Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia techniki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130080-S
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia techniki
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLS-EKO
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna wybrane metody analizy filozoficznej i aksjologicznej analizy problemów postępu technicznego,

Jest w stanie zrozumieć problematykę filozoficzną i aksjologiczną filozofii techniki.

Zna podstawy korzystania z dostępnych materiałów na temat filozofii techniki.

Umiejętności:

Potrafi samodzielnie stawiać pytania i udzielać odpowiedzi w zakresie problematyki filozofii techniki.

Umie rozpoznawać i klasyfikować literaturę naukową w zakresie filozofii techniki.

Potrafi streścić artykuł naukowy z zakresu filozofii techniki.

Kompetencje społeczne:

Potrafi pracować w grupie rozpoznającej proste badanie naukowe z zakresu filozofii techniki

Potrafi przekonująco przedstawić własne wyniki badawcze. Jest w stanie uczestniczyć w debatach publicznych na temat rozwoju techniki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki

2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki

3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT

4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki.

Pełny opis:

Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011

2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001

3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996.

4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33.

Literatura uzupełniająca:

1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978

2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007

3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012.

4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki

2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki

3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT

4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki.

Pełny opis:

Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011

2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001

3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996.

4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33.

Literatura uzupełniająca:

1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978

2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007

3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012.

4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki

2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki

3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT

4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki.

Pełny opis:

Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011

2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001

3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996.

4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33.

Literatura uzupełniająca:

1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978

2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007

3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012.

4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Szulczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Zapoznanie uczestników z społecznymi konsekwencjami rozwoju techniki

2. Rozpoznanie przez uczestników zajęć możliwości alternatywnych koncepcji techniki

3. Zdobycie przez uczestników wiedzy na temat aktualnych problemów związanych z rozwojem sektora IT

4. Uświadomienie społecznej odpowiedzialności za przyszły rozwój techniki.

Pełny opis:

Przedmiot pozwala na zapoznanie się z historią filozofii techniki, jak i w jeszcze szerszym stopniu, z współczesnym nurtem filozoficznej refleksji nad postępem technicznym. Przedstawione zostaną główne problemy, jakie niesie ze sobą kryzys ekologiczny i przyśpieszenie technologiczne związane z powstaniem gospodarki 4.0, a mianowicie, wzrost ryzyka systemowego, manipulacje genetyczne, problem ochrony prywatności w wieku informacji, jak też nowe możliwości w sferze wirtualnych finansów i problem zatrudnienia w dobie robotyzacji. Celem przedmiotu jest stworzenie możliwości uzyskania szerszej perspektywy do ujęcia zjawisk ekonomicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. V. Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, WAM, Kraków 2011

2. A. Kiepas: Człowiek wobec wyzwań filozofii techniki, Katowice 2001

3. H. Jonas: Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996.

4. G. Szulczewski, Sztuczna inteligencja a inteligencja moralna. Zagadnienia wstępne cybernetyki, Volume 22, No. 3, 2019 Annales. Ethics in Economic Life, s. 19-33.

Literatura uzupełniająca:

1. P. Rossi, Filozofowie i maszyny, PWN, Warszawa 1978

2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007

3. L. Zacher, Nauka. Technika. Społeczeństwo Podejścia i koncepcje metodologiczne, wyzwania innowacyjne i ewaluacyjne, Poltext, Warszawa 2012.

4. G. Szulczewski, Zadania polityki publicznej w dobie kształtowania kapitalizmu 4.0 z perspektywy aksjologiczno-humanistycznej, w: Ekonomiczne i społeczne skutki nowych technologii, w: Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 220 - 235.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0