Konflikt czy kooperacja? Instytucjonalne ramy gospodarowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 121590-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Konflikt czy kooperacja? Instytucjonalne ramy gospodarowania |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-EKO |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zapoznaje się z podstawowymi teoriami nowej ekonomii instytucjonalnej oraz ze zjawiskiem defektu koordynacji w kontekście niedorozwoju gospodarczego. Student pogłębia wiedzę na temat zalet efektywnych rozwiązań rynkowych i obszarów zawodności rynku, zdobywa wiedzę związaną z instytucjonalnymi uwarunkowaniami wysokiego poziomu rozwoju gospodarczego. Student poznaje zagadnienie zmiany instytucjonalnej, ścieżki zależności, znaczenia oczekiwań w kontekście efektów ekonomicznych. Umiejętności: Student potrafi zastosowań optykę instytucjonalną do analizowania różnic rozwojowych w gospodarce realnej; potrafi wskazać konkretne przyczyny niedorozwoju i powiązać je z problemem kosztów transakcyjnych. Student potrafi zidentyfikować zjawisko defektu koordynacji i umie przedstawić sposoby przeciwdziałania takiemu zjawisku uwzględniając i wskazując na trudności takiego działania. Student umie wskazać na korzyści i koszty różnych ustrojów politycznych i ich wpływ na rozwój gospodarczy; potrafi analizować przykłady potencjalnych zmian instytucjonalnych, ich ograniczeń oraz dynamizmu i znaczenia masy krytycznej. Kompetencje społeczne: Student rozumie wagę kapitału społecznego dla rozwoju gospodarczego. Student potrafi promować rozwój kapitału społecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Wykład łączy teorie związane z: ekonomią instytucjonalną, problem zawodności rynków oraz ewolucyjną teorię gier. Zastosowanie podstawowych teorii nowej ekonomii instytucjonalnej do wyjaśnienia różnic rozwojowych na przykładach z gospodarki realnej. Zaprezentowanie problemu wielości stanów równowagi i defektu koordynacji w kontekście zapóźnień rozwojowych ilustrowane przykładami problemów rozwojowych i sukcesów polityk przyspieszonego rozwoju. |
|
Pełny opis: |
Strukturalne oraz instytucjonalne uwarunkowania odmiennych poziomów rozwoju na świecie spotykają się z rosnącym zainteresowaniem w ramach współczesnej debaty ekonomicznej. Ekonomiści z obszarów ekonomii rozwoju, instytucjonalnej, behawioralnej oraz innych toczą spór dotyczący uniwersalnych i kontekstowych przyczyn i rozwiązań problemów związanych z efektywnością ekonomiczną w skali gospodarek narodowych i gospodarki globalnej. Na nowo odżywa debata dotycząca efektów zastosowania rozwiązań rynkowych i zakresu udziału państwa w gospodarce. Celem wykładu jest zastosowanie optyki konfliktu i kooperacji oraz uwarunkowań instytucjonalnych do analizowania rzeczywistości ekonomicznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Samuel Bowles, Microeconomics, Behavior, Institutions and Evolution, Princeton University Press, Princeton 2004; 2. A. Allan Schmid, Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics, Blackwell Publishing, 2004; 3. Thrainn Eggertsson, Economic behavior and institutions, Cambridge University Press, Cambridge 1999; 4. Eirik G. Furubotn, Rudolf Richter, Institutions and Economic Theory, The Contribution of the New Institutional Economics, The University of Michigan Press, 2005; 5. Marek Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego: Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate?, Wolters Kluwer Polska SA, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. M.P. Todaro, S.C. Smith, Economic development, Addison Wesley, 2011; 2. M. Kightley, Polityka i reform Park Chung Hee jako źródło gospodarczego skoku Korei Południowej, Oficyna Wydawnicza SGH, 2013; 3. T. Persson, G.E. Tabellini, Democracy and Development: The Devil in the Details, NBER Working Paper No. 11993, 2006; 4. A. Przeworski, F. Limongi, Political Regimes and Economic Growth, "The Journal of Economic Perspectives", vol. 7, no. 3, 1993, s. 51-69; 5. D. North D., Understanding the Process of Economic Change, Princeton University Press, 2005; 6. H.J. Chang, Institutions and economic development: theory, policy and history, "Journal of Institutional Economics", vol. 7 no. 4, 2011, s. 473-498; 7. D. Acemoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Zysk i S-ka, 2014; 8. M. Olson, Dictatorship, Democracy, and Development, "The American Political Science Review", vol. 87, no. 3, 1993, s. 567-576. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Kightley | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Wykład łączy teorie związane z: ekonomią instytucjonalną, problem zawodności rynków oraz ewolucyjną teorię gier. Zastosowanie podstawowych teorii nowej ekonomii instytucjonalnej do wyjaśnienia różnic rozwojowych na przykładach z gospodarki realnej. Zaprezentowanie problemu wielości stanów równowagi i defektu koordynacji w kontekście zapóźnień rozwojowych ilustrowane przykładami problemów rozwojowych i sukcesów polityk przyspieszonego rozwoju. |
|
Pełny opis: |
Strukturalne oraz instytucjonalne uwarunkowania odmiennych poziomów rozwoju na świecie spotykają się z rosnącym zainteresowaniem w ramach współczesnej debaty ekonomicznej. Ekonomiści z obszarów ekonomii rozwoju, instytucjonalnej, behawioralnej oraz innych toczą spór dotyczący uniwersalnych i kontekstowych przyczyn i rozwiązań problemów związanych z efektywnością ekonomiczną w skali gospodarek narodowych i gospodarki globalnej. Na nowo odżywa debata dotycząca efektów zastosowania rozwiązań rynkowych i zakresu udziału państwa w gospodarce. Celem wykładu jest zastosowanie optyki konfliktu i kooperacji oraz uwarunkowań instytucjonalnych do analizowania rzeczywistości ekonomicznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Samuel Bowles, Microeconomics, Behavior, Institutions and Evolution, Princeton University Press, Princeton 2004; 2. A. Allan Schmid, Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics, Blackwell Publishing, 2004; 3. Thrainn Eggertsson, Economic behavior and institutions, Cambridge University Press, Cambridge 1999; 4. Eirik G. Furubotn, Rudolf Richter, Institutions and Economic Theory, The Contribution of the New Institutional Economics, The University of Michigan Press, 2005; 5. Marek Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego: Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate?, Wolters Kluwer Polska SA, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. M.P. Todaro, S.C. Smith, Economic development, Addison Wesley, 2011; 2. M. Kightley, Polityka i reform Park Chung Hee jako źródło gospodarczego skoku Korei Południowej, Oficyna Wydawnicza SGH, 2013; 3. T. Persson, G.E. Tabellini, Democracy and Development: The Devil in the Details, NBER Working Paper No. 11993, 2006; 4. A. Przeworski, F. Limongi, Political Regimes and Economic Growth, "The Journal of Economic Perspectives", vol. 7, no. 3, 1993, s. 51-69; 5. D. North D., Understanding the Process of Economic Change, Princeton University Press, 2005; 6. H.J. Chang, Institutions and economic development: theory, policy and history, "Journal of Institutional Economics", vol. 7 no. 4, 2011, s. 473-498; 7. D. Acemoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Zysk i S-ka, 2014; 8. M. Olson, Dictatorship, Democracy, and Development, "The American Political Science Review", vol. 87, no. 3, 1993, s. 567-576. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Wykład łączy teorie związane z: ekonomią instytucjonalną, problem zawodności rynków oraz ewolucyjną teorię gier. Zastosowanie podstawowych teorii nowej ekonomii instytucjonalnej do wyjaśnienia różnic rozwojowych na przykładach z gospodarki realnej. Zaprezentowanie problemu wielości stanów równowagi i defektu koordynacji w kontekście zapóźnień rozwojowych ilustrowane przykładami problemów rozwojowych i sukcesów polityk przyspieszonego rozwoju. |
|
Pełny opis: |
Strukturalne oraz instytucjonalne uwarunkowania odmiennych poziomów rozwoju na świecie spotykają się z rosnącym zainteresowaniem w ramach współczesnej debaty ekonomicznej. Ekonomiści z obszarów ekonomii rozwoju, instytucjonalnej, behawioralnej oraz innych toczą spór dotyczący uniwersalnych i kontekstowych przyczyn i rozwiązań problemów związanych z efektywnością ekonomiczną w skali gospodarek narodowych i gospodarki globalnej. Na nowo odżywa debata dotycząca efektów zastosowania rozwiązań rynkowych i zakresu udziału państwa w gospodarce. Celem wykładu jest zastosowanie optyki konfliktu i kooperacji oraz uwarunkowań instytucjonalnych do analizowania rzeczywistości ekonomicznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Samuel Bowles, Microeconomics, Behavior, Institutions and Evolution, Princeton University Press, Princeton 2004; 2. A. Allan Schmid, Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics, Blackwell Publishing, 2004; 3. Thrainn Eggertsson, Economic behavior and institutions, Cambridge University Press, Cambridge 1999; 4. Eirik G. Furubotn, Rudolf Richter, Institutions and Economic Theory, The Contribution of the New Institutional Economics, The University of Michigan Press, 2005; 5. Marek Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego: Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate?, Wolters Kluwer Polska SA, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. M.P. Todaro, S.C. Smith, Economic development, Addison Wesley, 2011; 2. M. Kightley, Polityka i reform Park Chung Hee jako źródło gospodarczego skoku Korei Południowej, Oficyna Wydawnicza SGH, 2013; 3. T. Persson, G.E. Tabellini, Democracy and Development: The Devil in the Details, NBER Working Paper No. 11993, 2006; 4. A. Przeworski, F. Limongi, Political Regimes and Economic Growth, "The Journal of Economic Perspectives", vol. 7, no. 3, 1993, s. 51-69; 5. D. North D., Understanding the Process of Economic Change, Princeton University Press, 2005; 6. H.J. Chang, Institutions and economic development: theory, policy and history, "Journal of Institutional Economics", vol. 7 no. 4, 2011, s. 473-498; 7. D. Acemoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Zysk i S-ka, 2014; 8. M. Olson, Dictatorship, Democracy, and Development, "The American Political Science Review", vol. 87, no. 3, 1993, s. 567-576. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Kightley | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Wykład łączy teorie związane z: ekonomią instytucjonalną, problem zawodności rynków oraz ewolucyjną teorię gier. Zastosowanie podstawowych teorii nowej ekonomii instytucjonalnej do wyjaśnienia różnic rozwojowych na przykładach z gospodarki realnej. Zaprezentowanie problemu wielości stanów równowagi i defektu koordynacji w kontekście zapóźnień rozwojowych ilustrowane przykładami problemów rozwojowych i sukcesów polityk przyspieszonego rozwoju. |
|
Pełny opis: |
Strukturalne oraz instytucjonalne uwarunkowania odmiennych poziomów rozwoju na świecie spotykają się z rosnącym zainteresowaniem w ramach współczesnej debaty ekonomicznej. Ekonomiści z obszarów ekonomii rozwoju, instytucjonalnej, behawioralnej oraz innych toczą spór dotyczący uniwersalnych i kontekstowych przyczyn i rozwiązań problemów związanych z efektywnością ekonomiczną w skali gospodarek narodowych i gospodarki globalnej. Na nowo odżywa debata dotycząca efektów zastosowania rozwiązań rynkowych i zakresu udziału państwa w gospodarce. Celem wykładu jest zastosowanie optyki konfliktu i kooperacji oraz uwarunkowań instytucjonalnych do analizowania rzeczywistości ekonomicznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Samuel Bowles, Microeconomics, Behavior, Institutions and Evolution, Princeton University Press, Princeton 2004; 2. A. Allan Schmid, Conflict and Cooperation: Institutional and Behavioral Economics, Blackwell Publishing, 2004; 3. Thrainn Eggertsson, Economic behavior and institutions, Cambridge University Press, Cambridge 1999; 4. Eirik G. Furubotn, Rudolf Richter, Institutions and Economic Theory, The Contribution of the New Institutional Economics, The University of Michigan Press, 2005; 5. Marek Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego: Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate?, Wolters Kluwer Polska SA, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. M.P. Todaro, S.C. Smith, Economic development, Addison Wesley, 2011; 2. M. Kightley, Polityka i reform Park Chung Hee jako źródło gospodarczego skoku Korei Południowej, Oficyna Wydawnicza SGH, 2013; 3. T. Persson, G.E. Tabellini, Democracy and Development: The Devil in the Details, NBER Working Paper No. 11993, 2006; 4. A. Przeworski, F. Limongi, Political Regimes and Economic Growth, "The Journal of Economic Perspectives", vol. 7, no. 3, 1993, s. 51-69; 5. D. North D., Understanding the Process of Economic Change, Princeton University Press, 2005; 6. H.J. Chang, Institutions and economic development: theory, policy and history, "Journal of Institutional Economics", vol. 7 no. 4, 2011, s. 473-498; 7. D. Acemoglu, J.A. Robinson, Dlaczego narody przegrywają, Zysk i S-ka, 2014; 8. M. Olson, Dictatorship, Democracy, and Development, "The American Political Science Review", vol. 87, no. 3, 1993, s. 567-576. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.