Filozofia techniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130080-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia techniki |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLS-EKO |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna wybrane metody analizy filozoficznej i aksjologicznej analizy problemów postępu technicznego, Jest w stanie zrozumieć problematykę filozoficzną i aksjologiczną filozofii techniki. Zna podstawy korzystania z dostępnych materiałów na temat filozofii techniki. Umiejętności: Potrafi samodzielnie stawiać pytania i udzielać odpowiedzi w zakresie problematyki filozofii techniki. Umie rozpoznawać i klasyfikować literaturę naukową w zakresie filozofii techniki. Potrafi streścić artykuł naukowy z zakresu filozofii techniki. Kompetencje społeczne: Potrafi pracować w grupie rozpoznającej proste badanie naukowe z zakresu filozofii techniki Potrafi przekonująco przedstawić własne wyniki badawcze. Jest w stanie uczestniczyć w debatach publicznych na temat rozwoju techniki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki 2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki 3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT 4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011 2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001 3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996. 4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33. Literatura uzupełniająca: 1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978 2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007 3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012. 4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki 2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki 3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT 4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011 2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001 3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996. 4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33. Literatura uzupełniająca: 1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978 2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007 3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012. 4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki 2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki 3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT 4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011 2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001 3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996. 4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33. Literatura uzupełniająca: 1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978 2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007 3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012. 4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Szulczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki 2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki 3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT 4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011 2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001 3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996. 4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33. Literatura uzupełniająca: 1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978 2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007 3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012. 4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% referaty/eseje: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.