Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Transformacja klimatyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 121870-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Transformacja klimatyczna
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-ZBF
Punkty ECTS i inne: 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu przyczyn i skutków zmiany klimatu, możliwych działań zaradczych oraz wyzwań cywilizacyjnych. Zna i rozumie wpływ działalności gospodarczej na środowisko i społeczeństwo oraz występujące współzależności.

Student rozumie potrzebę transformacji energetycznej, jej znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego oraz wyzwania transformacji przedsiębiorstw, miast, samorządów. Wie na czym polega transformacja energetyczna oraz jakie są zrównoważone źródła energii, jakie są szanse i zagrożenia z nimi związane. Zna mechanizmy i instrumenty finansowania zielonych inwestycji. Student zna założenia europejskiej strategii zrównoważonego rozwoju i najważniejsze regulacje.

Student zna przykłady najlepszych praktyk w zakresie transformacji energetycznej przedsiębiorstw, miast, samorządów, branż. Student zna przykłady najlepszych praktyk w zakresie innowacyjnych rozwiązań wspierających transformację klimatyczną.

Umiejętności:

Student potrafi wskazać wpływ megatrendów społeczno-gospodarczych na funkcjonowanie gospodarek, państw, miast i samorządów. Potrafi wskazać i omówić najważniejsze rodzaje ryzyka klimatycznego oraz przykłady materializacji.

Student potrafi pozyskiwać, przetwarzać, interpretować i wykorzystywać wiedzę z zakresu transformacji klimatycznej. Potrafi identyfikować innowacyjne i kreatywne rozwiązania adresujące współczesne wyzwania cywilizacyjne.

Student potrafi komunikować się z otoczeniem przy użyciu specjalistycznej terminologii dotyczącej transformacji klimatycznej i energetycznej.

Kompetencje społeczne:

Jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz pozyskiwanych informacji; jest gotowy do wykorzystania posiadanej wiedzy w celu rozwiązywania problemów gospodarczych, procesowych, organizacyjnych, zarządczych związanych transformacją klimatyczną i energetyczną oraz zasięgania opinii ekspertów z innych dziedzin w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem danego

problemu.

Potrafi podejmować działania autonomicznie, samodzielnie, ale również współdziałać z innymi w zorganizowanych warunkach, kierować pracami zespołu, wyznaczać cele, czas realizacji zadać, rozdzielać zadania pomiędzy członków zespołu, wspierać w osiąganiu celów w momentach krytycznych (np. krótki deadline). Potrafi dokonać oceny działań swoich i osób, którymi kieruje. Przyjmuje odpowiedzialność za skutki działań własnych oraz tych osób.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu umożliwienie studentowi zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie transformacji gospodarek, branż, przedsiębiorstw, miast i samorządów, w tym w szczególności transformacji energetycznej w obliczu zmiany klimatu. Taka wiedza i kompetencje są obecnie wskazywane przez pracodawców jako kluczowe, zaś rynek pracy obecnie nie oferuje wystarczającej podaży kandydatów do pracy adresujących te potrzeby. Podczas zajęć, studenci poznają najważniejsze mechanizmy wpływające na zmianę klimatu, ryzyka z niej wynikające oraz możliwe działania zaradcze. Zdobędą wiedzę jak nowe megatrendy kształtują relacje społeczno-gospodarcze i jak wpływają na działalność podmiotów gospodarczych oraz państw i miast. W szczególności studenci będą mieli możliwość zgłębienia problematyki transformacji energetycznej i jej wpływu na rozwój nowych branż oraz transformację i innowacyjność obecnych (m.in. motoryzacyjno-transportowej, energetycznej, ciepłowniczej). Poznają także europejskie oraz krajowe u

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zmiany klimatu - dlaczego klimat zmienia się, jakie są skutki tej zmiany, jakie są możliwe do podjęcia działania zaradcze oraz wyzwania z nimi związane. Omówione zostaną najważniejsze rodzaje ryzyka wynikające ze zmiany klimatu, jak również globalne megatrendy społeczno-gospodarcze. Studenci poznają międzynarodowe porozumienia na rzecz klimatu oraz wynikające z nich zobowiązania i działania. Poznają najważniejsze założenia europejskiej transformacji klimatycznej wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu, przyjęte dotychczas uregulowania i konsekwencje dla państw członkowskich, przedsiębiorstw i konsumentów. Istotna część zajęć będzie poświęcona transformacji energetycznej jako kluczowej dla ograniczenia negatywnych skutków zmian klimatu. Omówione zostaną odnawialne źródła energii, w tym źródła finansowania, transformacja branży ciepłowniczej, motoryzacyjnej i transportowej, perspektywy rozwoju zielonych miast i rola samorządów w transformacji energetycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Niedziółka D. (2017). Inwestycje w ciepłownictwo miejskie w: Inwestycje w zrównoważonym rozwoju miast, CeDeWu, Warszawa.

Ocicka B., Gemra K. (2023), Zrównoważona transformacja. Stan i uwarunkowania w kontekście ESG. Przedsiębiorstwa, instytucje finansowe, jednostki samorządu terytorialnego, Oficyna Wydawnicza SGH.

Nowak A. Z., Kurtyka M., Tchorek G. (red. nauk.) (2021). Transformacja energetyczna i klimatyczna : wybrane dylematy i rekomendacje; Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Turek, J., Rogowski, W. (2021). TOP 10 globalnych rodzajów ryzyka w najnowszym raporcie World Economic, Gazeta SGH.

Turek, J., Rogowski, W. (2023). TOP 10 globalnych rodzajów ryzyka w najnowszym raporcie World Economic, Gazeta SGH.

Literatura uzupełniająca:

Jasikowska, K., Pałasz, M. (red.) (2022), Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk. Kraków: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska.

Ocicka B., Turek J. (2022). Supply chain sustainability risk management in a digitally VUCA changing world [w:] A. Szelągowska, A. Pluta ? Zaremba (red. nauk.), The Economics of Sustainable Transformation, Routledge, 167-190.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 10.00%

ocena z ćwiczeń: 30.00%

projekty: 30.00%

studia przypadków: 15.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 15.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu umożliwienie studentowi zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie transformacji gospodarek, branż, przedsiębiorstw, miast i samorządów, w tym w szczególności transformacji energetycznej w obliczu zmiany klimatu. Taka wiedza i kompetencje są obecnie wskazywane przez pracodawców jako kluczowe, zaś rynek pracy obecnie nie oferuje wystarczającej podaży kandydatów do pracy adresujących te potrzeby. Podczas zajęć, studenci poznają najważniejsze mechanizmy wpływające na zmianę klimatu, ryzyka z niej wynikające oraz możliwe działania zaradcze. Zdobędą wiedzę jak nowe megatrendy kształtują relacje społeczno-gospodarcze i jak wpływają na działalność podmiotów gospodarczych oraz państw i miast. W szczególności studenci będą mieli możliwość zgłębienia problematyki transformacji energetycznej i jej wpływu na rozwój nowych branż oraz transformację i innowacyjność obecnych (m.in. motoryzacyjno-transportowej, energetycznej, ciepłowniczej). Poznają także europejskie oraz krajowe u

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zmiany klimatu - dlaczego klimat zmienia się, jakie są skutki tej zmiany, jakie są możliwe do podjęcia działania zaradcze oraz wyzwania z nimi związane. Omówione zostaną najważniejsze rodzaje ryzyka wynikające ze zmiany klimatu, jak również globalne megatrendy społeczno-gospodarcze. Studenci poznają międzynarodowe porozumienia na rzecz klimatu oraz wynikające z nich zobowiązania i działania. Poznają najważniejsze założenia europejskiej transformacji klimatycznej wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu, przyjęte dotychczas uregulowania i konsekwencje dla państw członkowskich, przedsiębiorstw i konsumentów. Istotna część zajęć będzie poświęcona transformacji energetycznej jako kluczowej dla ograniczenia negatywnych skutków zmian klimatu. Omówione zostaną odnawialne źródła energii, w tym źródła finansowania, transformacja branży ciepłowniczej, motoryzacyjnej i transportowej, perspektywy rozwoju zielonych miast i rola samorządów w transformacji energetycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Niedziółka D. (2017). Inwestycje w ciepłownictwo miejskie w: Inwestycje w zrównoważonym rozwoju miast, CeDeWu, Warszawa.

Ocicka B., Gemra K. (2023), Zrównoważona transformacja. Stan i uwarunkowania w kontekście ESG. Przedsiębiorstwa, instytucje finansowe, jednostki samorządu terytorialnego, Oficyna Wydawnicza SGH.

Nowak A. Z., Kurtyka M., Tchorek G. (red. nauk.) (2021). Transformacja energetyczna i klimatyczna : wybrane dylematy i rekomendacje; Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Turek, J., Rogowski, W. (2021). TOP 10 globalnych rodzajów ryzyka w najnowszym raporcie World Economic, Gazeta SGH.

Turek, J., Rogowski, W. (2023). TOP 10 globalnych rodzajów ryzyka w najnowszym raporcie World Economic, Gazeta SGH.

Literatura uzupełniająca:

Jasikowska, K., Pałasz, M. (red.) (2022), Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk. Kraków: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska.

Ocicka B., Turek J. (2022). Supply chain sustainability risk management in a digitally VUCA changing world [w:] A. Szelągowska, A. Pluta ? Zaremba (red. nauk.), The Economics of Sustainable Transformation, Routledge, 167-190.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 10.00%

ocena z ćwiczeń: 30.00%

projekty: 30.00%

studia przypadków: 15.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 15.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0