Ekonomia behawioralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130490-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia behawioralna |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLS-EKO Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLS-MIS |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po wykładzie student powinien być świadomy ograniczeń percepcji i przetwarzania informacji przez ludzki mózg oraz znać najważniejsze heurystyki i zniekształcenia poznawcze oraz ich konsekwencje w podejmowaniu decyzji. Student rozumie dynamiczny proces kształtowania się preferencji oraz rolę punktu odniesienia w ocenie sytuacji. Student rozumie motywacje decyzji w sytuacjach strategicznych oraz ich wpływ na dystrybucje zasobów. Umiejętności: Student będzie umiał analizować i rozwiązywać problemy ekonomiczne oraz komunikować wyniki badań w jasny i efektywny sposób. Analizować realne sytuacje i uzasadniać wnioski precyzyjnie posługując się argumentami z zakresu ekonomii. Student potrafi korzystać z metodologii, którą poznał na zajęciach i projektować proste eksperymenty z pogranicza psychologii i ekonomii. Kompetencje społeczne: Być wstanie zastosować wiedzę z zakresu ekonomii behawioralnej w rzeczywistych problemach biznesu, finansów, sektora publicznego oraz organizacji charytatywnych. Rozumieć jak behawioralne aspekty podejmowania decyzji oraz normy społeczne wpływają na skuteczności polityki gospodarczej i socjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Racjonalność. Wybór w warunkach pewności. Wybór w warunkach niepewności. Preferencje zależne od punktu odniesienia. Teoria Perspektyw. Samokontrola. Dyskontowanie hyperboliczne. Behawioralna teoria gier. Preferencje socjalne. Happiness. Paternalizm. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć z przedmiotu: 1. Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. 2. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy na temat teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii poznawczej. 3. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym. 4. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. 5. Przygotowanie studentów do budowania modeli i przeprowadzania badań w ekonomii. Ekonomia behawioralna jest nową i szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy, która opisuje i analizuje ludzkie wybory oraz ich konsekwencje dla użyteczności podejmującego decyzje, dla rynku i w interakcjach strategicznych. Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczenie wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomii, ochrony środowiska, zdrowia, finansów, decyzji o oszczędzaniu, rynku pracy, etc. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, eds. D.Kahnemann, P.Slovic, A.Tversky, Cambridge 1982, Cambridge University; Schmid, "Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics", Wiley-Blackwell 2004; N.Wilkinson, "An Introduction to Behavioral Economics", New York, Palgrave Macmillan, 2008. Literatura uzupełniająca: C.Camerer, "Behavioral Game Theory", Princeton University Press; R.H.Thaler, 1992, The Winner's Curse, Paradoxes and Anomalies of Economic Life, Princeton 1992, N. J.Princeton University Press; J.Kagel, A.Roth, "Handbook of Experimental Economics", Princeton University Press, Princeton. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Racjonalność. Wybór w warunkach pewności. Wybór w warunkach niepewności. Preferencje zależne od punktu odniesienia. Teoria Perspektyw. Samokontrola. Dyskontowanie hyperboliczne. Behawioralna teoria gier. Preferencje socjalne. Happiness. Paternalizm. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć z przedmiotu: 1. Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. 2. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy na temat teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii poznawczej. 3. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym. 4. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. 5. Przygotowanie studentów do budowania modeli i przeprowadzania badań w ekonomii. Ekonomia behawioralna jest nową i szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy, która opisuje i analizuje ludzkie wybory oraz ich konsekwencje dla użyteczności podejmującego decyzje, dla rynku i w interakcjach strategicznych. Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczenie wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomii, ochrony środowiska, zdrowia, finansów, decyzji o oszczędzaniu, rynku pracy, etc. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, eds. D.Kahnemann, P.Slovic, A.Tversky, Cambridge 1982, Cambridge University; Schmid, "Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics", Wiley-Blackwell 2004; N.Wilkinson, "An Introduction to Behavioral Economics", New York, Palgrave Macmillan, 2008. Literatura uzupełniająca: C.Camerer, "Behavioral Game Theory", Princeton University Press; R.H.Thaler, 1992, The Winner's Curse, Paradoxes and Anomalies of Economic Life, Princeton 1992, N. J.Princeton University Press; J.Kagel, A.Roth, "Handbook of Experimental Economics", Princeton University Press, Princeton. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Racjonalność. Wybór w warunkach pewności. Wybór w warunkach niepewności. Preferencje zależne od punktu odniesienia. Teoria Perspektyw. Samokontrola. Dyskontowanie hyperboliczne. Behawioralna teoria gier. Preferencje socjalne. Happiness. Paternalizm. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć z przedmiotu: 1. Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. 2. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy na temat teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii poznawczej. 3. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym. 4. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. 5. Przygotowanie studentów do budowania modeli i przeprowadzania badań w ekonomii. Ekonomia behawioralna jest nową i szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy, która opisuje i analizuje ludzkie wybory oraz ich konsekwencje dla użyteczności podejmującego decyzje, dla rynku i w interakcjach strategicznych. Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczenie wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomii, ochrony środowiska, zdrowia, finansów, decyzji o oszczędzaniu, rynku pracy, etc. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, eds. D.Kahnemann, P.Slovic, A.Tversky, Cambridge 1982, Cambridge University; Schmid, "Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics", Wiley-Blackwell 2004; N.Wilkinson, "An Introduction to Behavioral Economics", New York, Palgrave Macmillan, 2008. Literatura uzupełniająca: C.Camerer, "Behavioral Game Theory", Princeton University Press; R.H.Thaler, 1992, The Winner's Curse, Paradoxes and Anomalies of Economic Life, Princeton 1992, N. J.Princeton University Press; J.Kagel, A.Roth, "Handbook of Experimental Economics", Princeton University Press, Princeton. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Racjonalność. Wybór w warunkach pewności. Wybór w warunkach niepewności. Preferencje zależne od punktu odniesienia. Teoria Perspektyw. Samokontrola. Dyskontowanie hyperboliczne. Behawioralna teoria gier. Preferencje socjalne. Happiness. Paternalizm. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć z przedmiotu: 1. Przekazanie studentom wiedzy o nowoczesnej ekonomii. 2. Wzbogacenie dotychczasowej wiedzy na temat teorii ekonomii o wyniki badań eksperymentalnych i wiedzy z zakresu psychologii poznawczej. 3. Zbudowanie bardziej realistycznego modelu podejmowania decyzji i omówienie jego zastosowań w środowisku ekonomicznym. 4. Przekazanie praktycznej wiedzy na temat podejmowania decyzji i unikania błędów decyzyjnych. 5. Przygotowanie studentów do budowania modeli i przeprowadzania badań w ekonomii. Ekonomia behawioralna jest nową i szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy, która opisuje i analizuje ludzkie wybory oraz ich konsekwencje dla użyteczności podejmującego decyzje, dla rynku i w interakcjach strategicznych. Na zajęciach będziemy studiować przyczyny "quasi-racjonalnego" podejmowania decyzji wynikającego z ograniczonej racjonalności, ograniczenie wolnej woli i niepełnego egoizmu. Czerpiąc wiedzę z ekonomii, psychologii i wyników eksperymentów będziemy modyfikować restrykcyjne założenia przyjęte przez standardową teorię ekonomii. Następnie zastosujemy behawioralne modele podejmowania decyzji w wielu aspektach ekonomii, ochrony środowiska, zdrowia, finansów, decyzji o oszczędzaniu, rynku pracy, etc. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, eds. D.Kahnemann, P.Slovic, A.Tversky, Cambridge 1982, Cambridge University; Schmid, "Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics", Wiley-Blackwell 2004; N.Wilkinson, "An Introduction to Behavioral Economics", New York, Palgrave Macmillan, 2008. Literatura uzupełniająca: C.Camerer, "Behavioral Game Theory", Princeton University Press; R.H.Thaler, 1992, The Winner's Curse, Paradoxes and Anomalies of Economic Life, Princeton 1992, N. J.Princeton University Press; J.Kagel, A.Roth, "Handbook of Experimental Economics", Princeton University Press, Princeton. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.