Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rachunkowość i raportowanie zrównoważonego rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 121840-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rachunkowość i raportowanie zrównoważonego rozwoju
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-ZBF
Punkty ECTS i inne: 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty i procesy toczące się w gospodarce i społeczeństwie oraz dotyczące ich teorie stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych tworzące fundament teoretyczny do dalszego uczenia na kierunkach studiów oferowanych w SGH, w szczególności, związane ze zrównoważonym rozwojem, mierzeniem i raportowaniem wyników ESG

zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w szczególności związane z odpowiedzialnością przedsiębiorstw za wpływ na otoczenie oraz ryzykami i szansami powiązanymi ze zrównoważonym rozwojem

zna i rozumie podstawowe uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki-w szczególności uwarunkowania prawne i rynkowe dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju

Umiejętności:

potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii ekonomicznej ? w szczególności powiązanej ze sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju

potrafi brać udział w debacie - przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

potrafi podejmować decyzje, planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole

Kompetencje społeczne:

jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy

jest gotów do formułowania sądów w ważnych sprawach społecznych

i światopoglądowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Cicirko, Ewa Jastrzębska, Aleksandra Stanek-Kowalczyk, Jolanta Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do koordynowania i/lub nadzorowania sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz umiejętności analizowania i wykorzystywania danych ESG w zarządzaniu organizacją, w tym zrozumienie zależności pomiędzy sprawozdawczością finansową a sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ramach zajęć omówione zostaną kluczowe globalne standardy ogólne oraz tematyczne wykorzystywane w ramach raportowania kwestii ESG. Szczególna uwaga zostanie poświęcona regulacjom UE dotyczącym raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju ? Dyrektywie CSRD oraz taksonomii UE oraz samemu procesowi przygotowania raportu zrównoważonego rozwoju. Przyjęta formuła zajęć zakłada, że poszczególne zagadnienia omówione w ramach wykładów, zostaną przybliżone studentom w wymiarze praktycznym podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do koordynowania i/lub nadzorowania sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz umiejętności analizowania i wykorzystywania danych ESG w zarządzaniu organizacją, w tym zrozumienie zależności pomiędzy sprawozdawczością finansową a sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Aluchna, R. Mrówka, Ewolucja raportowania niefinansowego. Perspektywa teoretyczna i weryfikacja praktyczna, 2021, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

A. Stanek-Kowalczyk, J. Turek, K. Martinek-Jaguszewska, Raportowanie niefinansowe. Pomiar aspektów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego, w: Zrównoważona transformacja - stan i uwarunkowania w kontekście ESG, 2023, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Standardy Global Reporting Initiative (2021)

Regulacje UE: Dyrektywa 2022/2464 (CSRD), Rozporządzenie UE 2020/852 (taksonomia)

Literatura uzupełniająca:

A. Stanek-Kowalczyk, Publication of the data required by the business and financial markets and information users in the non-financial data reports published by the financial institutions in Poland, w: CSR Trends. Making a difference, 2015, CSR Impact, Łódź, Poland, ISBN: 9788393216079

A. Stanek-Kowalczyk, Factors affecting the scope of data disclosed in corporate non-financial data reports, 2020, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, ISBN 9788380304253

A. Stanek-Kowalczyk, Material ESG Data Disclosure by WIG-ESG Index Companies as the factor influencing the value of reporting, w: Corporate Social Responsibility and Sustainability. From Values to Impact, 2022, Routledge, ISBN 9781032219813

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 40.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 60.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do koordynowania i/lub nadzorowania sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz umiejętności analizowania i wykorzystywania danych ESG w zarządzaniu organizacją, w tym zrozumienie zależności pomiędzy sprawozdawczością finansową a sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ramach zajęć omówione zostaną kluczowe globalne standardy ogólne oraz tematyczne wykorzystywane w ramach raportowania kwestii ESG. Szczególna uwaga zostanie poświęcona regulacjom UE dotyczącym raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju ? Dyrektywie CSRD oraz taksonomii UE oraz samemu procesowi przygotowania raportu zrównoważonego rozwoju. Przyjęta formuła zajęć zakłada, że poszczególne zagadnienia omówione w ramach wykładów, zostaną przybliżone studentom w wymiarze praktycznym podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do koordynowania i/lub nadzorowania sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz umiejętności analizowania i wykorzystywania danych ESG w zarządzaniu organizacją, w tym zrozumienie zależności pomiędzy sprawozdawczością finansową a sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Aluchna, R. Mrówka, Ewolucja raportowania niefinansowego. Perspektywa teoretyczna i weryfikacja praktyczna, 2021, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

A. Stanek-Kowalczyk, J. Turek, K. Martinek-Jaguszewska, Raportowanie niefinansowe. Pomiar aspektów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego, w: Zrównoważona transformacja - stan i uwarunkowania w kontekście ESG, 2023, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Standardy Global Reporting Initiative (2021)

Regulacje UE: Dyrektywa 2022/2464 (CSRD), Rozporządzenie UE 2020/852 (taksonomia)

Literatura uzupełniająca:

A. Stanek-Kowalczyk, Publication of the data required by the business and financial markets and information users in the non-financial data reports published by the financial institutions in Poland, w: CSR Trends. Making a difference, 2015, CSR Impact, Łódź, Poland, ISBN: 9788393216079

A. Stanek-Kowalczyk, Factors affecting the scope of data disclosed in corporate non-financial data reports, 2020, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, ISBN 9788380304253

A. Stanek-Kowalczyk, Material ESG Data Disclosure by WIG-ESG Index Companies as the factor influencing the value of reporting, w: Corporate Social Responsibility and Sustainability. From Values to Impact, 2022, Routledge, ISBN 9781032219813

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 40.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 60.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0