakością, Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007; P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział IV i V); A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018; A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

W.J. Latzko, D.M. Sanders, Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998; Masaaki Imai, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2012; J. Miller, M. Wroblewski, J. Villafuerte, Kultura Kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, PROFES, MT Biznes, Warszawa 2014; J.K. Liker, GL. Convis, Droga Toyoty do Lean Leadership, MT Biznes, Warszawa 2012; J.K. Liker, D.P. Meier, Droga Toyoty. Fieldbook, MT Biznes, Warszawa 2011; D. Hutchins, Hoshin Kanri, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014; D. R. Kiran, Total Quality Management, Elsevier - Health Sciences Division, 2016; Pr. zbior. red. K. Szczepańska, Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2016; J. Kowalczyk, Konsultant zarządzania jakością, CeDeWu, Warszawa, 2018.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00%

inne: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0