Zaawansowana historia gospodarcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130110-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
01.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana historia gospodarcza |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLS-EKO |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W.1 Student zna szkoły współczesnej historii gospodarczej i ich teoretyczne podstawy W.2 Student zna środowiskowe i instytucjonalne ujęcia historii gospodarczej W.3 Student ma wiedzę na temat hipotez co do fundamentów rewolucji przemysłowej W.4 Student zna możliwości i ograniczenia pomiaru zmiennych ekonomicznych w przeszłości W.5 Student zna modele opisujące dynamikę gospodarki przednowoczesnej Umiejętności: U.1 Student umie wskazać różnice między sposobami badania historii gospodarczej U.2 Student potrafi scharakteryzować teorie opisujące długotrwałe procesy gospodarcze i wskazać ich implikacje dla współczesnej teorii ekonomii U.3 Student potrafi wskazać metody pozyskiwania danych o rozwoju kategorii ekonomicznych w historii U.4 Student potrafi wskazać niedoskonałości szacunków historycznych zmiennych ekonomicznych U.5 Student umie operować modelami ekonomicznymi właściwymi do opisu historycznych gospodarek U.6 Student umie scharakteryzować wzrost w epoce przednowoczesnej Kompetencje społeczne: K.1 Student potrafi wyjaśnić różnice między podejściami w historii gospodarczej K.2 Student potrafi wyjaśnić innym sformułowanie modelu ekonomicznego opisującego zjawiska historyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zaznajamia studentów z podstawowymi koncepcjami dotyczącymi dziejów gospodarczych oraz omawia ich osadzenie w materiale empirycznym. Problemowa, nie chronologiczna, konstrukcja wykładów. Nacisk położony na teoretyczne ujęcie procesów z przeszłości i wielorakość możliwych interpretacji w oparciu o dostępne dane. |
|
Pełny opis: |
Uwrażliwienie studentów na zmienne horyzonty czasowe zjawisk gospodarczych, jak też ograniczoną czasowo przydatność niektórych koncepcji teoretycznych. Przedstawienie głównych teorii dotyczących długoterminowych procesów gospodarczych, ich empirycznej weryfikacji oraz zastosowań metod ilościowych do badania zjawisk z przeszłości. Powiązanie wiedzy teoretycznej z zakresu nauk ekonomicznych z osiągnięciami innych dyscyplin społecznych i humanistycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. C. Diebolt, M. Haupert (eds.), Handbook of Cliometrics, Springer, Berlin, Heidelberg, 2016 (wybrane fragmenty) 2. R. C. Allen, Global Economic History. A Very Short Introduction., Oxford University Press, Oxford 2011 Literatura uzupełniająca: 1. wybrany podręcznik do historii gospodarczej (J. Kaliński, Historia gospodarcza XIX i XX w., PWE, Warszawa 2004; R. Cameron, L. Neale, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych., Książka i Wiedza, Warszawa 2010) 2. O. Galor, Unified Growth Theory, Princeton UP, Princeton 2011 3. F. Boldizzoni, Poverty of Clio, Princeton UP, Princeton 2011(wybrane fragmenty); 4. Pacho W., Stagnacja gospodarcza i innowacje techniczne w okresie przedindustrialnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; poza tym wybrane fragment innych książek oraz artykuły udostępniane w trakcie wykładów. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zaznajamia studentów z podstawowymi koncepcjami dotyczącymi dziejów gospodarczych oraz omawia ich osadzenie w materiale empirycznym. Problemowa, nie chronologiczna, konstrukcja wykładów. Nacisk położony na teoretyczne ujęcie procesów z przeszłości i wielorakość możliwych interpretacji w oparciu o dostępne dane. |
|
Pełny opis: |
Uwrażliwienie studentów na zmienne horyzonty czasowe zjawisk gospodarczych, jak też ograniczoną czasowo przydatność niektórych koncepcji teoretycznych. Przedstawienie głównych teorii dotyczących długoterminowych procesów gospodarczych, ich empirycznej weryfikacji oraz zastosowań metod ilościowych do badania zjawisk z przeszłości. Powiązanie wiedzy teoretycznej z zakresu nauk ekonomicznych z osiągnięciami innych dyscyplin społecznych i humanistycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. C. Diebolt, M. Haupert (eds.), Handbook of Cliometrics, Springer, Berlin, Heidelberg, 2016 (wybrane fragmenty) 2. R. C. Allen, Global Economic History. A Very Short Introduction., Oxford University Press, Oxford 2011 Literatura uzupełniająca: 1. wybrany podręcznik do historii gospodarczej (J. Kaliński, Historia gospodarcza XIX i XX w., PWE, Warszawa 2004; R. Cameron, L. Neale, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych., Książka i Wiedza, Warszawa 2010) 2. O. Galor, Unified Growth Theory, Princeton UP, Princeton 2011 3. F. Boldizzoni, Poverty of Clio, Princeton UP, Princeton 2011(wybrane fragmenty); 4. Pacho W., Stagnacja gospodarcza i innowacje techniczne w okresie przedindustrialnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; poza tym wybrane fragment innych książek oraz artykuły udostępniane w trakcie wykładów. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zaznajamia studentów z podstawowymi koncepcjami dotyczącymi dziejów gospodarczych oraz omawia ich osadzenie w materiale empirycznym. Problemowa, nie chronologiczna, konstrukcja wykładów. Nacisk położony na teoretyczne ujęcie procesów z przeszłości i wielorakość możliwych interpretacji w oparciu o dostępne dane. |
|
Pełny opis: |
Uwrażliwienie studentów na zmienne horyzonty czasowe zjawisk gospodarczych, jak też ograniczoną czasowo przydatność niektórych koncepcji teoretycznych. Przedstawienie głównych teorii dotyczących długoterminowych procesów gospodarczych, ich empirycznej weryfikacji oraz zastosowań metod ilościowych do badania zjawisk z przeszłości. Powiązanie wiedzy teoretycznej z zakresu nauk ekonomicznych z osiągnięciami innych dyscyplin społecznych i humanistycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. C. Diebolt, M. Haupert (eds.), Handbook of Cliometrics, Springer, Berin, Heidelberg, 2016 (wybrane fragmenty) 2. R. C. Allen, Global Economic History. A Very Short Introduction., Oxford University Press, Oxford 2011 Literatura uzupełniająca: 1. wybrany podręcznik do historii gospodarczej (J. Kaliński, Historia gospodarcza XIX i XX w., PWE, Warszawa 2004; R. Cameron, L. Neale, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych., Książka i Wiedza, Warszawa 2010) 2. O. Galor, Unified Growth Theory, Princeton UP, Princeton 2011 3. F. Boldizzoni, Poverty of Clio, Princeton UP, Princeton 2011(wybrane fragmenty); 4. Pacho W., Stagnacja gospodarcza i innowacje techniczne w okresie przedindustrialnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; poza tym wybrane fragment innych książek oraz artykuły udostępniane w trakcie wykładów. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zaznajamia studentów z podstawowymi koncepcjami dotyczącymi dziejów gospodarczych oraz omawia ich osadzenie w materiale empirycznym. Problemowa, nie chronologiczna, konstrukcja wykładów. Nacisk położony na teoretyczne ujęcie procesów z przeszłości i wielorakość możliwych interpretacji w oparciu o dostępne dane. |
|
Pełny opis: |
Uwrażliwienie studentów na zmienne horyzonty czasowe zjawisk gospodarczych, jak też ograniczoną czasowo przydatność niektórych koncepcji teoretycznych. Przedstawienie głównych teorii dotyczących długoterminowych procesów gospodarczych, ich empirycznej weryfikacji oraz zastosowań metod ilościowych do badania zjawisk z przeszłości. Powiązanie wiedzy teoretycznej z zakresu nauk ekonomicznych z osiągnięciami innych dyscyplin społecznych i humanistycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. C. Diebolt, M. Haupert (eds.), Handbook of Cliometrics, Springer, Berin, Heidelberg, 2016 (wybrane fragmenty) 2. R. C. Allen, Global Economic History. A Very Short Introduction., Oxford University Press, Oxford 2011 Literatura uzupełniająca: 1. wybrany podręcznik do historii gospodarczej (J. Kaliński, Historia gospodarcza XIX i XX w., PWE, Warszawa 2004; R. Cameron, L. Neale, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych., Książka i Wiedza, Warszawa 2010) 2. O. Galor, Unified Growth Theory, Princeton UP, Princeton 2011 3. F. Boldizzoni, Poverty of Clio, Princeton UP, Princeton 2011(wybrane fragmenty); 4. Pacho W., Stagnacja gospodarcza i innowacje techniczne w okresie przedindustrialnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; poza tym wybrane fragment innych książek oraz artykuły udostępniane w trakcie wykładów. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.